انجام بازی ویدئویی توسط مغز ممکن شد

به کمک سیستمی جدید مبتنی بر ارتباط مستقیم بین دو مغز و اعمال کامپیوتری، می توان به انجام بازی های کامپیوتری پرداخت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سیستمی جدید به نام "BRAINNET" یا "شبکه مغزی" راه اندازی شده است که می توان به کمک آن برخی بازی های رایانه ای با سیستم مغز به مغز را می توان انجام داد.

«راجس رائو» پروفسور مدرسه کامپیوتری «پل الن» در این باره گفت:«انسان ها موجوداتی اجتماعی با قابلیت همکاری و برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. آن ها می توانند با همکاری هم کارهایی را انجام دهند که کسی به تنهایی توانایی انجام آن ها را ندارد. بازی هایی که می توان به کمک این قابلیت انجام داد، بازی هایی هستند که در مورد ساختن یک سازه در زمانی محدود و به کمک قابلیت هایی مشخص است. در این بازی ها افراد می توانند به کمک ذهنشان، حتی بله یا نه را به همکارشان اعلام کرده تا بازی را به کمک او ادامه دهند!»

این سیستم بر اساس تعدادی گیرنده و اسکنر مغزی طراحی شده که بر اساس چیزی که از مغز انسان ها می گذرد، تصمیماتی را برای شما اتخاذ می کند. این دستگاه که مانند یک کلاه بر روی سر شما قرار می گیرد، به نوعی با بررسی نورون های مغزی، کاری را انجام می دهد که در هیچ سیستم دیگری تا به امروز مشاهده نشده است.

اصلی ترین بازی که به کمک این سیستم انجام می گیرد، یک بازی به نام «تتریس» است. در این بازی، یک جسم به مانند بلوک سیمانی رنگی را باید در مدت زمانی کم، به صورت دقیق بین چند خط بلوک مانند دیگر قرار داد. این بازی این گونه انجام می شود که دو فردی که با یک دیگر ارتباط مغزی دارند و فرستنده نامیده می شوند، بلوک ساختمانی اصلی را می بینند. بلوک مورد نظر از چند تکه ساخته شده و هر فرد تصمیم می گیرد بلوک را به کدام طرف بچرخاند تا به صورت دقیق بین خطوط قرار بگیرد، در واقع به محض این که یک فرد با خود فکر می کند که چرخش بلوک باید به کدام سمت باشد، پیغام های مغزی از طریق کلاه اسکنر مغز دریافت شده و بلوک به سمت مورد نظر شما می چرخد!

نفر سومی در این بازی شرکت دارد که به او دریافت کننده می گویند و وظیفه اون نیز این است که با حرکت دادن خطوط بلوک مانند، اطمینان پیدا کند که این بلوک های اصلی، به صورت دقیق بین خطوط قرار می گیرند. در صورتی که همه کار ها درست انجام شود، تیم 3 نفره با چالش های سخت تری درباره چرخاندن و قرار دادن صحیح بلوک ها روبرو می شود و همچنین زمان انجام این کار نیز به مرور کم می شود.

آندرا استوکو، استادیار دپارتمان روانشناختی سرویس ملی علم و فناوری ایالات متحده درباره تکنولوژی به کار رفته در این سیستم و بازی می گوید: «برای تحویل پیغام مورد نظر از طرف دریافت کننده، ما کابلی الکتریکی را در پشت سر او قرار دادیم که وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارد. این کابل و مولد الکتریکی، وظیفه شبیه سازی و ترجمه سیگنال های مغزی را برد عهده دارند که از ذهن دریافت کننده، منتشر می شوند. در واقع این کابل الکتریکی، اطلاعاتی را از نورون های پشت مغز دریافت می کنند که بر اساس حرکت و دید چشم ها ارسال می شوند؛ سیگنال ها به محض دریافت شدن به صورت تغییر در حرکت بلوک خط مانند سبز، ظاهر شده و هیچ خطایی در این سیستم وجود ندارد. این اتفاق در صدم ثانیه رخ می دهد و سیستم بسیار سریع عمل می کند.»

«در مورد فرستنده ها نیز باید بگوییم مسیر حرکت نورون ها در مغز با کلاه مخصوص آن ها و به کمک چراغ های کوچک الکتریکی که بر روی سر بازیکنان قرار دارد بررسی شده و حرکات خاص مغزی آن ها نیز چرخش بلوک را ممکن می سازد. این حرکات به دو بخش " تصمیم گیری" و " بله یا خیر" تقسیم می شوند. ابتدا فرد فرستنده تصمیم می گیرد که آن را به کدام سمت بچرخاند و فرد دیگر با توجه به شرایط، با بله یا خیر تصمیم به چرخش یا عدم چرخش بلوک به سمتی خاص می گیرد.»

پژوهشگران این پروژه امیدوارند در آینده با ارتقا این سیستم، شاهد تصمیم گیری های سخت تر و انجام بازی هایی با اعمال گرافیکی و حرکتی پیشرفته تر باشند.

رائو دراینباره اذعان کرد:«این تنها یک قدم بسیار کوچک در راستای تکنولوژی جدید استفاده از مغز برای کنترل همه چیز است. توجه داشته باشید این تنها یک بازی ساده می باشد و هدف همه ما این است که با پیشرفت دادن این سیستم، روزی بتوانیک نه تنها بازی های کامپیوتری پیشرفته، بلکه تمام رخداد های اطراف خود را به کمک نیروی مغزمان کنترل کنیم.»

لازم به ذکر است تمامی این تحقیقات به کمک سرویس ملی علم و فناوری آمریکا صورت گرفته و وظیفه تامین مالی پروژه را شرکت «لوینسون» بر عهده داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010013

وب گردی

وب گردی