برپایی نمایشگاه خوشنویسی «بسم الله الرحمن الرحیم» در قطر

به همت رایزنی فرهنگی ایران در قطر، نمایشگاه خوشنویسی «بسم الله الرحمن الرحیم» در سالن شماره 2 ساختمان 22 شهرک فرهنگی کتارا افتتاح شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه خوشنویسی «بسم الله الرحمن الرحیم» از آثار ابوالفضل خزاعی، هنرمند اعزامی کشورمان با حضور خالد بن ابراهیم السُلیطی مدیر کل شهرک فرهنگی کتارا ، مجید سلیمانی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر و رضا شهریور رایزن فرهنگی کشورمان در سالن شماره 2 ساختمان 22 شهرک فرهنگی کتارا افتتاح شد.

در این نمایشگاه خوشنویسی ،آثاراستاد ابوالفضل خزاعی، تعداد 30 اثر خوشنویسی در ابعاد مختلف به تماشا گذاشته شد و تمام این آثار با عبارت بسم الله الرحمن الرحیم و با شیوه های نگارشیِ چهار خط مُحقَّق - نَسخ - ثُلث - رِقاع از خطوط شش گانه اصلی مزین شده بود.

خالد السلیطی مدیر کل شهرک فرهنگی کتارا در مصاحبه ای در پایان بازدید از نمایشگاه گفت: این نمایشگاه که به عنوان « بسمله » نامگذاری شده نمایشگاه واقعاً زیبایی است که شامل 30 اثر با عبارت بسم الله الرحمن الرحیم و با خطوط مختلفی است که هنرمند در خلق آثار به کار برده است.

وی همچنین با اشاره به کتابت تمام قرآن توسط این هنرمند از خزاعی تمجید کرد. در خاتمه بازدید دکتر السلیطی از نمایشگاه ، آقای خزاعی یکی از تابلوهای خود شامل آیه شریفه قرآن مجید را به ایشان اهداء نمود.

همچنین در این مراسم فکرت اوزر سفیر ترکیه در قطر گفت: هنر اسلامی بویژه خط عربی و خط قرآن کریم در میان همه کشورهای اسلامی مشترک است؛همچنین نوشتن قرآن کریم با خط عثمانی در ترکیه شهرت زیادی دارد.

وی در ادامه افزود: مشهور است که می گویند قرآن در حجاز نازل شد و در قاهره قرائت شد و در استانبول نوشته شد؛ اما خط عثمانی در اصل از ایران گرفته شده است و خط ایرانی یکی از قدیمی ترین و معروف ترین خط های عربی به شمار می آیدکه قرآن کریم را بدان کتابت کرده اند. وی ضمن تحسین فراوان این نمایشگاه وآثار ارزشمند ارائه شده ، این آثار را درحفاظت از هنرهای زیبای میراثی و تمدنی بسیار با اهمیت خواند.

همچنین اکسل وابنهورست سفیر استرالیا در مورد این نمایشگاه گفت: از حضور در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه بسیار لذت بردم و علاقه خاصی به خط عربی بخصوص خط قرآنی دارم و از هنرمند نگارنده این آثار تشکر می کنم.

شهریور رایزن فرهنگی کشورمان در گفتگو با رسانه ها، از شهرک فرهنگی کتارا بویژه شخص خالد السلیطی مدیر کل شهرک فرهنگی کتارا برای همکاری در برپایی این نمایشگاه ،ضمن تقدیر و تشکر درسخنانی گفت: برگزاری این نمایشگاه در راستای گرامی داشتن این هنر و بالابردن سطح اهمیت به خط عربی و فارسی است.

رایزن فرهنگی درادامه گفت: این نمایشگاه شامل دو جنبه است یکی شکلی و دیگری معنایی که در جنبه شکلی ، زیباییِ خوشنویسی و در جنبه معنایی، مفهوم روحی و مغزای معنویِ بسم الله الرحمن الرحیم مد نظر است.

این نمایشگاه علاوه بر استقبال بازدیدکنندگان، از سوی رسانه های نوشتاری،دیداری و شنیداری قطر مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که همه روزنامه های عربی زبان دوحه شامل روزنامه های الشرق ، الوطن ، الرایه و العرب و برخی روزنامه های انگلیسی زبان، آن را پوشش دادند .

همچنین تلویزیون های قطر الیوم و العربی و نیز رادیو قطر در برنامه صحنه فرهنگی این رویداد را از طریق مصاحبه با رایزن فرهنگی و دیگر شخصیت های بازدیدکننده بازتاب داده و در فضای مجازی متعلق به چهره ها یا نهادهای فرهنگی و رسانه ای نیز انعکاس یافت. فعالیت های این نمایشگاه به صورت فیلم و عکس در فضاهای مجازی و صفحات اجتماعی متعلق به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر از جمله فیس بوک و اینستاگرام منعکس شده است.

همچنین، همزمان با نمایشگاه یک کارگاه آموزشی خوشنویسی به اهتمام رایزنی فرهنگی و همکاری مرکز هنرهای دیداری (مرکز الفنون البصریه) وابسته به وزارت فرهنگ و ورزش قطر با تدریس خزاعی هنرمند اعزامی برگزار شد.

گفتنی است نمایشگاه خوشنویسی بسمله به مدت یک هفته در سالن شماره 2 ساختمان 22 کتارا از ساعت 10 صبح لغایت 10 شب برای عموم بازدیدکنندگان ادامه داشت.

استاد ابوالفضل خزاعی که متخصص خطوط مُحقَّق و نَسخ است در گفتگو با روزنامه نگاران گفت: نگارش تمام آثار عرضه شده در نمایشگاه با احتساب کار تذهیب و حاشیه بندی آثار که توسط هنرمندان برجسته این هنر زیبا انجام شده است، یک سال زمان برده است.


حضور پررنگ رسانه های داخلی و اقشار مختلف در طول برگزاری این نمایشگاه که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر و با همکاری شهرک فرهنگی کتارا صورت پذیرفت، حکایت از اهمیت و شوق به بازدید از هنرهای اسلامی و خوشنویسی داشت که در این نمایشگاه منحصراً به خوشنویسی عبارت بسم الله الرحمن الرحیم (یا به اختصار بَسمله) اختصاص یافته بود.

این نمایشگاه در مراسم افتتاحیه از جمله شاهد حضور فکرت اوزر سفیر ترکیه در قطر، اکسل واینهورست سفیر استرالیا در قطر ، عبدالستار جنابی کاردار سفارت عراق در قطر ، راشد المُهنَّدی خطاط سرشناس قرآن کریم قطر، محمد الجوهری چهره شاخص رسانه ای و مجری برنامه «المشهد الثقافی» رادیو قطر ،حسن رشید ادیب و نویسنده قطری و جمعی از هنرمندان و علاقمندان به هنر خوشنویسی ایران بود.

همچنین محمد علی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر از نمایشگاه خوشنویسی بسم الله الرحمن الرحیم (بسمله) بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009678

وب گردی

وب گردی