لاله زار150 ساله،  زنده می‌شود

به گفته شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران در هفته پیش رو عملیات اصلاح نما و جداره ۶ پلاک از ساختمان‌های مهم لاله زار آغاز شده و پیرایش و بهسازی این خیابان کلید می‌خورد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، خیابان لاله زار یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است که قدمتی به عمر ۱۵۰ سال دارد و ساخت آن به دوره ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد.

ساخت این خیابان درست چند ماه پس از بازگشت ناصرالدین شاه قاجار از اولین سفر خود از اروپا به ایران شروع شد و دلیلش هم علاقه ناصرالدین شاه به ساخت خیابانی شبیه شانزه‌لیزه بود.

لاله زار از جنوب به میدان امام خمینی (ره ) و از شمال به خیابان انقلاب می‌رسد و اصلی ترین تقاطع این خیابان با خیابان جمهوری است که لاله زار را به دو بخش جنوبی - شمالی تقسیم می‌کند.

در خیابان لاله زار بیش از ۱۶ سینما وجود داشته و تعدادی از آنها هنوز وجود دارد که عبارتند از سینما لاله (رکس پیشین)، سینما نادر (رویال پیشین)، سینما رودکی (متروپل پیشین)، سینما کریستال، سینما سارا (ونوس پیشین)، سینما البرز، سینما خورشید نو، سینما فردوسی، سینما ایران، سینما مایاک، سینما مرجان، سینما تابان، سینما فاروس، سینما شهرزاد، سینما سحر (مترو پیشین) و سینما آزیتا یا سینما جهان.

اما این در حالی است که ساختمان تئاتر نصر، تئاتر پارس،‌ تماشاخانه گبومر و روسیخان، تماشاخانه گیتی (صادقپور)، تماشاخانه تفکری، تئاتر تهران و تئاتر دهقان نیز در این خیابان واقع شده است.

در لاله زار ۴ خانه تاریخی به اسامی مجموعه مسکونی خانواده اتحادیه، خانه معین‌التجار بوشهری، عمارت مشیرالدوله و خانه اتابک نیز جا خوش کرده‌ند.

برای لاله زار اتفاق خوبی می‌افتد

صبح روز گذشته علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران به همراه اعضای شورایاری محلات منطقه ۱۲ بازدیدی صبحگاهی از خیابان لاله زار داشته و با کسبه و برخی افراد ذی نفع در محله گفت‌وگو کرد.

سعادتی در حساب اینستاگرامی خود نوشته بود: با مرور این حقیقت که صاحبان اصلی شهر مردم هستند نه مسئولان در روزهای آتی جلوه‌های کم نظیری از مشارکت مردم در احیا کالبد و زندگی شهر بویژه خیابان لاله زار را به آگاهی خواهم رساند. بدون شک اقدامات اجرایی و فرهنگی انجام شده در خیابانهایی نظیر سی تیر و لاله زار تحولاتی مثبت را در بافت مسکونی پیرامون بوجود آورده و خواهد آورد.

خرید برخی ساختمان‌های لاله زار و مرمت آنها

این بازدید و خبر خوش سعادتی در حالی مطرح شد که برزین ضرغامی چندی قبل با اشاره به ورود شهرداری تهران برای خرید و یا مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی شناسایی شده در خیابان لاله زار گفته بود ورود شهرداری تهران به موضوع احیای خیابان لاله زار به صورت مداخله مستقیم نیست بلکه به صورت موردی و لکه ای اقدام به خرید، احیا و مرمت بناهای تاریخی و واجد ارزش میراثی و معماری در این محدوده خواهد کرد تا انگیزه کسبه و مالکان را برای مشارکت در این طرح بیشتر کند.

وی ادامه داد: به همین منظور یکی از برنامه های سازمان زیباسازی شهر تهران خرید و یا مشارکت در مرمت برخی از بناهای تاریخی و واجد ارزش این محدوده است تا بعد از تعمیر و مرمت این مجموعه ها را به فضاهای فرهنگی و هنری این راسته با تغییر کاربری مناسب اضافه کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: اعتقاد داریم اگر بناهای تاریخی و واجد ارزش لاله زار احیا و رونق فرهنگی، تاریخی و هنری خود را به دست آورد، تغییر سبک زندگی و احیای دوباره این راسته با مشارکت مردم به صورت آهسته اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به سایر برنامه های سازمان زیباسازی در پروژه خیابان لاله زار یادآور شد: موضوع دیگری که در شورای مشورتی و تصمیم گیری پروژه لاله زار روی آن بحث شده است، جداره سازی و سنگ فرش این محور است. هنوز تصمیم نهایی شهرداری تهران برای خیابان لاله زار مبنی بر سنگ فرش شدن خیابان اعلام نشده است.

به گفته ضرغامی، در سال جدید مرمت جداره و کف خیابان لاله زار شمالی در اولویت قرار دارد.

اصلاح نمای ۶ ساختمان ویژه در لاله‌زار آغاز می‌شود

برای اطلاع از چند و چون اتفاقاتی که قرار است در خیابان لاله زار رخ بدهد به سراغ علی محمد سعادتی رفتیم و از وی در این خصوص جویا شدیم.

وی با مزاح گفت: قرار گذاشتیم تا اطلاع رسانی در خصوص این موضوع در روزهای آتی انجام شود.

شهردار منطقه ۱۲ گفت: علی ایحال پیش از توضیح کارهای در دست انجام باید به این موضوع توجه کنیم که همه ما باید اعتقادی راسخ و عمیق به این داشته باشیم که صاحبان اصلی شهر مردم هستند و موضوع مشارکت مردم در همه سطوح از تصمیم گیری تا اجرا می‌تواند اتفاق درست و پایدارتری را به همراه داشته باشد.

سعادتی ادامه داد: در خیابان لاله زار برنامه ریزی‌هایی برای بهسازی این خیابان شده بود و با مردم مشورت و اعمال نظرهایشان تا حد امکان انجام شد و البته این را هم بداینم که هر اتفاقی در ابعاد خیابان لاله زار بخواهد رخ بدهد حتما موافقان و مخالفانی خواهد داشت.

شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران تصریح کرد: پس از برنامه ریزی‌های انجام شده آن چیزی که قرار است در این خیابان رخ بدهد این است که دعوت نامه ای برای کسبه و مالکین برخی ساختمان ها فرستادیم که تعدادشان ۳۲ یا ۳۳ ساختمان است که از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی گفت: از اینها خواستیم تا با مشارکت خودشان اقدام به اصلاح نما و جداره‌ ساختمان‌شان کرده تا هویت این خیابان حفظ شود.

سعادتی افزود: در این طرح خود مردم در این مسیر اقدام به اصلاح جداره ساختمان می‌کنند آنهم با انتخاب پیمانکاری که خودشان می‌خواهند و با هزینه خودشان.

شهردار منطقه ۱۲ تصریح کرد: در هفته پیش رو عملیات اجرایی اصلاح نمای ۶ پلاک شروع خواهد شد و این برای بار اول است که مردم خودشان به فکر ملک و شهرشان و هویت‌شان هستند.

ارائه مشوق به مالکان

وی درخصوص مشوق‌های ارائه شده به این افراد گفت: اینها برخی مشکلات شهرسازی دارند برای مثال شاید از قبل مجوزهایی درخواست کرده‌اند یا نیاز به طراحی وجود دارد که ما طراحی رایگان برایشان انجام می‌دهیم و از طرفی به لحاظ فنی حتما به آنها مشاوره خواهیم داشت اما یادمان باشد که هزینه اجرا به عهده خودشان است.

سعادتی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح نمای این ساختمان‌ها باید در قالب یک شکل واحد و به صورت متحدالشکل انجام شود یا خیر گفت: این ساختمانها ساختمانهایی هستند که ریشه و هویت و معماری خود را دارند و قرار نیست شبیه هم شوند.

وی افزود: این ساختمان‌ها قرار است در اجرای این طرح از آن تأثیراتی که در این سالهاست گرفته اند برای مثال ساخت و سازهای غیر اصولی در داخل آنها برگردند و به شکل اصلی و اولیه خودشان در بیایند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1009560

وب گردی

وب گردی