نگران ۱۵۰ نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشتید؟

وزیر امور خارجه خطاب به ترامپ گفت: نگران ۱۵۰ نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشتید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها از بین بردید؟

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش «نفس‌های سوخته» (بزرگداشت شهدا و جانبازان شیمیایی به مناسبت ۷ تیر سالروز حمله شیمیایی صدام به سردشت) خطاب به کشور‌های غربی گفت: مردم ما چگونه حرف‌های شما در مخالفت با سلاح‌های کشتارجمعی را باور کنند؟! در حالیکه علی رغم ارائه مستندات و مدارک متقن از سوی جمهوری اسلامی ایران، سال‌ها نه تنها با استفاده صدام از سلاح شیمیایی مقابله نکردید، بلکه بر آن سرپوش گذاشتید.

وی افزود: جانبازان نشانه مقاومت ایران اسلامی هستند و نشان دادند که این مردم زیر بار ظلم نمی‌روند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اعتقاد دارم که بزرگترین سرمایه و ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی، علاوه بر توانمندی‌های دفاعی و سلحشوران جان برکف ما، مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت این کشور است.

ظریف در خصوص ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه به‌خاطر جان ۱۵۰ نفر به ایران حمله نکرده پرسید: نگران ۱۵۰ نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح هسته‌ای کشتید؟ چند نسل را با این سلاح‌ها از بین بردید؟ ما هستیم که سردمدار مبارزه با این سلاح‌ها هستیم.

ظریف با بیان اینکه از صدقه سر جانبازان سربلندیم، گفت: استفاده صدام از سلاح شیمیایی تقریبا از روز‌های بعد از فتح خرمشهر قبل از سال ۶۳ به صورت مداوم از سوی ما به سازمان ملل گزارش می‌شد.

وزیر امور خارجه گفت: ۶ بار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد با فشار و اصرار ما هیئت‌هایی را به ایران و سردشت اعزام کرد و مصدومین ما را دیدند و گزارش‌های بدون تردید درمورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط صدام دادند.

وی بیان کرد: من از مصدومینی که به نیویورک آمده بودند استقبال کردم و همه این میزان از صبوریت در چهره زنان و کودکانی که مصدوم شده بودند را دیدند.

ظریف تصریح کرد: اگر کسی در دنیا حق داشته باشد در مقابله با سلاح‌های شیمیایی صحبت کند، آن‌هایی هستند که زخم این سلاح غیر انسانی را در بدنشان حس می‌کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر آن روز در برابر سلاح شیمیایی صدام ایستاده بودید، امروز داعش جرات پیدا نمی‌کرد از سلاح شیمیایی استفاده کند.

وی افزود: ما سال‌ها قبل اعلام کردیم که داعش به سلاح شیمیایی دسترسی پیدا کرده و مدارک آن را در اختیار کشور‌های دیگر قرار داریم.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده گفت: پیش از ۱۴ سال از کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی می‌گذرد و هنوز آمریکا سلاح‌های خود را از بین نبرده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکا تمامی امکانات علمی را برای از بین بردن سلاح شیمیایی خود دارد، بیان کرد: حدود ۲۴ سال است که نگهداری سلاح شیمیایی از نظر بین المللی ممنوع می‌باشد.

ظریف افزود: رژیم صهیونیستی از پیوستن به کنوانسیون شیمیایی و از بین بردن این سلاح امتناع می‌کند، آن وقت این‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای ندارد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر ما می‌خواستیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم مخالفت شما پشیزی ارزش نداشت، اما نمی‌خواهیم.

وی بیان کرد: معتقدیم که این سلاح‌ها فقط در خور کسانی هست که حاضرند نه تنها ۱۵۰ نفر، بلکه میلیون‌ها نفر را در یک بمباران هسته‌ای نابود کنند.

ظریف اظهار کرد: بر اساس دیدگاه شرعی و استراتژیک خودمان هیچ‌گاه به سراغ سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت، چراکه این را مخل امنیت و انسانیت می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کردند را به پای میز عدالت بیاریم، تصریح کرد: وزارت امور خارجه اعتقاد دارد که توانسته در این زمینه تاجر اصلی سلاح شیمیایی به عراق را به ۱۸ سال زندان محکوم کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: افتخار داریم که در کنار سایر دوستانمان تلاش کنیم برای اینکه حقوق جانبازان و خانواده‌های شهدای شیمیایی را، در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس عمل متفاوت از ایالات متحده و سایر حامیان سلاح‌های شیمیایی بگیریم.

وی گفت: تلاش می‌کنیم که در همه مجامع بین المللی با حضور پر ارزش خانواده‌ها و جانبازان سلاح شیمیایی نشان بدهیم که واقعیت مقابله با این سلاح کجاست و چه کسانی در برابر این سلاح ایستاده‌اند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: کماکان تلاش می‌کنیم که در منطقه خاورمیانه، منطقه‌ی عاری از سلاح کشتار جمعی ایجاد کنیم و دوباره مردمی مجبور نباشند تمامی عمرشان را با یاد سلاح شیمیایی سپری کنند.

ظریف با بیان اینکه باید سلاح کشتار جمعی از صحنه منطقه خاورمیانه و جهان حذف شود، افزود: جانبازان و خانواده‌های شهدا بهترین شاهدانی هستند که این واقعیت را به دنیا اثبات می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009275

وب گردی

وب گردی