توسعه آموزش‌های فناورانه در حوزه کشاورزی دانشگاه آزاد

معاونت فناوری‌و‌نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه آموزش‌های فناورانه را یکی از برنامه‌های مهم این معاونت در حوزه کشاورزی دانست.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توسعه فناوری در حوزه کشاورزی اظهار کرد: امروز فارغ التحصیلان رشته کشاورزی با علوم مرتبط این حوزه آشنا هستند؛ اما در کاربرد فناوری و نوآوری در کشاورزی، آگاهی چندانی ندارند. این موضوع فارغ التحصیلان کشاورزی را با مشکلات زیادی در اشتغال‌‌زایی مواجه کرده است.

وی افزود: عدم آشنایی صحیح با مهارت‌‌‌‌‌‌های عملی علم کشاورزی و نبود بازار کار مناسب در این رشته؛ باعث کاهش اقبال دانشجویان نسبت به رشته کشاورزی شده است. متاسفانه، در حال حاضر رشته کشاورزی در برخی از دانشگاه های دولتی، در آستانه حذف قرار دارد و در دانشگاه آزاد نسبت استاد به دانشجو 1 به 3 شده است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: کشاورزی موضوعی جدی در کشور است چرا که 18 درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) به این بخش اختصاص دارد؛ مقام معظم رهبری نیز همواره بر اهمیت مسئله غذا و دارو تاکید کرده اند که عدم توجه به آن ها آثار جبران ناپذیری را برای کشور در پی خواهد داشت. این دو مولفه مبنای حیات یک جامعه محسوب می شوند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دانشگاه های پژوهش محور بیان کرد: امروز بسیاری از دانشگاه‌های دنیا از آموزش محور بودن فاصله گرفته و به سمت پژوهش محوری حرکت کردند؛ اما متاسفانه، بسیاری از دانشگاه های کشور پژوهش محور نیستند. بدون تردید، قرار گرفتن در این مسیر باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: کشور ایران در حوزه کشاورزی دارای ظرفیت های گسترده ای است و عدم توجه به این ظرفیت موجب آسیب ملی خواهد شد؛ در مقابل اگر به خوبی از ظرفیت های کشاورزی کشور استفاده کنیم، نقطه ای پرثمر برای توسعه و پیشرفت خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: امروز صنایع مختلف مانند فولاد، برق، کشاورزی، نیاز به پژوهشگر دارند؛ دانشگاه باید فردی تربیت کند که پس از دوران فارغ التحصیلی؛ بتواند کارآفرین باشد. متاسفانه، فارغ التحصیلان کشاورزی در کشور ما چنین وضعیتی ندارند و با مشکلات مختلفی برای اشتغال مواجه هستند.

وی پراکندگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از مولفه های مهم در راستای توسعه کشاورزی کشور دانست و گفت: دانشگاه آزاد با داشتن بیش از 400 واحد دانشگاهی در سراسر کشور و زیر ساخت های مناسب برای کشاورزی مانند زمین های خالی و مزارع، می تواند در بهبود وضعیت کشاورزی کشور نقش موثری را ایفا کند.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: ساختار خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی، می تواند نگاهی تحول گرایانه به موضوع کشاورزی داشته باشد؛ به بیان دیگر این دانشگاه به دلیل نداشتن ساختار دولتی، عملکردی چابک تر در تمامی حوزه ها خواهد داشت.

وی با اشاره به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول در حوزه کشاورزی اذعان داشت: توسعه آموزش های فناورانه در حوزه کشاورزی، ایجاد شرایط و فضای مناسب برای مراکز رشدی که به صورت تخصصی به مسائل کشاورزی می پردازند، رسیدگی به شرکت های کشاورزی نوپا در پارک های علم و فناوری و ایجاد واحدهای فناور برای پوشش دادن اکوسیستم فناوری و نوآوری در فرآیند ایده تا محصول، از جمله برنامه‌های مهم معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009162

وب گردی

وب گردی