جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی ثبت شد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت علوم، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو که برای شرکت در اجلاس کمیته میراث جهانی به باکو سفر کرده است، با اعلام این خبر اظهار کرد: دومین اثر بزرگ طبیعی در چهل‌و‌سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

وی با تبریک این مهم به مردم ایران عنوان کرد: جنگل‌های هیرکانی در بخش‌هایی از پنج استان قرار گرفته که به مردم این استان‌ها بابت ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی تبریک می‌گویم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: با ثبت جنگل‌های هیرکانی، یونسکو برای بیست‌و‌چهارمین بار به جهانی بودن میراث‌های تاریخی و طبیعی ایران ادای احترام کرد.

ایوبی با بیا اینکه از مردم می‌خواهم در نگهداری از میراث جهانی این سرزمین کوشا باشند گفت: از هنرمندان کشور که با برگزاری نمایشگاه عکس و فیلم هیرکانی برای نخستین بار در فرآیند ثبت میراث جهانی ایران نقش آفرین بودند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی یادآور شد: بازرسان یونسکو با شرکت در نمایشگاه عکس هیرکانی که ۳۰ مهر ۱۳۹۷ از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد توجه افکار عمومی به این میراث بزرگ را تأیید کردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: هنرمندان فیلم‌ساز نیز در جشنواره وارش با فیلم‌های کوتاه در این فرآیند نقش‌آفرینی کردند.

ایوبی اعلام کرد: به زودی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سازمان میراث فرهنگی، جشن ثبت هیرکانی را برگزار و از دست‌اندرکاران و از جمله از هنرمندان تقدیر خواهد شد.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود. چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تا ۱۰ جولای (۱۹ تیرماه) ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010136

وب گردی

وب گردی