آماده‌باش خدام در ایام دهه کرامت

رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی گفت: با توجه به حجم حضور زائران و مجاوران به آستان ملائک پاسبان رضوی در ایام تابستان و به ویژه دهه کرامت تمهیدات لازم برای تنظیف حرم مطهر رضوی از ۴۰ روز گذشته آغاز شده و اقلام مورد نیاز همچون مهر نماز، لیوان یکبار مصرف و صابون مایع تأمین شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حفظ پاکیزگی و تأمین رفاه زائران در مجموعه عظیمی همچون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بسیار حائز اهمیت است، چرا که میلیون‌ها زائر از سراسر کشور و نیز سایر کشور‌ها میهمان این بارگاه مقدس می‌شوند و در کمال آرامش به زیارت می‌پردازند.

با تشرف ۵/۱ میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در ایام دهه کرامت که برای عرض تبریک به امام مهربانی‌ها خود را به پایتخت معنوی کشور می‌رسانند، این مسئله اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند. فراهم آوردن محیطی تمیز ضمن رعایت مسائل بهداشتی، نیازمند برنامه‌ریزی مدونی است که خادمان و خدمتگذاران این بارگاه ملکوتی در بخش خدمات عمومی اماکن متبرکه به درستی این رسالت را بر عهده دارند.

در همین راستا محمدرضا سبزعلی، رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به خدمات بخش نظافت گفت: با توجه به اینکه بهداشت و نظافت در حوزه حرم مطهر رضوی اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین اداره خدمات عمومی حرم مطهر در راستای تجهیز محیطی سالم برای زائران و مجاوران امام رضا (ع) در بخش بهداشت ارائه خدمت می‌کند.


وی افزود: با توجه به حجم حضور زائران و مجاوران به آستان ملائک پاسبان رضوی در ایام تابستان و به ویژه دهه کرامت تمهیدات لازم برای تنظیف حرم مطهر رضوی از ۴۰ روز گذشته آغاز شده و اقلام مورد نیاز همچون مهر نماز، لیوان یکبار مصرف و صابون مایع تأمین شده است.

سبزعلی تصریح کرد: برای این ایام بیش از ۱۰ میلیون لیوان یکبار مصرف، ۸ هزار لیتر صابون مایع و ۳۰۰ هزار مهر بر اساس نیاز زائران و مجاوران پیش‌بینی و تأمین شده است که خادمان و خدمتگذاران این اداره لحظه به لحظه فرآیند کار را بازدید و رصد می‌کنند.

وی افزود: همچنین از یک هفته گذشته گروه ۲۵ نفره از خادمان وظیفه تنظیف و غبارروبی نقاط مرتفع صحن‌های مرکزی را با همکاری اداره روشنایی بر عهده داشتند، بحث تنظیف دیوار‌ها و کف صحن‌ها نیز در طول شبانه روز در این ایام توسط ۵۰۰ نفر از خدمه در ۳ شیفت کاری انجام می‌شود تا اماکن متبرکه پاک و عاری از غبار باشد.

سبزعلی بیان کرد: نظافت و شستشوی بیش از ۴۰۰ هزار متر مربع از اماکن متبرکه، صحن‌ها و رواق‌ها، پارکینگ، زیرگذر و شستشوی مکانیزه محدوده حریم حرم از دیگر خدمات این اداره است که برای رعایت مسائل بهداشتی روزانه بازدید‌هایی از قسمت‌های مختلف اماکن متبرکه انجام می‌شود.

وی نظارت بر خدمات بهداشتی در سرویس‌های بهداشتی حرم مطهر رضوی و شستشوی بالغ بر ۱۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی عمومی را از دیگر خدمات اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی برشمرد و اضافه کرد: این خدمات با حضور بیش از ۶۰۰ نیروی خدماتی خواهر و برادر در طول شبانه روز انجام می‌شود.

رئیس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی افزود: با توجه به حجم حضور زائران در این ایام مبلمان داخلی حرم مطهر از قبل سبد‌های پلاستیکی جمع‌آوری کفش، سطل‌های غبار و جا مهری افزایش یافته و بحث رنگ‌آمیزی آن نیز در ماه‌های گذشته انجام شده است.

وی اظهار کرد: برای دسترسی و استفاده بهتر زائران و مجاوران گرامی علاوه بر آبخوری‎های صحن و سرا‌ها که همگی دارای آبی گوارا با دمای مناسب فصل هستند، در برخی رواق‌ها همچون رواق‌های کوثر، دارالحجه و دارالکرامه یخدان‌های نگهداری آب تعبیه شده که زائران به راحتی می‎توانند در این رواق‌ها به آبخوری‎ دسترسی داشته باشند که وظیفه نگهداری و تأمین آب مورد نیاز برعهده مدیریت اداره کفشداران حرم مطهر رضوی است.

آماده‌باش خدام در ایام دهه کرامت

سبزعلی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری شبانه‌روزی غبار در حرم مطهر بیان کرد: روزانه بالغ بر ۳ تن غبار از سطح اماکن متبرکه جمع‌آوری می‌شود که شامل ضایعاتی همچون لیوان یکبار مصرف، کارتن، کاغذ باطله و پلاستیک کفش می‌شود که تحویل مدیریت پسماند شهرداری می‌شود.

وی افزود: با توجه به ایام ولادت حضرت رضا (ع) و نیاز‌های بیشتر زائران از چند روز گذشته جلسات توجیهی برای کلیه خدام و نیرو‌های خدماتی برگزار شده و به عبارتی تمامی نیرو‌ها در آماده‌باش کامل هستند.

سبزعلی ارتقای خدمات نظافت و شستشوی اماکن، غبارزدایی سطوح روضه منوره و رواق‌های متبرکه، معطرسازی فضای اماکن متبرکه، نظارت بر حوض‌ها و آبنما‌های حرم مطهر رضوی را از مهمترین اقدامات اداره خدمات عمومی حرم مطهر رضوی برشمرد و خاطرنشان کرد: ضدعفونی دفاتر و محل‌های مراجعه زائران حرم مطهر رضوی از دیگر خدمات ارائه شده این اداره است.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1010137

وب گردی

وب گردی