مرمت خانه تاریخی حاج شیخ‎جعفر شوشتری

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز به کار مجدد عملیات حفاظت و مرمت خانه تاریخی مرجع عالیقدر آیت‎الله حاج شیخ‎جعفر شوشتری واقع در بافت تاریخی شوشتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، احمدرضا حسینی‎بروجنی با اعلام این خبر افزود: مرمت این اثر تاریخی که از بناهای با ارزش دوره قاجار و دارای معماری منحصر بفرد و تزئینات وابسته به معماری خاص اقلیم خوزستان است، با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان و با رویکرد حفاظتمحور و نجاتبخشی از سر گرفته شده است.

وی با اشاره به این‎که کارگاه مرمت خانه تاریخی شیخ‎جعفر شوشتری از کارگاه‎های فعال در شهرستان شوشتر است ادامه داد: سال گذشته بر اثر بارندگیها و رانشهای موجود، آسیب‎های جدی به دیوار غربی و جنوبی این خانه وارد آمد که اکنون تکمیل دیوار غربی و اجرای مجدد برخی تاقهای این ضلع و نیز اجرای بندکشی آن در دستور کار مرمت این بنا قرار دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این‎که از سال گذشته تاکنون چندین فصل کار مرمت در این خانه به منظور حفاظت و مرمت آن صورت گرفته است افزود: در سال گذشته با تأمین اعتبار لازم از محل اعتبارات ابلاغی ملی و انجام اقدامات حفاظتی در این بنا، اثر پیش گفته از وضعیت بحرانی خارج شد و در فصل جدید مرمتی نیز اقداماتی از قبیل سبکسازی بام، اجرای عایق رطوبتی با مصالح کاملا سنتی و ترمیم جدارههای آجری و سنگی توسط پیمانکار متخصص مرمت با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان درحال انجام است .

وی گفت: اعتبار درنظر گرفته شده در سال 1397، از دو محل اعتبارات ملی (مشارکت در مرمت بناهای بخش خصوصی) و اعتبارات استانی، تأمین شده است که در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری این روند تا مرحله مرمت تکمیلی با هدف باززندهسازی بنا ادامه خواهد یافت.

حسینی‎بروجنی همچنین اضافه کرد: این کارگاه مرمتی با بکارگیری استادکاران معماری سنتی و نیروهای بومی به تعداد ۱۵ نفر نیز اشتغالزایی کرده است .

وی قدمت این خانه تاریخی را دوره قاجار عنوان و تصریح کرد: این خانه در محله میدان شیخ از محلههای تاریخی شوشتر ساخته شده است و بانی و بنیانگذار آن، مرجع عالیقدر حاج شیخجعفر شوشتری است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در توصیف این خانه گفت: خانه تاریخی حاج شیخ جعفر شوشتری یکی از اجزاءِ مجموعه شهری در شهر شوشتر است که با نام شیخ جعفر شوشتری شناخته میشود.

وی افزود: این مجموعه شامل خانه، حسینیه، مدرسه، مسجد و ساباط است که همه این اجزاءِ ارزشمند در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیدهاند.

حسینی‎بروجنی یادآور شد: خانه حاج شیخ‎جعفر شوشتری را میتوان یکی از خانههایی با شاخصههای معماری ایرانی و شوشتری دانست چراکه تمامی اجزاء و عناصر یک خانه ایرانی را در آن به خوبی میتوان مشاهده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010071

وب گردی

وب گردی