عدم وابستگی به بیگانگان، مهم‌‌‌ترین نتیجه توجه به پژوهش‌‌‌‌های کاربردی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مهم‌‌‌ترین نتایج حاصل از توجه به پژوهش‌‌‌‌های کاربردی، تولید محصول، تبدیل دانش به ثروت، برطرف شدن نیازهای مختلف کشور و عدم وابستگی به بیگانگان خواهد بود.

مظاهر نیکخواه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اثرات پژوهش در توسعه و پیشرفت کشور گفت: بدون تردید، یکی از مهم‌‌ترین شاخص‌‌های پیشرفت در هر کشوری، توجه به امر پژوهش به ویژه پژوهش‌‌‌های کاربردی بوده که علاوه بر حل مسائل جامعه، منجر به درآمدزایی هم می‌‌شود. لازمه اثر‌‌‌‌بخشی پژوهش در پیشرفت یک کشور، انجام تحقیقاتی هدفمند است که یک خروجی موثر داشته باشد.

وی افزود: پژوهش هدفمند همراه با خروجی موثر، باید به تولید محصول و ایجاد ثروت منجر شود. برای رسیدن به این مرحله از پیشرفت در بحث پژوهش و تحقیقات، نیازمند تدوین اسنادی براساس نیازهای کشور هستیم تا بتوانیم پژوهش‌‌‌ها را جهت‌‌دار کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه درباره نحوه اثربخشی به پژوهش‌‌‌ها در کشور تاکید کرد: ارگان‌‌‌ها و سازمان‌‌های مربوط به امور پژوهشی در کشور؛ باید با رصد دقیق و جمع‌‌‌آوری اطلاعات جامع و کامل از سطح جامعه، نیازها را شناسایی، اولویت‌‌‌بندی کرده و به هرکدام از مراکز پژوهشی و دانشگاهی مأموریت مشخصی محول شود؛ تا طی یک زمان‌‌‌بندی مشخص، پیشرفت کار مورد ارزیابی قرارگیرد. این اتفاق به طور مستقل با ایجاد طرح پایش در دانشگاه آزاد و مشخص شدن ماموریت واحدهای مختلف دانشگاهی سراسر کشور تحقق یافته است.

نیکخواه درباره ثمرات توجه به امر پژوهش‌‌‌های کاربردی در کشور تصریح کرد: مهم‌‌‌ترین نتایج حاصل از توجه به پژوهش‌‌‌‌های کاربردی، تولید محصول، تبدیل دانش به ثروت، برطرف شدن نیازهای مختلف کشور و عدم وابستگی به بیگانگان خواهد بود.

وی تاکید کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، تاکنون موفق به چاپ 1248 مقاله با نمایه ISI در مجلات معتبر بین‌‌المللی و 832 مقاله علمی پژوهشی شده‌‌‌‌ایم. در تلاشیم تا با هدفمند کردن پایان‌‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری بتوانیم بخشی از مسائل کشور را حل کرده و در جهت رشد و تعالی ایران اسلامی، گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010089

وب گردی

وب گردی