توسعه دام‌‌پروری با بهره‌‌مندی از علوم روز دنیا در واحد شهرکرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: درصددیم در واحد شهرکرد با بهره‌‌مندی از علوم روز دنیا در توسعه دام‌‌پروری و مجموعه مزرعه خود، تحقیقات و پژوهش‌های این حوزه را در سطح استان و کشور گسترش دهیم.

مظاهر نیکخواه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این واحد دانشگاهی برای ایجاد تغییر در الگوهای سنتی تدریس و همگام شدن با دانشگاه‌‌های مطرح دنیا گفت: واحد شهرکرد، همگام با تحول و پیشرفت شیوه‌های آموزشی نوین دنیا در کنار استفاده از روش‌‌‌‌های مرسوم و رایج آموزش در بهره‌‌گیری از امکانات نوین تدریس؛ تلاش‌‌های بسیاری داشته است. در همین راستا، استفاده از بانک‌‌های اطلاعاتی معتبر، کتابخانه دیجیتال، اعتبار بخشی به فعالیت‌‌های علمی در محیط‌‌های آزمایشگاهی، ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، توسعه پارک‌های علم وفناوری، تشویق دانش‌‌آموختگان به تأسیس و فعالیت در بخش‌های دانش‌‌بنیان، ایجاد و راه‌‌اندازی رشته‌های مهارت‌‌محور و بین رشته‌‌ای از مهم‌‌ترین فعالیت‌‌های این واحد دانشگاهی در همگام‌‌‌‌‌‌سازی با علوم روز دنیا بوده است.

وی درباره مأموریت واحد شهرکرد در طرح پایش و ثمرات آن یادآور شد: اقتصاد استان چهارمحال و بختیاری بر پایه دام‌‌‌‌‌پروری، کشاورزی و گیاهان دارویی استوار است. با توجه به نیاز کشور به محصولات کشاورزی و دامی همچنین کم‌کردن واردات و برطرف کردن وابستگی به دیگر کشورها، این بخش از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. در همین راستا، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در راستای تحقق بخشی ماموریت مشخص شده خود در طرح پایش در حوزه‌های مربوط به کشاورزی و دام‌‌‌پروری ورود خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه درباره تولید گیاهان دارویی در این واحد دانشگاهی خاطرنشان کرد: تولید و فرآوری گیاهان دارویی، استخراج و تغلیظ ترکیبات موثر این گیاهان از جمله فعالیت‌‌های ما در تولید این محصول است. در حال حاضر، کشور ما در زمینه‌‌ تولید گیاهان دارویی بیشتر به صورت خام‌‌فروشی عمل می‌کند.

نیکخواه تاکید کرد: اگر بتوانیم به جای خام‌‌فروشی اقدام به تولید محصولات دارویی از گیاهان کنیم یا مواد موثری که در این گیاهان موجود است را استخراج و در قالب مواد اثربخش، تبدیل به دارو یا به صورت پایه تولید دارو به فروش برسانیم مطمئنا ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت که منجر به استقلال در زمینه تولید این محصول در داخل و درآمدزایی برای دانشگاه خواهد شد.

وی درباره تولید محصولات کشاورزی و دام‌پروری بر پایه دانش تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور ما در بخش‌‌های مختلف تولید به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی و دام‌‌پروری پایین بودن بهره‌وری است. در حال حاضر، دانشگاه آزاد موفق شده تا با وارد کردن دانش در این بخش به بالا بردن بهره‌‌‌‌وری کمک کرده و تولید را در این قسمت از حالت سنتی فعلی خارج کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: درصددیم در واحد شهرکرد با بهره‌‌مندی از علوم روز دنیا در توسعه دام‌‌پروری و مجموعه مزرعه خود، تحقیقات و پژوهش‌های این حوزه را در سطح استان و کشور گسترش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009869

وب گردی

وب گردی