تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمونه بارز نقض حقوق بشر است

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آثار تحریم کمتر از جنگ نیست و با تحریم نه حقوق بشر رعایت و نه صلح بین المللی برقرار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، علیرضا شیخ عطار در نشست تخصصی «سالروز افشای حقوق بشر آمریکایی؛ تروریسم و تحریم» امروز 12 تیرماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: بحث صلح و سلامت مطلوب انسان‌ها است و اگر دولتی خواهان جنگ باشد زیان سیاسی خواهد برد.

وی ادامه داد: پس از تشکیل سازمان ملل سعی کردند جنگ را بزک کنند و در قالب‌های دموکراسی و مبارزه با کمونیسم و غیره جنگ را آغاز می‌کردند.

شیخ عطار بیان کرد: با فروپاشی شوروی دو قطبی از بین رفت و دیگر نمی‌توانستند جنگ را مطرح کنند ازاین‌رو در کنار جنگ تحریم را در نظر گرفتند.

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تحریم به معنای واقعی از دهه 90 شکل گرفت و مقالات زیادی نوشته‌شده تا تحریم را جایگزین جنگ کنند.

وی با اشاره به اینکه تحریم با انسداد و روابط بازرگانی یک کشور ایجاد می‌شود، گفت: در زمانی با قرار دادن تعرفه نسبت به واردات تحریم انجام می‌شد اما بعد از مدتی بانک‌ها عامل اصلی تعیین تحریم شدند.

شیخ عطار ادامه داد: امروز بانک‌ها آنقدر وابسته شدند که دیگر نمی‌توانند به‌صورت مستقل معامله کنند ازاین‌رو عامل مهم در تحریم بانک‌ها هستند.

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ابزار تحریم‌های ثانویه برای اولین بار در مورد ایران اجرا شد به این صورت که هر کس با ایران معامله کند از طرف کشور دیگری جریمه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تحریم تبدیل به ابزار کارآمد شده است و آزمایشگاه آن ایران است، گفت: یکی از غفلت‌ها در برجام تحریم‌های ثانویه است.

شیخ عطار بیان کرد: تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می‌شود نمونه بارز نقض حقوق بشر است و موضوع تحریم به‌خصوص در مورد ایران ابزار نهادینه‌شده در سیاست خارجی آمریکا است.

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آثار تحریم کمتر از جنگ نیست تأکید کرد: با تحریم نه حقوق بشر رعایت و نه صلح بین‌المللی برقرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استانداردهای دوگانه‌ای در بحث تحریم وجود دارد، خاطرنشان کرد: تحریم حق توسعه، دسترسی و مالکیت را از انسان‌ها سلب می‌کند و تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناقض تمامی این حق‌ها بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010038

وب گردی

وب گردی