آموزش‌های دانشگاهی باید برای تربیت متخصص صورت گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آموزش‌های دانشگاهی باید برای تربیت متخصص و دارای توانایی اشتغال صورت گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۲۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی در این جلسه اظهار کرد: آموزش‌های دانشگاهی باید برای تربیت متخصص و دارای توانایی اشتغال صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به الگوی آموزش پزشکی بازار اشتغال برای فارغ‌التحصیلان این رشته مناسب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این بخش آموزش‌ها برای تربیت متخصص انجام می‌شود و اگر فردی بخواهد استاد علوم پزشکی شود باید مسیر دیگری را طی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید تربیت متخصص در علوم پایه با تربیت متخصص در علوم کاربردی تفاوت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در اثر بی‌توجهی به این موضوع مهم است که برخی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در مورد بدیهی‌ترین مسائل آن حوزه فاقد توانایی شغلی هستند.

در این جلسه گزارش سفر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراه به استان بوشهر توسط امیدوار مسئول دفتر امور شوراها و کمیسیون‌های تخصصی ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

شاهد پراکندگی مراکز آموزشی در استان‌ها هستیم

حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی در مورد سفر به بوشهر گفت: در مورد برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور که به‌منظور تقویت رشد یکپارچه اقتصاد دانش‌بنیان استان‌های کشور تدوین می‌شود، لازم است بگویم در استان‌های مختلف کشور شاهد پراکندگی ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و زیرساخت‌های صنعتی هستیم.

وی افزود: شعب دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، فنی و حرفه‌ای و علمی-کاربردی و... در مناطق مختلف کشور به‌صورت پراکنده عمل می‌کنند که باید این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها به‌صورت یکپارچه مدیریت و با یکدیگر هماهنگ باشند. چه‌بسا تصمیم‌سازی‌هایی درآینده بتواند یک هم‌افزایی ملی در حوزه ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی آموزش عالی فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اسناد استانی اقتصاد دانش‌بنیان به دلیل تدوین آن توسط ذی‌نفعان و فعالان آن استان، در حوزه اجرا با کمترین مشکل اجرایی روبرو خواهد شد.

عاملی تصریح گرد: در مورد «سند نقشه مهندسی فرهنگی» و با توجه به گستردگی حوزه فرهنگ هم می‌توانیم از تجربه تدوین سندهای استانی استفاده کنیم و به سمت سند برنامه جامع فرهنگی استان حرکت کنیم.

پس از سخنان عاملی، موضوع ادامه بررسی «سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان» در دستور کار جلسه قرار گرفت و بخش‌هایی از این سند که با توجه به نظرات ارائه‌شده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه گذشته مجدداً ویرایش شده بود؛ به تصویب رسید.

مأموریت به وزارت کار برای به‌روزرسانی فهرست مشاغل کشور

در ادامه جلسه مقرر شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فهرست مشاغل کشور و تخصص‌های لازم برای تصدی این مشاغل را به‌روزرسانی کند.

همچنین مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سایر نهادها، نسبت به مقررات‌زدایی و کاهش تشریفات صدور مجوزهای اشتغال اقدام کند.

در حوزه‌هایی که صدور مجوز اشتغال به ذی‌نفعان محول شده، با انحصار مواجهیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این جلسه گفت: در حوزه‌هایی که صدور مجوز اشتغال به ذی‌نفعان آن حوزه محول شده است، با انحصار مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی افزود: این کانون‌های صنفی چون منتخب شاغلان آن حوزه هستند، سعی دارند با کاستن از شاغلان در آن حوزه، بازار کار خود را تضمین کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تعریف دانشگاه در مقدمه «سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان» ادامه داد: تعریف دانشگاه که در مقدمه این سند آمده است با توجه به انتظارات نظام از دانشگاه کامل و جامع نیست.

پس از سخنان رستمی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع مطالعات بین‌رشته‌ای به‌ویژه در علوم انسانی می‌تواند زمینه‌های نوینی را در اشتغال فراهم کند.

نگاه تجاری در برخی حوزه‌ها بر نگاه علمی غالب شده است

جاسبی نیز در این جلسه با اشاره به موضوع انحصارات ایجادشده در برخی مشاغل گفت: متأسفانه نگاه تجاری در برخی حوزه‌ها بر نگاه علمی غالب شده است.

وی افزود: این نگاه موجب افزایش فعالیت‌های تجاری و درآمدزا شده که به‌تبع این نگاه کیفیت کار کاهش یافته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید در این زمینه مقررات لازم به‌منظور کاستن از فعالیت‌های تجاری و افزایش کیفیت کار وضع شود.

صلاحیت صدور مدرک رسمی آموزش عالی به دانشگاه‌ها، محدود شود

رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در مورد لزوم آموزش‌های غیررسمی تردیدی نیست اما نباید این موضوع به مدرک‌گرایی دامن بزند.

محمود فتوحی افزود: باید صلاحیت صدور مدرک رسمی آموزش عالی به دانشگاه‌ها محدود شود.

توجه دانشگاه علامه طباطبایی به آموزش‌های مهارتی

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: از حدود دو سال پیش آموزش‌های مهارتی و اشتغال‌زا در دانشگاه علامه طباطبایی موردتوجه قرار گرفته است.

حسین سلیمی افزود: در این دوره‌ها افراد ضمن تحصیل در یک‌رشته تحصیلی در حوزه همان رشته یک مهارت شغلی را نیز یاد می‌گیرند و آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده در این زمینه موضوع کاریابی است و باید در یک زمان کوتاه بین دانشگاه‌ها و بازار کار تبادل اطلاعات صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تفاوت‌های موجود در نظام‌های صنفی گفت: به‌عنوان‌مثال در مورد شغل مشاوره روان‌شناسی هر فردی نمی‌تواند وارد این شغل شود و باید صلاحیت‌های او در بخش‌های مختلف تائید شود.

صنعت توانایی جذب فارغ‌التحصیلان را با توجه به مشکلات اقتصادی ندارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در زمینه دوره‌های مهارت‌آموزی به دانش‌آموختگان باید یک استاندارد جامع تدوین شود.

منصور غلامی افزود: در زمینه مهاجرت و صدور نیروی کار هم باید یک معیار دقیق و شفاف تدوین شود.

وی ادامه داد: این موضوع ازآن‌جهت اهمیت دارد که مهاجرت به‌منظور اشتغال، چهره تازه‌ای به بازار اشتغال بین‌المللی داده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور نیز گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور بخش صنعت توانایی جذب فارغ‌التحصیلان جویای کار را ندارد.

ساماندهی بازار پولی و مالی کشور به‌منظور حمایت از اشتغال

سایر نظرات و پیشنهادهای حضار جلسه ۱۲۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به شرح ذیل است: توجه به سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به‌عنوان سند اصلی این حوزه، اهتمام به بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید، تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌منظور تقویت نیروی کار متخصص، تقویت نقش آموزش و پرورش در ایجاد اشتغال، ضرورت آموزش مهارت‌های عمومی اشتغال مانند تعهد به کار و...، اجتناب از نگاه بخشی و لزوم نگاه جامع و یکپارچه به حوزه اشتغال، تقاضامحور شدن آموزش‌های دانشگاهی، ارتباط میان گسترش تشکیلات اداری دولت و بازار اشتغال، اولویت دادن به انتقال فناوری در کلیه قراردادهای خارجی و ساماندهی و تنظیم بازار پولی و مالی کشور به‌منظور حمایت از اشتغال.

صیانت از بازار اشتغال کشور و حفظ فرصت‌های شغلی موجود

بخش دیگری از نظرات و پیشنهادهای حضار جلسه ۱۲۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هم به شرح ذیل است: صیانت از بازار اشتغال کشور و حفظ فرصت‌های شغلی موجود، ساماندهی نظام نظارت بر مشاغل و یکپارچه‌سازی نظارت نهادهای مختلف، توجه به استانداردها و معیارهای کیفی، نیاز مبرم صنایع به تکنسین ماهر و در نظر گرفتن تحولات سریع حوزه‌های علم و فناوری و تأثیر این تحولات بر بازار کار.

سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان با سایر نظام‌ها مانند نظام حقوق و دستمزد و ... ارتباط کامل دارد

سپهری رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان با سایر نظام‌ها مانند نظام حقوق و دستمزد و ... ارتباط کامل دارد.

وی افزود: تحولات چشمگیر علم و فناوری و شکل‌گیری حوزه‌های جدید شغلی موجب تحولات عمده‌ای در استانداردها و نظام‌های شغلی شده است.

نماینده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: گسترش استارت‌آپ‌ها و فضای مجازی موجب تعریف جدید از بازار کار و اشتغال شده است.

سپهری گفت: همه سامانه‌های مربوط به اشتغال باید ضمن هماهنگ کردن و یکسان‌سازی تعاریف، معیارها و استانداردها با یکدیگر ارتباط مستمر و جامع داشته باشند.

وی افزود: «سند اشتغال شایسته» که اخیراً در دولت تصویب و ابلاغ شده با توجه به این الزامات تدوین و تصویب شده است.

مدیریت یکپارچه در حوزه اشتغال لازم است

عاملی هم پس از سخنان نماینده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به کثرت داده‌ها و گسترش شبکه‌ها، مدیریت یکپارچه در همه حوزه‌ها و بخش‌ها و از جمله حوزه اشتغال لازم است.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم واژه «یکپارچه» در عنوان این سند گنجانده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به خصوصیات فناوری‌های نو مانند غیر مرکزی بودن، رقومی بودن و... ظرفیت بخش مجازی در حوزه اشتغال بسیار گسترده شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: با توجه به رشد چشمگیر فناوری‌های نوین، با موضوع «میرایی و از بین رفتن برخی مشاغل» مواجه هستیم.

وی افزود: لازم است هم با نگاه به چالش‌های شغلی و هم با نگاه به ظرفیت‌های جدید برخواسته از فناوری‌های نوین، به زمینه‌های جدید شغلی توجه شود.

ادامه بررسی سند «سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان» به جلسه آینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موکول شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010037

وب گردی

وب گردی