کشف مقادیری از گاز متان در سطح مریخ

«مریخ‌نورد کنجکاوی»(Curiosity rover) ناسا در کاوش اخیر خود وجود سطح بالایی از گاز متان را در سیاره سرخ شناسایی کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گرچه چندی پیش با انجام دو مأموریت و رصد سیاره مریخ توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا، وجود گاز متان در نزدیکی دهانه گیل(Gale) در این سیاره تأیید شد اما هفته گذشته مریخ‌نورد کنجکاوی در آخرین کاوش خود حضور سطح بالایی از گاز متان را در هوا شناسایی کرد که این موضوع می‌تواند شواهدی جدید از زندگی احتمالی در سیاره سرخ را نشان دهد.

از آنجا که متان یک محصول جانبی زندگی زیست محیطی بر روی زمین است، تشخیص حضور این گاز در سیارات دیگر برای دانشمندان بسیار عجیب و شگفت انگیز است چرا که ۲ نمونه از منابع متان در سیاره ما، گاوها و آتشفشانها هستند.

دانشمندان در حال حاضر بسیار مشتاقند تا علل وجود سطح بالای متان در مریخ را دریابند. شناسایی متان بخشی از مأموریت مریخ نورد کنجکاوی ناسا است که هم در سال ۲۰۱۳ و هم چندی پیش نیز حضور این گاز در مریخ تأیید شده بود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، کاوشگر کنجکاوی ناسا از وجود نشانه‌های قوی گاز متان در مریخ خبر داد.

چندی پیش نیز دانشمندان وجود گاز متان را در مریخ تأیید کردند. کنجکاوی مقدار متان موجود در مریخ را شش بخش در میلیارد ppb اعلام کرد اما این در حالی است که هفته گذشته دانشمندان با بررسی داده‌های مریخ نورد کنجکاوی دریافتند این مقدار اکنون ۲۱ بخش در میلیارد ppb است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009235

وب گردی

وب گردی