دوری از افراطی‌گری و اختلاف‌افکنی  حکم عقل است

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: اختلاف‌، افراطی‌گری و جنگ جز ضرر چیز دیگری ندارد و دوری از اختلاف و تفرقه حکم اولیه عقل است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد باقری در کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز که صبح امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نهادینه‌سازی فرهنگ انسجام و همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان اسلام، شناخت مبانی نظری وحدت‌گرا در همزیستی مسالمت‌آمیز، دستیابی به راهکارهای انسجام‌بخش در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز از منظر فرهیختگان جهان اسلام از جمله اهدافی است که در این همایش دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: بازشناسی ظرفیت‌های اندیشمندان وحدت‌گرای اسلامی در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، هم‌شناسی و درک متقابل متفکران جهان اسلام از یکدیگر و شناخت عوامل واگرا و نقش آن در عدم تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز اهدافی است که در برگزاری این همایش دنبال می شود.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران اضافه کرد: مسئله هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در حقوق بین‌الملل واژه مناسبی است که اخیرا بیان شده و در آموزه‌های علمی هم به وفور دیده می‌شود.

باقری بیان کرد: بحث هم‌زیستی مسالمت آمیز پشتوانه منطقی و عقلی دارد؛ هر عقل سلیمی حکم می‌کند اختلاف‌، افراطی‌گری، جنگ و غیره جز ضرر چیز دیگری ندارد بنابراین دوری از اختلاف و تفرقه حکم اولیه عقل است.

وی با بیان اینکه ضرورت جهت اسلام تکیه بر مفاهیم صلح است، گفت: محور اول این همایش مبانی، اصول و جایگاه همزیستی مسالمت‌آمیز در آموزه‌های اسلامی، جایگاه تسامح، مدارا و صلح در آموزه‌های اسلامی، قواعد ناظر بر روابط اجتماعی مسالمت‌آمیز در آموزه‌های اسلامی، جایگاه حقوق بشر به‌ویژه حق بر متفاوت بودن در آموزه‌های اسلامی است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به دیگر محورهای این همایش عنوان کرد: جلوه‌های همزیستی مسالمت‌آمیز در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی، همزیستی مسالمت‌آمیز در اندیشه متفکران مسلمان، معرفی تجربه‌های زیسته همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه، اشتراکات فرهنگی-تاریخی اقوام و همزیستی مسالمت‌آمیز، مدارای مذهبی حاکمان مسلمان در تاریخ و تمدن اسلامی، نقش هنر در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز محورهای دوم این همایش است.

باقری در پایان محورهای سوم را چالش‌های فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، چالش‌های نظری فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، چالش‌های عملی فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، نقش خوانش‌های واگرایانه از متون دینی در عدم تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز عنوان کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1009357

وب گردی

وب گردی