جنگ با چاقی با یک فنجان قهوه

دانشمندان اعلام کردند که مطالعات انجام شده بر روی انسان نشان می دهد که یک فنجان قهوه می تواند تأثیر مستقیم بر عملکرد چربی های قهوه ای ما داشته باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چربی قهوه ای که گاهی اوقات به عنوان چربی خوب شناخته می شود به بدن کمک می کند که مواد مغذی را به انرژی و گرما تبدیل کند.

بر خلاف چربی قهوه ای، نوع دیگری از چربی که دانشمندان به نام چربی سفید یا زرد می شناسند نتیجه ذخیره بیش از حد کالری است.

در حالی که متخصصان پزشکی، چربی سفید را با چاقی و اختلالات متابولیکی مانند دیابت مرتبط می دانند چربی قهوه ای ممکن است به لاغر شدن و کاهش وزن بدن کمک کند.

بعضی از محققان معتقدند ارتقاء بدن برای تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای می تواند راه موفقیت آمیز برای مبارزه با چاقی باشد بنابراین مطالعات روی مسیرهای خاصی که می تواند این روند سوزاندن چربی را تسهیل کند، متمرکز شده اند.

چربی قهوه با فعال کردن پروتئین 1 (UCP1)، که در میتوکندری بافت چربی قهوه ای وجود دارد، مواد غذایی را به انرژی متابولیزه می کند.

مطالعات قبلی مصرف کافئین را با کاهش وزن و صرف انرژی بیشتر مرتبط کرده است. با این حال، دانشمندان هنوز ارتباط بین قهوه و فعال شدن UCP1 را مورد بررسی قرار نداده بودند. برای یافتن این ارتباط، تحقیقاتی توسط یک تیم از محققان دانشگاه ناتینگهام انگلستان، صورت پذیرفت.

«مایکل سایمونز» از دانشکده پزشکی دانشگاه ناتینگهام، سرپرست این طرح بود که مقاله آن در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است.

چگونه یک فنجان قهوه بر چربی قهوه ای تاثیر می گذارد
سایمونز و تیم تحقیقاتی آزمایش های in vitro و in vivo را برای درک تأثیر بر تولید گرمای چربی قهوه ای انجام دادند.

آن ها ابتدا سلول های ذخیره سازی چربی را به کافئین وارد کردند و متوجه شدند که قرار گرفتن در معرض کافئین باعث افزایش سطح UCP1 و افزایش سوخت و ساز متابولیسم سلول ها می شود. این اثرات با تغییرات ساختاری قهوه ای در میتوکندری ها و قطرات چربی همراه بود.

در مرحله دوم، محققان به دنبال یافتن نتایج این آزمایش در انسان بودند. با استفاده از تکنیک تصویربرداری حرارتی، آنها ذخایر چربی قهوه ای را در بدن قرار دادند و توانایی های گرمایی آن را ارزیابی کردند.

سایمونز گفت:«ما می دانستیم که چربی قهوه ای عمدتا در ناحیه گردن قرار دارد، بنابراین می توان بعد از نوشیدن قهوه مشخص کرد که چربی های قهوه ای گرم تر شده اند یا خیر.»

محققان اثرات نوشیدن یک فنجان قهوه با آب آشامیدنی را مقایسه کردند و دریافتند که نوشیدن قهوه (اما نه آب) باعث تحریک دمای منطقه فوق ترقوه می شود که مربوط به منطقه ای است که چربی قهوه ای در انسان انباشته می شود.

محققان این آزمایش را مثبت اعلام کردند در این جهت سعی شد تا اطمینان حاصل شود که آیا کافئین به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده قهوه، به عنوان محرک عمل می کند یا اینکه مولکولی مولفه دیگری برای فعال سازی چربی قهوه ای وجود دارد.

با تایید اینکه چه مولفه ای مسئول این امر است، می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم مدیریت وزن یا به عنوان بخشی از برنامه تنظیم مقررات گلوکز برای پیشگیری از دیابت استفاده شود.

افزایش فعالیت چربی قهوه‌ای، کنترل قند خون و همچنین بهبود سطح چربی خون را افزایش می دهد و کالری اضافی باعث کاهش وزن می شود، اما تاکنون هیچ کس راه قابل قبولی برای تحریک این فعالیت در انسان پیدا نکرده است.

این اولین مطالعه در انسان بود که در آن سعی شد تا تاثیر مستقیم یک فنجان قهوه بر عملکرد چربی قهوه ای بررسی شود. چاقی و دیابت یک نگرانی عمده بهداشتی برای جامعه است و چربی قهوه ای می تواند به طور بالقوه بخشی از راه حل باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009301

وب گردی

وب گردی