توان دفاعی کشور محصول همکاری مشترک نهادهای دفاعی و دانشگاهی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موفقیت­‌های نظام بازدارنده دفاعی امروز کشور محصول همکار‌ی‌های مشترک نهادهای دفاعی و دانشگاهی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجلاس بیست و سوم رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور که در مشهد برگزار شد گفت: اگر ما بخواهیم یک مرجع و یک منبع برای توسعه و پیشرفت کشور ذکر کنیم که بنیان اصلی پیشرفت است، قطعاً آن مرجع دانشگاه و حکمت اسلامی و الهی است.

وی افزود:تنها دانشگاه است که می‌­تواند منبع پاسخ به چالش‌­های موجود در جهان باشد.

عاملی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند هیچ بن‌­بستی وجود ندارد خاطرنشان کرد: این سخن رهبری به استناد ظرفیت علمی کشور مطرح شده است، چرا که ما بن‌­بست‌­ها و چالش­‌ها را می‌­توانیم با نور علم بگشاییم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دیداری که بنده روز گذشته از نمایشگاه دستاوردهای نانو داشتم تأکید شد که بخش مهمی از پیشرفت‌های کشور در حوزه نانو دستاورد تحریم است.

عاملی تأکید کرد: یکی از نامشروع‌­ترین و غیرحقوق‌ی­ترین اقدامات بین‌­المللی تحریم است که هیچ جایگاه حقوقی ندارد و تحریم دولت‌­ها و ملت­‌ها را با هم دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ضمن آنکه ما شرایط تحریم را به هیچ وجه قبول نداشته و تأیید نمی‌­کنیم، بایستی توجه داشته باشیم که در دوران تحریم هم می‌­توان شرایط مناسبی فراهم کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اتفاقی که در روزهای اخیر در انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا رخ داد یک غرور ملی را در کشور تقویت کرد، حاصل توانمندی کشور است.

وی ادامه داد: موفقیت­‌های نظام بازدارنده دفاعی امروز کشور محصول این همکار‌ی‌های مشترک نهادهای دفاعی و دانشگاهی است و توان نظامی و دفاعی کشور به پشتوانه سرمایه‌های دانشگاهی به توفیقات کنونی دست پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستگاه سیاستگذار بایستی نسبت به ذی­‌نفعان گوش شنوایی داشته باشد و این گوش شنوا بایستی یک رابطه منطقی به نظام ارتباطی میان دستگاه‌­های آموزشی و پژوهشی علم و فناوری به وجود آورد.

وی افزود: فرآیند تدوین سند نقشه جامع علمی و سند مهندسی فرهنگی و تدوین بندها و سیاست‌­های آن در تعامل با دانشگاهیان بوده است که با افزایش تعامل شورا و دانشگاه‌ها قطعا خواهیم توانست برنامه‌ریزی‌های بهتری را برای کشور داشته باشیم.

عاملی در ادامه با بیان اینکه ما در شرایط تغییر به سر می‌­بریم که ظهور فن­اوری‌­های جدید منشأ همین تغییرات بزرگ بوده است، گفت: فرامحلی شدن ارتباطات بین فردی و بین کشوری؛ پایه تودرتو شدن فرهنگ­‌ها و جوامع را به وجود آورده که حاصل آن همسایگی کشورها علی رغم مسافت‌­های طولانی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر اصل تغییر را بپذیریم نیاز به بازنگری در سیاست‌­ها و برنامه‌­های اقدام محسوس می‌­شود و دانشگاه آینده دانشگاهی بدون واحدهای فیزیکی آموزشی و پژوهشی تصور می‌­شود که در آن بسیاری از رشته­‌های فعلی و مشاغل امروزی نیز دچار میرایی می­‌شود.

عاملی افزود: در بررسی شهر مجازی تهران آمده است که بین 18-14 میلیون سفر بین ­شهری در تهران صورت می‌گیرد و حدود 40 درصد از این مسافرت­‌ها جهت دریافت خدمات است که با مجازی شدن خدمات بسیاری از آن­ها رفع خواهد شد.

ستاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فضای دوم نوعی فضای دیجیتال و عددی (Numerical) محسوب می‌­شود که در مقیاس محیط ریاضی مدیریت می­‌شود و به تعبیر بسیاری عصر پیش رو عصر الگوریتم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کیفیت علم و کیفیت زندگی درهم تنیده هستند ادامه داد: اینکه علم چقدر بتواند کیفیت زندگی را توسعه بدهد در حال حاضر در درجه بالای اهمیت قرار دارد و رشته‌های دانشگاهی باید بتوانند علاوه بر رفع نیازها و مشکلات جامعه، زندگی بهتر را برای مردم رقم بزنند.

وی افزود: توسعه سلامت اجتماعی و راحتی بیشتر در زندگی حوزه‌­ای است که در فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه قرار گرفته است و ارتباط مستقیمی با کیفیت علوم در دانشگاه‌ها دارد.

عاملی با بیان اینکه امروز فضای مجازی نیازهای فرهنگی جدیدی را به وجود آورده است و باید به این نیازهای جدید توجه کرد، گفت: اکنون در حوزه فرهنگ برخی کج­‌رفتاری و سوء رفتارهایی را شاهد هستیم که همه را به نوعی آزرده می‌­کند و بی‌توجهی به آن روز به روز باعث ایجاد هزینه­‌ها و معضلات بسیار می­‌شود.

وی افزود: آمریکا طی آماری 420 میلیارد دلار صرف هزینه‌­های مربوط به بیماری‌­های ناشی از الکل و حدود 120 میلیارد دلار صرف تجاوز به کودکان ( child abusement) کرده است که ناشی از بی‌­توجهی به مسائل اساسی فرهنگی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه فضای مجازی اولین کاری را که انجام داد تبدیل مخاطب به کنشگر فعال بود گفت: امروز کاربرهای ایجاد شده در فضای مجازی اساسا وجود خود را به کنشگری، وابسته می دانند و در این فضا استقلال فردی اهمیت بیشتری از گذشته پیدا می­‌کند.

عاملی با بیان اینکه سلسله مراتب در این نظام جدید تغییر کرده و احساس کسی بودن از ویژگی‌های این نظام است، گفت: اتفاق بدی که در این زمان می تواند بیافتد این است که جای جاذبه و دافع تغییر کند و یک اقلیم فرهنگی ناپاک به جای اقلیم پاک تبدیل به مرجع شود.
اگر در فضای اجتماعی جای جاذبه و دافعه عوض شود معضلات بسیاری به همراه خواهد آمد

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر در فضای اجتماعی جای جاذبه و دافعه عوض شود و ما به عنوان نماد دافعه ترسیم شویم، معضلات بسیاری را به همراه خواهد آورد که در نسل جدید ظهور و بروز خواهد داشت.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین لوازم استقرار جامعه اسلامی فضای احترام است و بنیان شهروندی جدید بایستی بر مبنای محترم انگاشتن شهروندان ترسیم شود که نتیجه آن تعلق اجتماعی، حس عضویت ملی و تقویت اعتماد ملی خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از خصلت­‌های مهم دیگر فضای مجازی خصلت (Crowd Sourcing) است که با عنوان منبع کردن و استفاده از همگان از آن تعبیر می­شود و به عبارتی منبع ثروت و قدرت فضای مجازی را می­توان متعلق به آن دانست.

عاملی ادامه داد: ظرفیت شبکه­ای فضای مجازی از دیگر ظرفیت­هایی است که می­تواند برای تقویت کیفیت علم و فن­آوری کشور مورد بهره­برداری قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص رابطه دبیرخانه این شورا با دانشگاه های کشور گفت: در شرایط تغییر فعلی بایستی مدل­های جدیدی نیز برای سیاستگذاری ترسیم شود که مدل حرکت از سمت ذی­نفعان می­تواند یکی از مدل‌های مورد توجه در این زمینه باشد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه گفت: تاکنون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای تخصصی آن طرح­های متعددی را با مشورت دانشگاه­‌ها و ذی نفعان طراحی و تدوین کرده که با مشورت نهایی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل مصوبه لازم الاجرا شده است.

وی با اشاره به مدل جدید فرآیند تصویب مصوبه و تدوین سیاست از مسیر ذی نفعان افزود: اکنون دستگاه­‌های حقوقی، افراد حقیقی و سایر ذی­‌نفعان هم مطابق با آئین‌­نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی می­توانند اقدام به ارائه لایحه پیشنهادی جهت بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کنند.

عاملی افزود: یکی از موضوعات دارای اولویت در فضای دانشگاه‌­ها مسئله اخلاق اجتماعی است که امیدواریم مطابق با جلساتی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است، طرح اولیه­ای را برای دانشگاه­ها در سال جدید تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009502

وب گردی

وب گردی