بسیاری از مشکلات اقتصادی به دلیل بی‌توجهی مسئولان به داخل ایجاد شد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی به‌دلیل عدم‌توجه مسئولان به ظرفیت‌های داخلی بود و شکست ایده بستن با کدخدا نیز پس از خروج آمریکا از برجام و عدم توجه به گفتمان درون‌زا، این مشکلات را تشدید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در جلسه مشترک هیئت رئیسه نهاد با مسئولین استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی مردم به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور از سوی مسئولان امر شکل گرفته و شکست ایده بستن با کدخدا نیز پس از خروج آمریکا از برجام و عدم توجه به گفتمان درون‌زا، این مشکلات را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی دولت تدبیر و امید در ۶ سال گذشته گسترش روابط بین‌الملل و استفاده از ظرفیت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری خارجی و برداشتن تحریم برای شکوفایی اقتصادی در کشور بوده، گفت: دولت با شعار رفع تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی روی کار آمد و با همین شعار هم آرای عمومی را جلب کرد.

رستمی یادآور شد: با خروج آمریکا از برجام دولت و شرایط عمومی جامعه به تبع دل بستن و شرطی شدن ارتباطات بین‌المللی شرایط ویژه‌ای پیدا کرد. یعنی عملاً سرمایه‌گذاری‌های خارجی متوقف شد، شرکت‌هایی که وارد کشور شده بودند از کشور خارج شدند، انتقال پول، فروش نفت، صادرات، درآمدهای عمومی دولت و درآمدهای نفتی و مشتقات آن به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت. در کنار این مسائل سقوط ارزش پول ملی فشارها را بیشتر کرد، اینها اتفاقاتی بود که مردم در فضای اقتصادی احساس می‌کردند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها تأکید کرد: طراحی‌ای که آمریکا برای مقابله با نظام اسلامی و تضعیف نظام کرده بود طراحی پیچیده‌ای بود و با مطالعه دقیق شرایط کشور، آمریکایی‌ها از گذشته به این نتیجه رسیده بودند که ورود جنگ نظامی با ایران کاری پرهزینه و کم‌فایده خواهد بود و اتفاقاً منجر به استحکام داخلی نظام خواهد شد.

وی ادامه داد: کاری که آمریکایی‌ها دنبال آن بودند، این بود که بتوانند با ابزارهای دیگری به غیر از جنگ نظام اسلامی را وادار به عقب‌نشینی از مواضع کنند. طراحی دشمن این بود که با فشار اقتصادی منزوی کردن سیاسی و فعال کردن گسل‌های اجتماعی فضا را برای تضعیف نظام و عقب‌نشینی‌های بزرگ آماده کند و در این خصوص گفتمان برون‌گرا و حل مشکلات از طریق بستن با کدخدا نیز بهترین ظرفیت برای رسیدن به این اهداف بود.

رستمی تصریح کرد: عقب نشینی‌هایی که غربی‌ها دنبالش بودند، ابتدا در موضوع هسته‌ای و تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای که یکی از عوامل به‌شدت تهدید کننده قدرت آنها بود، آغاز شد و با انجام یک توافق هسته‌ای کلید خورد.

وی تاکید کرد: بعد از برجام موضوع حضور ایران در منطقه و حمایت از جبهه مقاومت و توان نظامی ایران در صنایع موشکی و امکان پاسخ به تهدیدات خارج از مرزهای جغرافیایی دو نکته اصلی بود که ایران در اختیار داشت و هدف دشمنان در مرحله بعدی هم این بخش بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: غرب و آمریکا برای طراحی نهایی سقوط نظام، به دنبال قطع کردن دستان و توانمندی‌های کشور بودند که می‌خواستند آن را از میان بردارند؛ با این فرایند عملاً مرحله به مرحله تلاش برای فشار آوردن به کشور و وادار کردن نظام به عقب‌نشینی اتفاق افتاد.

رستمی گفت: دشمنان کار را به جایی رساندند که مسئولان کشور را بر سر یک دو راهی خودساخته یا تهدید جنگ یا ورود به مذاکره گیر بیندازند که با پمپاژ رسانه‌های غربگرا در داخل نیز دنبال شد. ما اگر رفتار ترامپ را در ۱۵ ماه اخیر بررسی کنیم، می‌بینیم آمریکا بعد از خروج از برجام براساس توانمندی خودشان، امتیازگیری از ایران را قابل حصول می‌دانستند.

وی افزود: اینها رفتارهایی بود که از ۱۲ اردیبهشت ۹۷ تا خرداد ۹۸ در مراحل مختلف توسط آمریکایی‌ها رخ داد و تلاش کردند تا در کنار پیگیری تحریم‌های اقتصادی، تغییر در سیستم محاسباتی مسئولان نظام در خصوص اینکه تهدید جنگ واقعی است، دوگانه غیرواقعی جنگ یا مذاکره را به سرانجام رسانند.

رستمی گفت: آمریکایی‌ها اعلام می‌کردند مذاکره بدون پیش‌شرط، ولی معنایش این بود که ما شرایط خود را اعمال کردیم و از این به بعد شرطی نداریم. برخی افراد واداده داخلی هم گاهی این را دنبال می‌کردند و می‌گفتند آمریکا که گفته بدون پیش شرط مذاکره کنیم، پس ضرری ندارد که برویم حرف بزنیم!

نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها گفت: آمریکا یک بار در همین سال‌های اخیر با ما مذاکره کرده، امتیازات خوبی هم گرفته ولی تعهداتی که بابت آن داده را انجام نداده است. الآن هم می‌گوید شما حق بازگشت به نقطه برجام را نداشته باشید و مذاکره کنیم! که با این شرایطی که آمریکا می‌گوید یک مذاکره با خفت به ایران تحمیل می‌شود.

وی اضافه کرد: جریان داخلی وابسته به نظام سلطه، که یک عده اجیر هستند و یک عده هم کسانی هستند که به این باور رسیده‌اند که تهدیدات جنگ واقعی است، به‌دنبال بزرگ‌نمایی خطر جنگ بودند. آمریکا اگر بنا باشد وارد شرایط جنگ شود، مقدماتی را فراهم می‌کند که لازمه مقدمات کم کردن هزینه‌های سخت برای آمریکا است، که شاید مهمترین هزینه آمریکا تلفات جنگی باشد و مهمتر از این برایشان بحث اسرائیل است که با وجود توان موشکی جمهوری اسلامی و حضور مقاومت در همسایگی اسرائیل، یک بازدارندگی کاملا فعال برای جمهوری اسلامی به وجود آورده است.

رستمی در ادامه با اشاره به تلاش برخی برای بزرگنمایی خطر جنگ گفت: این حرکت ادامه داشت تا اینکه مقام معظم رهبری با صراحت اعلام کردند که نه جنگ خواهد شد و نه مذاکره می‌کنیم، یعنی از یک طرف جریان مذاکرات را عقب می‌رانند و از آن طرف کسانی را که به دنبال ترویج مذاکره بودند را هم خلع صلاح می‌کنند.

وی یادآور شد: تصریحاتی که مقام معظم رهبری درباره عدم مذاکره دارند، بی‌سابقه بوده است. معظم‌له در این رابطه آنقدر صریح بیان مواضع داشتند که مجالی برای تفسیر فرمایشات و پیدا کردن منفذی برای گفت‌وگو را به کسی ندادند.

رستمی در پایان گفت: قبل از اینکه رهبر انقلاب در حرم مطهر امام راحل این مواضع را بیان کنند، بعضا برخی مواضع ناصحیح شنیده می‌شد که نشان از تاثیر دشمن بر دستگاه محاسباتی مسئولان بود و همچنان در قالب دوگانه جنگ و مذاکره به تحلیل نشسته بودند که ایشان به‌درستی با یادآوری منطق مقاومت در خصوصیات امام راحل مانع از اجتماعی شدن دیدگاه وادادگی شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009266

وب گردی

وب گردی