یکی از معضلات شرایط علمی کشور، بی‌توجهی به علوم پایه است/ باید تمام شاخه‌های علوم پایه را گرایشی کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: اگر تمام شاخه‌های علوم پایه را گرایشی کنیم، می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

سید محمودرضا آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی برای سال 98 اظهار کرد: عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی از نظر آماده‌سازی فضای فیزیکی و خدماتی که در کشور ارائه شده، ویژه بوده است. سرمایه عظیمی جمع شده و تعداد زیادی فارغ‌التحصیل تربیت شده‌ است؛ همچنین ظرفیت بالا رفته که همگی اتفاقات مثبتی بوده و امیدواریم ادامه پیدا کند. البته با توجه به شرایط، استراتژی باید تغییر کند، استراتژی ما دیگر نباید کمی باشد و باید به سمت کیفیت حرکت کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی بعد از 37 سال می‌تواند گام دوم را با قدرت بیشتری بردارد. به نظر من حرکت‌هایی که تاکنون صورت گرفته، مثبت بوده است. اگر دانشگاه آزاد بتواند سیاست‌های ترسیمی یکی، دو سال اخیر را پیاده، بحث تمرکززدایی را به صورت جدی دنبال و وظایف صف و ستاد را تنظیم کند؛ همچنین ساختار جدید را در سال 98 جا بیندازد، حرکت بزرگی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: پژوهش‌محوری اولویت ما نیست بلکه قرار است مسئله‌محور باشیم؛ یعنی نیازهای کشور باید دیده شود و برنامه علمی جامه عمل بپوشد. اگر این مسیر طی شود، حرکت بزرگی رخ می‌دهد. ما در سطح استان تهران، 10 برنامه علمی را شکل داده‌ایم که رونمایی هم شده است. این 10 برنامه برای کشور حدودا 6، 7 هزار مسئله را تدوین کرده و تمام دانشجویان هم باید تزهای فوق لیسانس و دکتری خود را با استفاده از این برنامه علمی، پیش ببرند. طرح پایش نیز یکی از بزرگترین کارهایی است که می‌توان در کشور به آن استناد کرد چون اتفاق بسیار مهمی است. همان‌طور که گفتم 10 برنامه مربوط به استان تهران، تدوین و منتشر شده است.

آقامیری در مورد گلایه فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی از وضعیت اشتغال خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چندی پیش به علوم پایه اشاره کردند. هر جامعه‌ای بخواهد از نظر علمی رشد کند، باید علوم پایه را در جایگاهی ویژه قرار دهد. فکر می‌کنم یکی از معضلات شرایط علمی کشور، بی‌توجهی به علوم پایه است. برای رشته‌های مربوط به خودمان مانند گرایش هسته‌ای، لیزر و غیره پیش‌بینی‌هایی داریم و به زودی یکی از جدیدترین رشته‌ها یعنی فوتونیک را نیز در واحد تهران مرکزی راه‌اندازی می‌کنیم. این رشته‌ها را از علوم پایه به گرایش و تخصص برده‌ایم. اگر بتوانیم تمام شاخه‌های علوم پایه را گرایشی کنیم، می‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی درباره گلایه دانشجویان واحد تهران مرکزی از امتحاناتی که به فاصله چند ساعت در دو دانشکده تهران مرکزی با فاصله مکانی زیاد برگزار شد، گفت: این‌ها اشکالاتی است که باید برطرف شود. موارد این‌چنینی را بررسی می‌کنیم و اگر حتی یک دانشجو دچار تداخل زمانی امتحانات شود، مشکلش را حل می‌کنیم. به طور مثال برای یک دانشجوی حقوق، تسهیلاتی در نظر گرفتیم و امتحان او را یک هفته عقب انداختیم. البته گروه هنر، مشکلاتی دارد که نکته مهمی است و شاید بگوییم همه امتحانات در یک مکان برگزار شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در خصوص توجه این واحد دانشگاهی به ورزش تأکید کرد: ما تاکنون روی این حوزه، فعالیت خاصی انجام نداده‌ایم. فقط گسترش فضاهای ورزشی را مورد توجه قرار داده‌ایم و حتی گفته‌ایم در شهرستان‌های تابع استان تهران فضاهای لازم ایجاد شود تا هم به دانشگاه خدمات بدهد و هم مردم عادی بتوانند از این فضاها استفاده کنند. مثلا ما در فیروزکوه، استانداردترین امکانات را داریم و در رودهن هم شرایط مشابهی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009608

وب گردی

وب گردی