تفریحی تابستانی که بوی مرگ می‌دهد

یکی از تفریحات نوجوانان و جوانان در تابستان شنا در کانال‌های آبیاری و زهکشی است که گاهی اوقات به قیمت جان آنها تمام می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یکی از تفریحات مردم استان بوشهر به ویژه نوجوانان و جوانان در فصل تابستان که شدت گرمای هوا به اوج خود می‌رسد ، شنا در دریا ، رودخانه‌ها و کانال‌هاست.

کانال‌های آبیاری و زهکشی به منظور آبیاری مزارع و نخیلات احداث شده‌اند است و طبق گفته مسئولان نه تنها برای شنا کردن مناسب نیست بلکه امراض متعدد پوستی را نیز به دنبال دارد.

با این حال افراد زیادی هستند که برای فرار از گرمای طاقت فرسای جنوب تن خود را به آب‌ کانال‌ها می‌زنند، غافل از اینکه ظاهر آرام کانال‌های آبیاری و زهکشی در سال‌های گذشته جان بسیاری را گرفته است و جوانان زیادی بوده‌اند که به قصد شنا وارد این آب‌ها شدند اما پس از مدتی پیکر بی جان آنها از آب بیرون کشیده شد.

عمق آب موجود در این کانال‌ها گاهی اوقات به سه تا چهار متر نیز می‌رسد و اگر افراد مهارتی در شنا نداشته باشند قطعا خطر در کمین آن‌هاست ، اما این به معنای این نیست که شناگران ماهر می‌توانند در این آب‌ها شنا کنند چرا که هدف از احداث این کانال‌ها مصرف کشاورزی است.

در سال‌های اخیر اگرچه درباره خطرات شنا در کانال‌های آبیاری اطلاع‌رسانی شده و حتی تابلوهای شنا ممنوع نیز نصب شده است اما بازهم شاهد بی‌توجهی افراد به این هشدارها هستیم و با فرا رسیدن فصل تابستان هر از گاهی خبر از غرق شدگی به گوش می‌رسد.

روز گذشته چهار جوان برازجانی به قصد شنا وارد کانال آبیاری و زهکشی نخیلات آبپخش می‌شوند اما به دلیل عمق زیاد آب دچار غرق شدگی می‌شوند که خوشبختانه سه نفر از آنها نجات پیدا کردند اما یکی از نفرات غرق می‌شود که با توجه به تاریک شدن هوا کار جستجوی وی به کندی پیش می‌رود تا اینکه حوالی بامداد امروز پیکر بی‌جانش در کانال پیدا شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر با بیان اینکه غرق شدن افراد در کانال‌های زهکشی در سالیان اخیر نگرانی‌های ایجاد کرده است، اظهار داشت: آبی که در کانال اصلی شبکه آبیاری و زهکشی آبپخش وجود دارد، نزدیک به هشت هزار لیتر در ثانیه است.

سیدمهدی موسوی افزود: با توجه به فصل گرما نوجوانان و جوانان تمایل زیادی برای شنا در این آب‌ها دارند ، درحالی که اگرچه ظاهر آرام آب این کانال‌ها فریبنده است.

وی با بیان اینکه آب کانال‌های آبیاری و زهکشی کیفیت مناسبی از نظر بهداشتی برای شنا کردن ندارند، ادامه داد: سرعت جریان آب در کانال‌ها زیاد است و در نقاطی که دریچه‌ها پایین است هم عمق این آب بیشتر می‌باشد که بارها از طریق رسانه‌های خبری و صدا و سیما هشدارهای لازم را داده ایم.

موسوی با تأکید بر اینکه آب این کانال‌ها فقط برای استفاده کشاورزی است، گفت:روز گذشته به محض اطلاع از غرق‌شدگی یک نفر در کانال آبیاری آبپخش، برای پایین آوردن سطح آب، دریچه تخلیه رسوب سد سعدآباد را بالا آوردیم و آب کانال را به سمت رودخانه منحرف کردیم تا عمق آب کانال اصلی آبپخش پایین‌تر بیاید و فرد غرق شده پیدا شود.

وی با تقدیر از همکاری مردم آبپخش گفت: پایین آمدن سطح آب کانال،جسد بی جان جوان غرق شده پیدا شد.

این مسؤول با بیان اینکه آب تمام کانال‌های آبیاری استان فقط مصرف کشاورزی دارند، یادآور شد: بارها گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم آب موجود در این کانال‌ها اصلا برای شنا کردن مناسب نیست و امراض پوستی زیادی نیز دارد و موجب قارچ‌های پوستی می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر تأکید کرد: آب رودخانه‌ها هم برای شنا کردن و شرب مناسب نیست که انتظار داریم مردم این مسائل را رعایت کنند تا دیگر شاهد پرپر شدن عزیزانمان نباشیم.

وی با بیان اینکه دو شب قبل نیز یک نفر در روستای بهرام آباد دچار غرق شدگی شد گفت: کل طول کانال آبیاری و زهکشی از سد سعدآباد تا آبپخش 6 کیلومتر است و به همین صورت از کانال آبپخش تا آخرین نقطه دشتی 13 کیلومتر و از این طرف هم 13.5 کیلومتر است و این کانال‌ها طول وسیعی دارند.

موسوی خواستار فرهنگ سازی برای جلوگیری از شنا در کانال‌ها شد و گفت: ما تابلو شنا ممنوع را هم در کنار این کانال‌ها نصب کرده‌ایم اما باز هم با بی توجهی مردم تلفات جانی ما سال به سال بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه در خطبه‌های خود مردم را در این زمینه آگاه کنند افزود: مسئولان به ویژه بخشداران و شوراهای اسلامی نیز برنامه‌ریزی قوی تری داشته باشند و به مردم اطلاع‌رسانی کنند که این آب‌ها فقط برای مصرف کشاورزی است تا در کل استان بوشهر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

در کمتر از یک دهه اخیر بیش از صد نفر در کانال‌های آبیاری استان غرق شده اند و خانواده‌های زیادی داغ‌دار شده‌اند که امید مردم حداقل برای حفظ جان خودشان به توصیه‌ها درباره خطرآفرین بودن این مکان‌ها توجه کنند تا دیگر شاهد عزادار شدن خانواده‌ای نباشیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1009625

وب گردی

وب گردی