لزوم تحول در مباحث آموزشی دانشگاه‌ها بر اساس شرایط منطقه‌ای و بومی

مشاور رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: دانشگاه‌ها باید بر‌اساس شرایط محیطی و منطقه‌ای در مباحث آموزشی خود تحول ایجاد کنند.

خسرو پیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با لزوم ایجاد تحول در مدل‌های سنتی آموزش در راستای ماموریت نسل چهارم دانشگاه‌ها گفت: باید در روش‌های آموزشی دانشگاه‌ها تحول‌هایی ایجاد شود، سیستم آموزشی کشور مشابه سیستم آموزشی 50 سال گذشته است. باید نحوه آموزش، و تعامل استاد با دانشجو دچار تحول شده و تعامل دو طرفه میان استاد و دانشجو ایجاد شود. همچنین لازم است بر مهارت‌افزایی دانشجویان نیز تمرکز داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی از سازمان‌ها مانند آیسسکو، برنامه‌ای برای کشور در حال توسعه مانند ایران نوشته‌اند. این کشور‌ها دروس مهارتی را در برنامه‌های خود جای داده‌اند.

مشاور رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در مبحث کارآموزی در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا با مشکل مواجه هستیم. باید بر اجرای صحیح دروسی مانند کارآموزی توجه بیشتری داشته باشیم. همچنین بحث تحول در سیستم آموزشی در سرفصل‌ها و نحوه آموزش مدارس و دانشگاه‌های کشور رخ دهد، باید دانشگاه‌های ما در این حوزه تکان بخورند.

وی افزود: دانشگاه محیطی فرهنگی‌ست و موضوع تحول در سیستم آموزشی نمی‌تواند بدون فرهنگ‌سازی پیش‌رود. فرهنگسازی در یک یا دو روز ایجاد نمی‌شود، شکل‌گیری این تغییر پروسه‌ای زمان‌بر است، حال تصور کنید این فرهنگ آموزش سنتی در دانشگاه‌ها شکل گرفته و باید آن را تغییر دهیم، طبیعتا تغییر یک فرهنگ 50 ساله زمان بیش‌تری خواهد گرفت.

پیری بیان کرد: باید این تغییر به‌وسیله طراحی برنامه‌ریزی‌های استراتژیک در سیستم‌های دانشگاهی پیش‌رود، مدیریت دانشگاه‌ها نیز باید بر‌اساس شرایط محیطی و منطقه‌ای خود در مباحث آموزشی تحول ایجاد کنند. به طور کلی باید در چارچوب اهداف، ماموریت‌ها و انتظاراتی که در سطح ملی از یک دانشگاه وجود دارد، برنامه‌ای راهبردی طراحی شود، این ماموریت باید در حد منطقه برای دانشگاهیان تعریف شود. هر دانشگاهی لازم است بخشی از ماموریت خود را به نیاز‌های منطقه و در سطح ملی اختصاص دهد.

وی اضافه کرد:‌ در طرح آمایش سرزمین چنین اهدافی پیگیری می‌شود؛ اما زمان در اجرای آن تاثیرگذار است و به مرور زمان قدیمی می‌شود. این طرح در آینده نیز نیازمند به‌روزرسانی‌ست. در سیستم نوین آموزش بر اساس نیاز منطقه و کشور، نیروی بیهوده تربیت نمی‌شود و مشخص است این نیرو برای کدام بخش پرورش داده خواهد شد. به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت در پذیرش رشته‌های کنکور بر اساس نیاز جامعه، آن‌طور که باید عمل نکرده‌ایم،‌ البته برای این رشته‌ها اعلام نیاز شده؛ اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است.

مشاور رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: در حال حاضر آمار فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه افزایش یافته است، همین امر منجر به افزایش مهاجرت دانشجویان خواهد شد؛ زیرا این دانشجویان نمی‌توانند در کشور جذب بازار کار شوند و در کشورهای خارجی به دنبال آینده می‌گردند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر به علت عدم اشتغال دانشجویان، تعداد ظرفیت‌های رشته‌ها کاهش یافته است،‌ محدود کردن ظرفیت‌ها توسط وزارت علوم محدود شده است و به آرامی پیش می‌رود؛ این اقدام کار سنگینی است و نمی‌توان یک شبه به نتیجه رسید، بهتر است این موضوع تحت پایلوت‌های مختلفی پیش رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010015

وب گردی

وب گردی