دیگر یک تار مو هم از دست ندهید

دانشمندان تاکنون برای جلوگیری از ریزش موی انسان آزمایش‌های زیادی انجام داده‌اند؛ اما در روشی که به تازگی کشف شده با استفاده از چاپگری سه بعدی محیطی بسیار شبیه به محیط طبیعی فولیکول‌های موی انسان طراحی کرده‌اند که می شود موهای جدید را به پوست افراد مبتلا به ریزش مو پیوند زد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه «کلمبیا» با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی راهی را برای شبیه سازی پوست سر انسان پیدا کرده اند که موهای جدید انسان در آن رشد می‌کند. آنها می توانند موهای جدید را به پوست افراد مبتلا به ریزش مو پیوند بزنند.

تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان تجربه ریزش مو در یک یا چند نوع را به علل طبیعی یا به عنوان عارضه‌ای جانبی از درمان پزشکی، تجربه می کنند. در بسیاری از این موارد -به ویژه در افراد مبتلا به ریزش موی طبیعی- این روند غیر قابل برگشت است.

مطالعات نشان داده است ریزش مو می تواند روی تصویر و کیفیت زندگی زنان و مردان تاثیر بسزایی داشته باشد؛ زیرا در بیشتر فرهنگ‌ها موهای طبیعی اهمیت دارند.

با وجود این، گزینه‌های درمان برای برخی افرادی که دچار ریزش مو هستند از دست رفته و برخی از افراد ممکن است نیاز به مداخلات هدفمند مانند پیوند مو داشته باشند.

این روش شامل پیوند فولیکول‌های مو از یک قسمت از بدن فرد به فرد دیگر می شود. با این حال، گزینه های جدید و پایدار برای رشد مو ممکن است وجود داشته باشند.

برخی از تحقیقات اخیر بر استفاده از سلول‌های بنیادی برای رشد موهای طبیعی متمرکز شده اند؛ اما آزمایش ها بر استفاده از پوست موش به عنوان بستر کاشت برای این سلول ها متکی بوده است.

در حال حاضر، برای اولین بار، یک تیم از محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، روشی جدید برای رشد موهای انسان را به وجود آورده‌اند که بجای تکیه بر پوست، از روش های چاپ سه بعدی استفاده می‌کنند.

دانشمندان توانسته اند در آزمایشگاه به طور مستقل موهای موش را رشد دهند؛ اما در مورد انسان به مشکلاتی برخوردند. سلول های موش رشد موهای خوبی داشتند؛ اما سلول های انسان مقاومت می کردند.

کاشت بذر موی جدید
«کریستیانو» یکی از محققان این طرح متوجه شد که با شبیه سازی محیطی که سلول های موی انسان آن را به طور طبیعی اشغال می‌کنند می توانند رشد موهای جدید را در آزمایشگاه تحریک کنند.

اولین تلاش آنها ایجاد حفره های کوچک سلولی و تعلیق آنها در داخل قطره های مایع است. سپس با تزریق آن به موش رشد مو را کنترل کردند. محققان این رویکرد راضی نبودند؛ زیرا اگرچه بعضی از سلول‌های کاشته شده موهای جدید را شکل دادند، اما بعضی دیگر نتوانستند رشد کنند.

تیم تحقیقاتی بعد از این مرحله، تصمیم گرفت با تکنیک های چاپ سه بعدی این مساله را آزمایش کند تا با ایجاد یک محیط میکرو به محیط طبیعی فولیکول های موی انسان نزدیکتر شود.

«Hasan Erbil Abaci» نویسنده اول این مقاله توضیح داد که تکنیک های ساخت قبلی، نتوانسته اند چنین محیط نازکی ایجاد کنند؛ بنابراین این کار با نوآوری در تکنولوژی چاپ سه بعدی بسیار آسانتر شد.

محققان سپس موفق شدند پوست انسان را در اطراف این قالب رشد دهند. آنها سلول های فولیکول مو را داخل آن و سلول های تولید کننده کراتین را در بالا قرار دادند. در نهایت، با افزودن عوامل مختلف، رشد را تحریک کردند.

دانشمندان با این روش در بیش از 3 هفته، سلول ها فولیکول مویی که به انسان تعلق دارد و قابل رشد است را تولید کردند.

محققان خاطرنشان کردند که این فرآیند هنوز کامل نشده است. با وجود این، توانایی ایجاد منبعی پایدار موهای طبیعی برای پیوند و ارائه مو به افراد نیازمند ممکن شده است.

در نهایت دانشمندان اعلام کردند یک مزرعه مو با شبکه ای از موهایی که به درستی طراحی شده اند (تا به پوست سر بیمار پیوند زده شوند) را ایجاد کردند.
آن ها خاطرنشان می‌کنند رشد موی انسان به این طریق در آزمایشگاه نیز می تواند در تحقیقات دارویی مفید باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009766

وب گردی

وب گردی