چند می‌گیری بیمه کنی؟/ سوء‌استفاده از بیمه کارگران ساختمانی

انگار حلال تمام مشکلات بیمه‌ای است. دور و برش خیلی شلوغ بود و افراد زیادی در نوبت صحبت با او بودند؛ پول می‌گرفت و شاگرد سوپر مارکت را به جای کارگر ساختمانی جا می‌زد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،حدوداً ۵۰ سال سن داشت. اطرافش چند نفری ایستاده بودند و با دقت به حرفایش گوش می‌دادند تا نکته‌ای از قلم نیفتد. من هم جلوتر رفتم؛ گوش‌هایم تیزتر شد، بله حرف از دور زدن قانون و بیمه شدن فردی بود که «سوپر مارکت داشت» و می‌خواست بیمه تأمین اجتماعی با پوشش کارگر ساختمانی شود.

به جمعشان اضافه شدم. با پیرمرد بحث را با این سؤال که «بیمه خویش فرما» هستم و می‌خواهم بیمه کارگران ساختمانی شوم، شروع کردم.

با شک و شبهه یک نگاهی به من کرد و گفت: «فقط باید کارگر ساختمانی باشی».

خب من که کارگر ساختمانی نبودم و فقط اسم بیل و کلنگ را شنیده بودم، گفتم: «کارگر ساختمانی نیستم ولی هرچقدر هزینه‌اش باشد، پرداخت می‌کنم».

دستی به ریش‌های سفیدش کشید و متفکرانه گفت: «کارت فنی و حرفه‌ای داری؟»

همه می‌گویند اینگونه آدم‌ها کارچاق‌‌کن هستند و حالا که روبه‌رویش ایستادم با خودم فکر می‌کنم کارچاق‌کن‌ها مثل آدم‌های معمولی هستند؛ با آرامش گفتم: «نه»

برای اینکه زودتر از دست سوال‌ها خلاص شود سریع‌تر گفت: «باید کارت فنی و حرفه‌ای برای یکی از شغل‌های ساختمانی بگیری».

خودم را با بیل و بیلچه تصور کردم و پرسیدم: «حوصله کلاس و کارگری ندارم هزینه‌اش چقدر میشه بدون کلاس، کارت بگیرم؟»

در همین بین افرادی می‌آمدند و مانند "رابطه استاد و شاگردی" از پیرمرد سوالی می‌پرسیدند و می‌رفتند. دوباره نوبت به من رسید که چشم‌انتظار پاسخش بودم؛ گفت: «الان که ثبت نام نداره(سازمان فنی و حرفه‌ای) ولی 400 هزار تومان پرداخت کن من کارتتو می‌گیرم، کلاس هم نمی‌خواد بری».

گفتم: «کارت رو بگیرم دیگه بیمه‌ می‌شم؟»

با حالت کلافگی پاسخ داد: «تازه اول راه هست. کارت و که گرفتی باید در انجمن کارگران یک فرم پُر کنی آدرس بدهی که بازرس بیاد اونم برات حدود 600 تومان میشه، البته نرخ‌ها رو دارم بهت پایین می‌گم چون جوان هستی».

با اینکه خندم گرفته بود، سوال کردم: «بعدش بیمه می‌شم؟»

صدایش را آرام‌تر کرد و گفت: «نه باید بری شعبه‌ای که بهت معرفی می‌کنم اونجا کاراتو انجام بدی بازرس تأمین اجتماعی هم باید بیاد که برای آن هم( با دستاش حساب و کتاب می‌کرد) باید حدود یک میلیون تومان پرداخت کنی در کل ۲ میلیون تومان به من پرداخت کن ۶ ماه دیگه بیمه می‌شی. ارزششو داره چون الان ماهی ۴۰۰ تومان پول بیمه پرداخت می‌کنی بعد از این کار هزینه بیمه‌ات خیلی کمتر می‌شه».

با کلی عذرخواهی پرسیدم: «چه ضمانتی داره که انجام بشه؟»

با نگاهی که حق و به من می‌داد،گفت: «فامیل نزدیکم در انجمن مسؤولیت داره، نگران نباش من هر روز اینجا هستم. دارم کار می‌کنم خودم گچ‌بُر بودم الان 8 سال بیمه‌ام و دیگه کار نمی‌کنم ولی بیمه کارگر ساختمانیم داره رد می‌شه».

با صدای آرام‌تر گفتم: « پول رو چطور پرداخت کنم؟»

دور و بر ما شلوغ بود و به صورت درگوشی پاسخ داد: «ما شماره کارت نمی‌دهیم پول و نقدا دریافت می‌کنیم چون کار غیرقانونی هستش. ولی مطمئن باش خیلی ارزش داره».

معلوم بود دیگه حوصله سوال و پرسش را ندارد من هم در نهایت گفتم: «بهت به زودی خبر می‌دم» و خداحافظی کردم.

متاسفانه در کشور ما این چنین دلال‌ها و کارچاق‌کن‌هایی وجود دارند و گفت‌وگوی که ملاحظه کردید توسط خبرنگار خبرگزاری فارس با یکی از این کارچاق‌‌کن‌ها صورت گرفت؛ قطعا افرادی در دستگاه‌های مختلف برای تحت پوشش قرار دادن بیمه کارگران ساختمانی به صورت من‌غیرحق هستند و آنها را بیمه می‌کنند که یک تخلف آشکار است.

سوء استفاده از بیمه کارگران ساختمانی

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور بیش از ۴۳ میلیون بیمه شده اصلی و تبعی را تحت پوشش دارد که ۱۸ نوع خدمت بیمه‌ای و درمانی به آن‌های ارائه می‌دهد.

سازمان تأمین اجتماعی براساس قانون مکلف است بعضی از اقشار آسیب‌پذیر و کم در آمد مانند کارگران ساختمانی را با حمایت دولت تحت پوشش بیمه قرار دهد و دولت بخشی از حق بیمه(۳درصد) آن ها را پرداخت می‌کند که البته تا کنون پرداختی نداشته است!

کارگران ساختمانی با ماشین‌های لوکس/حذف 100هزار کارگر ساختمانی پوششی

به گفته محمد حسن زدا سرپرست سابق سازمان تأمین اجتماعی، عده‌ای از افراد سودجو بابت یارانه‌ای که دولت برای بیمه کارگران ساختمانی ارائه می‌دهد خود را کارگر ساختمانی معرفی می‌کنند در صورتی که در شغل دیگری فعالیت می‌کنند.

زدا گفته بود، یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی تأمین اجتماعی هستند که با اجرای طرح هم‌پوشانی بیمه حدود 100 هزار نفر از افرادی که در شغل کارگر ساختمانی مشغول نبودند ولی از این طریق بیمه شده‌بودند حذف شدند. جالب این است که بعضی از این کارگران ساختمانی خانه‌های لوکس، تسهیلات چند میلیاردی از بانک‌ها دریافت کرده بودند و ماشین‌های لوکس دارند.

در حال حاضر یک میلیون نفر بیمه شده کارگر ساختمانی هستند و براساس اعلام انجمن صنفی کارگران ۸۰۰هزار نفر از کارگران ساختمانی پشت نوبت بیمه تأمین اجتماعی هستند.

بیمه کارگران ساختمانی با یک تلفن قطع می‌شود

اکبر شوکت عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با اظهار نارضایتی نسبت به انجام بازرسی‌های بیمه‌ای از کارگاه‌های ساختمانی توسط کارگزاری‌های تأمین اجتماعی، گفت: از زمانی که سازمان تأمین اجتماعی بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی را به کارگزاری‌های خود سپرده است، بیمه‌های بسیاری از کارگران قطع شده است.

وی با بیان اینکه کارگزاری‌ها در یک سال سه نوبت از کارگاه‌های ساختمانی بازرسی می‌کنند، گفت: یک شیوه این نوع بازرسی این است که متصدی کارگزاری‌ها که اکثرا خانم هستند با کارگر تماس می‌گیرند و از او می‌پرسند «سر کار هستی یا نه؟» اگر بگوید «نه»، بیمه‌اش قطع می‌شود.
شوکت با بیان اینکه به سبب رکود در صنعت ساختمانی، بیکاری کارگران ساختمانی سراسری شده است و گریزی از آن نیست، گفت: کارگزاری‌ها باید متوجه باشند که کار ساختمانی مقطعی و فصلی است نه دائمی. کارگر ساختمانی‌ها در طول عمرش برای ساخت و تکمیل صدها ساختمان، خانه به دوش است. با این حال با یک تلفن بیمه‌اش را قطع می‌کنند.

وی افزود: از سوی انجمن‌های صنفی نرم‌افزارهایی را تهیه کرده‌اند تا کارگران آنها را روی تلفن‌های همراه خود نصب کنند. این نرم‌افزارها با موقعیت یاب تلفن همراه هماهنگ هستند لذا اگر کارگر سر کار نرود، یا برای کار به کارگاه دیگری برود، مشخص می‌شود. از این رو سپردن بازرسی‌های بیمه‌ای به کارگزاری‌ها، کار بیهوده‌‌ و هزینه‌بری است. به هر شکل تاکید انجمن‌های صنفی این است که نحوه بازرسی کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی به شدت ایراد دارد.

این عضو کارگری هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرد: حال باید برای ۱۰۰ هزار سهمیه باقی مانده تصمیم‌گیری کنیم. ضمن اینکه کارگران دیگری با دریافت کارت مهارت فنی منتظر ثبت نام در سامانه و تایید صلاحیت خود هستند که باید برای آنها سهمیه‌های جدید بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی تعریف شود.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود و این‌بار آن را به صورت شهرستانی و نه استانی پیاده‌سازی می‌کنیم، گفت: زمان اینکه سهمیه‌ها را به‌صورت استانی توزیع می‌کردیم، گذشته است چراکه مدیران کل استان‌ها از آنها سوءاستفاده می‌کردند.

سهمیه‌ها سلیقه‌ای توزیع می‌شود

عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: سوءاستفاده‌کنندگان سهمیه‌ها را براساس سلیقه خود در شهرستان‌ها توزیع می‌کردند. یعنی به یک شهرستان با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری ۱۰۰ سهمیه می‌دادند؛ اما به یک شهرستان دیگر با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ سهمیه! در واقع نماینده هر شهرستانی که پرزورتر بود، نظر آقای مدیرکل را برای دریافت سهمیه بیشتر جلب می‌کرد و اینگونه سر شهرستان‌های دیگر بی‌کلاه می‌ماند.

گفتنی است؛ در حال حاضر بیمه کارگران ساختمانی در کلاف سردرگمی قرار گرفته است از یک سوء کارچاق کن‌ها قانون را دور زده و با دریافت پول افرادی که در مشاغل دیگر شاغل هستند را برای یارانه دولت به عنوان کارگر ساختمانی بیمه می‌کنند و از سویی دیگرکارگران واقعی ساختمانی تحت پوشش بیمه نیستند. برای حل این معضل نیاز است که دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به این موضوع ورود جدی‌تری داشته باشند و برخورد جدی‌تری با متخلفان شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1009950

وب گردی

وب گردی