«نانومواد» ساخت داخلی به کمک حوزه سلامت آمد

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان به تولید نانومواد با فناوری بومی و به دست دانش‌آموختگان ایرانی اشاره کرد و گفت: از این زیست‌ماده، به دلیل داشتن سازگاری زیستی ، زیست فعالی و قابلیت اطمینان برای کاربری در بدن ، به طور گسترده ای در مصارف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کاربرد مواد مصنوعی و تولیدشده با ترکیب و فرآوری صنعتی، به کمک فناوری‌ها رشد نمایانی داشته است. اما این فناوری‌ها،امروز تا جایی پیش رفته‌اند که پای خود را به بدن انسان باز کرد‌ه‌ و جایگزین برخی از کاستی ‌ها و عارضه‌ها شده‌اند. ساختار ایمنی بدن انسان ویژگی‌های منحصر به فرد بیولوژیکی دارد و اجازه ورود یک ماده غریبه و ماندگاری را نمی‌دهد، اما فناوری‌های زیستی و پیوندش با دیگر همچون فناوری‌ها از جمله نانو، راهی گشوده است تا بخشی از نیازها پزشکی، بهداشتی و سلامت با تولید مواد سازگار با بدن رفع شود.

زیست‌ماده یا بایومتریال‌ها با بهره‌گیری از زیست‌فناوری از مواد طبیعی یا استفاده از مواد صنعتی مانند آلیاژهای فلزی، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌ها ساخته می‌شوند. این مواد اغلب، با قرار گرفتن در بخش یا کل یک ساختار زنده یا یک ابزار پزشکی می‌توانند یک عملکرد را بهبود ببخشند یا جایگزین آن شوند.

ماده «هیدروکسی آپاتیت» یکی از همین ترکیبات به شمار می‌رود که به تازگی مورد توجه قرار گرفته و با فناوری پیچیده‌ای که دارد، از مواد مهم و راهبردی در صنعت پزشکی به شمار می رود.

مسعود حافظی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پردیس پژوهش فناوران» با اشاره به این مطلب گفت: این پودرکه از فناوری نانو بهره می‌برد، با برند تجاری آپاتک، برای استفاده در محصولات بهداشت دهان و دندان مانند خمیردندان،دهانشویه و آدامس تولید شده است.

این فعال فناور، به تولید این ماده با فناوری بومی و به دست دانش‌آموختگان ایرانی اشاره کرد و افزود: از این زیست‌ماده، به دلیل داشتن سازگاری زیستی ، زیست فعالی و قابلیت اطمینان برای کاربری در بدن ، به طور گسترده ای در مصارف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

مدیرعامل «پردیس پژوهش فناوران» از تولید بیومواد در مقیاس صنعتی و با حمایت پارک علم و فناوری یزد گفت و ادامه داد:این مواد به دلیل استفاده از فناوری نانو و ایجاد سطح مخصوص بالا در صنعت پزشکی کاربرد فراوانی دارد و از ویژگی‌هایی چون مسدود کردن توبول های عاجی دندان و کاهش حساسیت دندانی، بازسازی مینای دندان، حل مشکل پوسیدگی سطحی دندان، صاف کردن سطح دندان و ترمیم صدمات ناشی از نوشیدنی های اسیدی برخوردار است.

حافظی با بیان این‌که تولید این پودرها بخش قابل توجهی از نیاز صنایع یادشده به واردات محصولات مشابه با نانو پودر هیدروکسی آپاتیت را تأمین می‌کند، ادامه داد: این شرکت با تیم تحقیق و توسعه که از دانش‌آموختگان حوزه نانوفناوری، شیمی و زیست‌فناوری است علاوه بر تولید بومی پودر هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار، کلسیم فسفاتی و بهینه سازی آنها بر اساس نیاز مشتری را نیز تولید می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010208

وب گردی

وب گردی