به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی معاونت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گزارش کوتاه «سیاست های فرهنگی در دانشگاه های دولتی ایران» را منتشر کرد.
مشخص کردن نسبت میان سیاستهای فرهنگی مندرج در اسناد بالادستی با واقعیت رفتارها و نگرشهای فرهنگی - اجتماعی دانشجویان، شناسایی ارزیابی مدیران فرهنگی از برنامهها و اقدامات فرهنگی به اجرا درآمده در دانشگاه و آگاهی از نظرات مطلعات کلیدی درباره وضعیت فرهنگی دانشگاههای کشور از دیگر اهداف این پژوهش است.
این کتاب توسط فاطمه جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در 91 صفحه و در پنج فصل، درباره سیاستهای فرهنگی دانشگاههای دولتی کشور به رشته تحریر در آمده است. این نوشتار توسط انتشارات دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منتشر شده است.
این گزارش متمرکز به بررسی، تحلیل و ارزیابی سیاستهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور بر اساس دو معیار اساسی یعنی ماموریت و وظایف فرهنگی تعریف شده و برای دانشگاهها بر اساس اسناد بالادستی و واقعیتهای موجود در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور ترسیم شده است. مولف از رهگذر تحلیل اسناد بالادستی، فراتحلیل دادههای موجود در زمینه نگرش دانشجویان به فعالیتهای فرهنگی دانشگاه و مصاحبه با مدیران و مسئولان و صاحبنظران فرهنگی دانشگاهها درصدد است تا به سؤالاتی مانند اولویتها و اهداف سیاستهای فرهنگی در دانشگاههای کشور براساس اسناد و مقررات موجود، نسبت میان اهداف و انتظارات مندرج در سیاستهای فرهنگی و واقعیتهای اجتماعی، ارزیابی مدیران و مجریان فرهنگی در دانشگاههای کشور از وضعیت فرهنگی دانشگاهها و تحلیل صاحبنظران و مطلعان کلیدی از وضعیت سیاستهای فرهنگی در دانشگاه های کشور پاسخ دهد.
در بخشی از این گزارش آمده است: شاید پیش از تمرکز بر طراحی سیاستهای فرهنگی که جامعه دانشجویی را نشانه میرود، بهتر باشد اصلاح سیاست های کلان توسعه آموزش عالی مورد تجدید نظر قرار گیرد و نهاد علم بدون آنکه در چنبره الزامات اقتصادی و سیاسی محصور شود، بتواند نقش اصلی خود یعنی تربیت نسلی متخصص، متعهد و فرهیخته را به انجام برساند. در این راستا می بایست به تثبیت نظام استاد-شاگردی بیشتر بها داد، زیرا استاد مهمترین رکن تربیت علمی-فرهنگی دانشجو است.
انتهای پیام/