جریان کشیدن دیوار غیرمجاز درمحوطه ثبت ملی جندی‎شاپورچه بود؟+عکس

مدیر پایگاه میراث فرهنگی جندی‎شاپور و ایوان کرخه گفت: درخصوص دیوار غیرمجاز ایجادشده در محوطه ثبت ملی جندی‎شاپور پرونده قضائی تشکیل شده و این دیوار برداشته خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، یعقوب زلقی گفت: در محدوده محوطه تاریخی جندی‎شاپور (گندی‎شاپور) شخصی بدون کسب هرگونه مجوز اقدام به حصارکشی با دیوار پیش‎ساخته دور زمین خود کرده است.

وی با بیان این‎که محوطه مذکور دارای عرصه و حریم مصوب و هرگونه فعالیت عمرانی در این محدوده ممنوع است افزود: باتوجه به این‎که نامبرده در خط حدفاصل عرصه و حریم به نصب دیوار پیش‌ساخته اقدام کرده است، باعث مخدوش شدن سیمای منظر محوطه شده که از همین‎رو از راه مراجع قضائی نسبت به رفع مشکل و جمع‎آوری آن اقدام شده و در آینده مراحل اجرایی این موضوع اطلاعرسانی‎خواهد شد.

گفتنی است؛ شهر باستانی جندی شاپور (گندی‎شاپور) با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.

در محدوده محوطه تاریخی جندی‎شاپور (گندی‎شاپور) شخصی بدون کسب هرگونه مجوز اقدام به حصارکشی با دیوار پیش‎ساخته دور زمین خود کرده است

گندی شاپور یکی از مهمترین شهرهای دوره ساسانی بود که توسط شاهپور یکم ایجاد شد. جندی شاپور از همان بدو تأسیس به تدریج به صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان آن روز درآمد و بنا بگفتهٔ تاریخ‌نویسان شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آنجا نگهداری کنند، خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعهٔ دانشکدهٔ پزشکی آن افزود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010318

وب گردی

وب گردی