افتتاح دو واحد بخار نیروگاه جهرم با حضور معاون اول رئیس جمهور/ صرفه‌جویی سالانه ۱۲۰ میلیون یورو در مصرف گاز

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اعلام خبر بهره‌برداری از دو واحد بخار نیروگاه جهرم طی هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور گفت: با تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی سالانه 750 میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، حمید سرداری مجری طرح بیع متقابل شرکت برق حرارتی در نشست خبری به مناسبت افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، گفت: بخشی از انرژی کشور از طریق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تامین می‌شود. نیروگاه گازی در سطح کشور با ۲۰ هزار مگاوات با راندمان ۳۲ درصد فعال است. حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ مگاوات از نیروگاه گازی قابلیت تبدیل به بخار را دارد. بنابراین اگر بخش گازی به بخار نصب شود راندمان نیروگاه از ۳۸ درصد به ۴۳ درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروگاه‌های پرند، کاشان، سبلان، فردوسی، عسلویه، چابهار، ارومیه، رودشور، جهرم از جمله نیروگاه‌هایی هستند که واحد بخار آنها احداث شده و نیروگاه‌های علی‌آباد، سلطانیه، زاگرس و سمنان نیز کار تبدیل آغاز شده همچنین نیروگاه‌های دولتی ایرانشهر، گنو، ماهشهر، جنوب اصفهان، حافظ، کاوه، شاهرود و خلیج فارس نیز امیدواریم به زودی احداث بخش بخارشان آغاز شود.

سرداری با اعلام اینکه با احداث واحدهای بخار ظرفیت 8500 مگاوات به ظرفیت شبکه بدون مصرف سوخت اضافه شده و راندمان افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: با این اقدام علاوه بر اینکه سوختی مصرف نمی‌شود میزان آلایندگی نیز کم خواهد شد.

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی رقم سرمایه‌گذاری سه واحد بخار نیروگاه جهرم را 375 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: با این اقدام 750 میلیون متر مکعب معادل 120 میلیون یورو سالانه در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد.

در ادامه حسنعلی تقی‌زاده مدیرعامل شرکت انرژی امیدتابان، با بیان این‌که نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم با ظرفیت ۴۴۰ مگاوات تا قبل از پیک مصرف سال آینده وارد مدار می‌شود، گفت: این نیروگاه در ۶واحد گازی با ظرفیت ۹۶۴ مگاوات است که بخش بخار آن شامل ۳ واحد ۱۶۰ مگاواتی است که دو واحد آن با حضور معاون اول رئیس جمهور وارد مدار خواهد شد.
تقی‌زاده افزود: یک واحد این نیروگاه در فرودین سال ۹۷ و واحد دیگر آن در اردیبهشت سال‌جاری سنکرون شد. واحد سوم نیز تا قبل از پیک سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
وی میزان سرمایه‌گذاری سه واحد نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم ۳۷۵ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: واحد بخار نیروگاه ارومیه با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۵۰ میلیون یورو سال آینده وارد مدار می‌شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1010266

وب گردی

وب گردی