ایران در کشف و ضبط مواد مخدر رتبه اول جهان را دارد

تازه ترین گزارش سالیانه دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل نشان می دهد که ایران با کشف و ضبط ۶۳۱ تن تریاک در سال ۲۰۱۷ رتبه اول در جهان را دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بر اساس این گزارش، همچنین میزان کشفیات مرفین در ایران در سال ۲۰۱۷ افزون بر ۱۵ تن و میزان کشف هروئین نیز حدود ٢٣.٧ تن بوده است.

گزارش سازمان ملل افزود در مجموع ۷ هزار و ۷۹۰ تن تریاک در جهان تولید شد که از این میزان، حدود یک هزار و ۴۰۰ تن به طور مستقیم توسط افراد مصرف شد و مابقی از طریق فرایندهای شیمیایی، به حدود ۶۰۰ تن هروئین تبدیل گردید که به نسبت سال گذشته، ۲۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

در مجموع ۷ هزار و ۷۹۰ تن تریاک در جهان تولید شد که از این میزان، حدود یک هزار و ۴۰۰ تن به طور مستقیم توسط افراد مصرف شد

در سال ۲۰۱۸ و در سطح جهانی، حدود ۳۴۵ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین برای کشت موادی که به تولید اوپیودها منجر می شوند، استفاده شد. پیش بینی شده است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۳ میلیون نفر در جهان یا ۱.۱ درصد از جمعیت ۱۵ الی ۶۴ سال، حداقل برای یکبار این دسته از مواد را مصرف کرده باشند که نیمی از این مواد، یا هروئین بوده یا تریاک.

بر اساس این گزارش، اکنون، اوپیودها به صورت غیرقانونی در حدود ۵۰ کشور دنیا تولید می شوند. با این حال، بیشتر این تولیدات در افغانستان، میانمار و مکزیک که حدود ۹۶ درصد تولیدات اوپیود در سطح جهان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ را دارا بودند، متمرکز شده است.

افزایش ۵ درصدی میزان کشف تریاک در سال ۲۰۱۷، از دیگر یافته توسط دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل بوده که به بالاترین رکورد خود در سال های گذشته و به میزان ۶۹۳ تن رسیده است. همچنین یک افزایش ۱۲ درصدی در کشف و ضبط هروئین به نسبت سال قبل تر از آن مشاهده می شود که به میزان ۶۹۳ تن در سال ۲۰۱۷ بوده است. میزان کشف مرفین نیز در جهان در سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش ۳۳ درصدی بوده و به میزان ۸۷ تن رسیده است که بیشترین کشف و ضبط آن، در منطقه غرب و جنوب آسیا بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اکثر کشف اوپیات ها (زیر مجموعه اوپیودها بوده و شامل گیاه خشخاش و مشتقات گرفته شده از آن مانند تریاک، هروئین و … است) کماکان در نزدیکی با محل تولید خشخاش ها است.

بیش از ۹۰ درصد از تولید غیرقانونی تریاک در جهان، در منطقه آسیا است

بیش از ۹۰ درصد از تولید غیرقانونی تریاک در جهان، در منطقه آسیا است

همچنین ۸۶ درصد از کل حجم اوپیات های توقیف شده جهان در سال ۲۰۱۷ نیز در منطقه آسیا بوده است. از طرف دیگر، بیشترین حجم اوپیات های توقیف شده در آسیا، در منطقه خاورمیانه و جنوب غربی آسیا بوده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۹۷ درصد از مجموع تریاک های ضبط شده و ۹۹ درصد مرفین های ضبط شده در جهان، در دو منطقه مذکور بوده است.

بر اساس این گزارش، کماکان بیشترین حجم از اوپیات های ضبط شده در جهان، توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. در سال ۲۰۱۷، حدود ۳۹ درصد از حجم کل اوپیات های (هروئین، تریاک و..) ضبط شده در جهان، توسط ایران صورت گرفته است.

سازمان ملل در این گزارش از وضعیت مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر ابراز نگرانی کرد و ادامه داد که حدود ۴.۴ میلیون سال عمر سالم به علت معلولیت و مرگ پیش از موعد ناشی از مصرف اوپیودها، از دست می رود. بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد، مربوط به ایالات متحده آمریکا است؛ به طوریکه در سال ۲۰۱۸، از ۷۰ هزار و ۲۳۷ مورد مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از حد تمامی انواع مخدر، حدود ۶۸ درصد (۴۷ هزار و ۶۰۰ مورد) مربوط به مصرف اوپیود بود. طبق این گزارش از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، آمار مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد در ۳۵ ایالت آمریکا افزایش چشمگیری داشته است.

کماکان بیشترین حجم از اوپیات های ضبط شده در جهان، توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد. در سال ۲۰۱۷، حدود ۳۹ درصد از حجم کل اوپیات های (هروئین، تریاک و..) ضبط شده در جهان، توسط ایران صورت گرفته است

همچنین در کانادا حدود ۴ هزار مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد موادمخدر در سال ۲۰۱۷ گزارش شد. مرگ و میر ناشی از آوردوز مصرف اوپیود، حدود ۳۳ درصد در بازه ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ افزایش یافته است. بعلاوه، در 6 ماهه اول ۲۰۱۸، حدود ۲ هزار و ۶۶ آوردوز ناشی از مصرف اوپیودها در کانادا گزارش شده است. در منطقه اروپا نیز کشور استونی رکورد دار آوردوز ناشی از مصرف اوپیود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010045

وب گردی

وب گردی