گازوییل زیستی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران شد

فاز دوم استفاده آزمایشی از گازوییل سوختی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران بهار سال جاری در حالی اجرایی شد که مرحله نخست آن زمستان 95 انجام شده بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری چند سالی است که با کمک دیگر نهادها و بخش خصوصی به دنبال اجرایی کردن استفاده از بیودیزل در حمل و نقل عمومی است که این طرح به صورت آزمایشی زمستان سال 95 اجرایی شد و فاز بعدی آن نیز بهار سال 98 به مرحله اجرایی رسید.

این طرح با امضای تفاهم نامه ای بین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت اتوبوسرانی شهر تهران و حومه و بخش خصوصی به صورت آزمایشی اجرایی شد. در این طرح 2 تا 15% بیودیزل تولید شده از روغنهای پسماند خوراکی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران تزریق شد. تا کنون با استفاده از راکتورها ی حاصل این پروژه ها بیش از 60 هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده است که از دفع 160 هزار کیلوگرم گاز گلخانه ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است.

برای اجرای این طرح از سوخت بیودیزل (سوخت سبز) دارای استاندارد ASTMD6751 روی اتوبوس های شرکت واحداتوبوسرانی تهران، سامانه تندرو 9 استفاده شده است.

بیو دیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن های گیاهی ساخته می شود. بیو دیزل درست مانند گازوئیل در موتورهای احتراقی کار می کند و برای این کار هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست. استفاده از بیودیزل در یک موتور گازوئیلی معمولی منجر به کاهش اساسی هیدروکربن های نسوخته، منواکسید کربن و ذرات معلق می شود. خروج اکسیدهای نیتروژن بسته به سیکل کاری و روش های آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می یابد. با به کاربردن این سوخت، از سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته می شود.

تا کنون با استفاده از راکتورها ی حاصل از این پروژه و دیگر پروژه های اینچنینی، بیش از 60 هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده که از دفع 160 هزار کیلوگرم گاز گلخانه ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009965

وب گردی

وب گردی