عبداللهی: دانشگاه آزاد واحد دشتستان، بُز دمشقی  پرورش می‌‌دهد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: طرح دامی پرورش بز دمشقی که در تولید پروتئین و لبنیات در سطح استان نقش تعیین کننده‌‌ای دارد از دیگر برنامه‌‌های ما در توسعه صنعت دام‌‌پروری متصل به کشاورزی‌ست که در زمین هفتاد هکتاری واحد دشتستان اجرایی خواهد شد.   

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی را برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی روسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند و فعالیت های دانشگاه آزاد استان بوشهر در حوزه کشاورزی را در این گزارش می خوانیم.

اسماعیل عبداللهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در این مسیر گفت: در استان بوشهر ظرفیت مناسبی برای توسعه کشاورزی داریم. از جمله زمین کشاورزی 70 هکتاری واحد دشتستان که 40 تن غلات در این مزرعه سال گذشته برداشت شده است؛ همچنین پرورش درخت کنار پیوندی(زالزالک) و گیاهان دارویی از جمله برنامه‌های ما در توسعه صنعت کشاورزی توسط دانشگاه آزاد بوشهر خواهد بود. کلیه این طرح‌‌‌‌های مرتبط با کشاورزی در شورای اقتصاد دانش‌‌بنیان در حال پیگیری است.

وی درباره تجاری‌سازی محصولات کشاورزی در دانشگاه آزاد بوشهر افزود: از سال گذشته که توسعه امور کشاورزی مورد توجه قرار گرفت ظرفیت‌های موجود در استان را بررسی کردیم. در حاضر فقط واحد دشتستان 40 تن گندم برداشت کرده که به تجاری‌‌سازی رسیده است. بقیه واحدها مثل خورموج گلخانه دارد که زیر ساخت آن ایجاد شده و در شرف اجراست.

عبداللهی یادآور شد: واحد بوشهر هم 2 هزار نخل دارد که امسال از این مزارع برداشت خرما خواهیم داشت. در حوزه شیلات هم که زیر مجموعه کشاورزی است چند طرح پرورش ماهی و میگو در دلوار و دیر خواهیم داشت که امسال اجرایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در ادامه خاطرنشان کرد: طرح دامی پرورش بز دمشقی که در تولید پروتئین و لبنیات در سطح استان نقش تعیین کننده‌‌ای دارد از دیگر برنامه‌‌های ما در توسعه صنعت دام‌‌‌‌‌پروری متصل به کشاورزی است که این امر در زمین 70 هکتاری واحد دشتستان اجرایی خواهد شد.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود؛ که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی است، واحد بوشهر، امروز با درجه جامع به عنوان بزرگ‌‌ترین و پرسابقه‌‌ترین دانشگاه استان بوشهر، دارای امکانات، فضاهای اداری، آموزشی، رفاهی و ورزشی متنوع، باشگاه سوارکاری، باشگاه اهداف پروازی، سالن ویژه امتحانات، مرکز رشد واحدهای فناور، اراضی مستعد کشت گلخانه‌‌ای، شهرک فناوری شفا و هفتاد هکتار اراضی اختصاص یافته به مرکز تحقیقات آبزیان و طرح‌های اقتصادی مرتبط با خلیج فارس دارد که جایگاه ویژه واحد بوشهر در دانشگاه آزاد اسلامی و در مجموعه آموزش عالی استان بوشهر را نمایان می‌‌سازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010258

وب گردی

وب گردی