توصیه های حجت الاسلام خسروپناه به مصاحبه‌کنندگان آزمون دکتری دانشگاه آزاد

جلسه هم‌اندیشی مصاحبه آزمون دکتری در حوزه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هم‌اندیشی مصاحبه آزمون دکتری در حوزه علوم انسانی، گفت: معاونت تخصصی علوم انسانی و هنر دانشگاه در دوره جدید با توجه به اهمیت این حوزه در کشور راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه معاونت علوم انسانی و هنر دارای سه زیرمجموعه اداره کل آموزش، اداره کل پژوهش و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی علوم انسانی است، اظهار داشت: این معاونت سه هدف مهم بروزرسانی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی و هنر را در دستور کار خود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: بروزرسانی علوم انسانی و هنر به معنای کشف و ارائه آخرین نظریات علوم انسانی در دنیاست. از این رو ضرورت دارد که در دانشگاه‌های کشور آخرین نظریات و دستاوردهای علمی رشته‌های درسی در دنیا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این موضوع که علوم انسانی باید اسلامی شود، به این معنا نیست که از علوم انسانی در دنیا غافل شویم، چرا که بدون آگاهی از آخرین نظریات مطرح شده در دنیا، نمی‌شود به علم بومی و اسلامی دست یافت.

وی با اشاره به هدف دوم معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بومی‌سازی علوم انسانی هدف بعدی ماست و به معنای لزوم توجه علوم انسانی به مسائل جامعه است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سومین هدف این معاونت، اسلامی‌سازی و حکمی‌سازی علوم انسانی است. در ذیل این هدف، مقصود ما این نیست که علوم انسانی را از عقلانیت گزاره‌ها دور کنیم، بلکه مقصود ما این است که در مبانی انسان‌شناختی همانگونه که مکاتب مختلف فلسفی اثرگذار هستند، مکتب اسلام نیز دارای نظریه و تأثیر باشد.

سرگروه‌ها و گروه‌های تخصصی باید در فرآیند مصاحبه آزمون دکتری حضور فیزیکی و علمی داشته باشند

خسروپناه خطاب به اساتید گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: فرآیند برگزاری مصاحبه دوره دکتری باید با کمال دقت، نظم و آرامش انجام شود. در این خصوص لازم است سرگروه‌ها و گروه‌های تخصصی حتماً در فرآیند مصاحبه حضور فیزیکی و علمی داشته باشند و با یک برنامه‌ریزی دقیق، مصاحبه‌های دکتری در دانشگاه با کیفیت لازم برگزار شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به رفاه داوطلبان مصاحبه در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: حرمت و شأن این داوطلبان باید رعایت شده و تمام تلاش مجموعه دانشگاه، رضایت داوطلبان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تأکید کرد: گروه‌های مصاحبه‌کننده در آزمون دکتری باید عدالت رفتاری و علمی داشته باشند.

مصاحبه دوره دکتری به منظور بهبود کیفیت و رعایت عدالت به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود

در ادامه این جلسه، شمس قائم‌مقام و سرپرست اداره کل آموزش معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سنوات گذشته مصاحبه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت منطقه‌ای و استانی برگزار شده، گفت: در سال جاری معایب و مزایای طرح‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به منظور بهبود کیفیت برگزاری مصاحبه‌ها و رعایت عدالت، این فرآیند به صورت متمرکز در تهران برگزار شود.

وی با تأکید بر لزوم حفظ آرامش داوطلبان در فرآیند برگزاری مصاحبه، از اساتید مصاحبه‌کننده خواست با فراهم آوردن فضایی آرام و به دور از تنش، استرس داوطلبان را به حداقل ممکن برسانند.

شمس افزود: اعتمادسازی و رعایت عدالت نکته دیگری است که باید بین داوطلبان و اساتید برقرار شود. همچنین ایجاد فرصت برابر برای تمامی داوطلبان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سطح سؤالات باید به گونه‌ای مدیریت شود که شناسایی توانمندی‌های داوطلبان در یک سطح بوده و ارزیابی منصفانه‌تری صورت گیرد.

لزوم توجه به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری سرپرست اداره کل امور پژوهشی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان اساسی‎‌ترین عنصر در چهل ساله پیش رو مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مخاطب انجام این امور، دانشگاه و حوزه علوم انسانی است، لذا باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به این سه عنصر مهم، به کار بندیم.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی علوم انسانی، توجه جدی به دانش تخصصی با رویکرد اسلامی است، تصریح کرد: در این زمینه، توجه به نافع بودن علم، منطبق بودن علم بر نیازها و کارآمد بودن علم از اهمیت زیادی برخوردار است و باید براساس این امور، رشته‌های دانشگاه را جهت دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیری با اشاره به اینکه علم نافع مورد توجه معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: توجه به هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی جزو اهداف این معاونت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با رویکردی عالمانه، واقع‌بینانه و اسلامی برگزار شود

وی خاطرنشان کرد: در مصاحبه‌های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم انسانی، باید رویکردی عالمانه، واقع‌بینانه و اسلامی وجود داشته باشد و داوطلب احساس کند وارد دانشگاهی می‌شود که جهت آن اسلامی، تمدن‌سازی و خدمت به مردم است.

همچنین محمدرضا مهرادفر سرپرست اداره کل آزمون‌سازی و فنی و آمار مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه به توضیحات مفصلی درخصوص فرآیند برگزاری مصاحبه، شیوه برگزاری مصاحبه‌ها، آمار شرکت‌کنندگان در آزمون و دعوت‌شدگان به مصاحبه‌ها و... پرداخت.

در پایان جلسه نیز اساتید گروه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به بیان نظرات و پیشنهادات خود درخصوص برگزاری هرچه بهتر فرآیند مصاحبه دوره دکتری پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009783

وب گردی

وب گردی