توقیف نفت‌کش ایرانی توسط انگلستان به مثابه دزدی دریایی است

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه خطاب به رئیس جمهور اعلام کرد: تفنگداران انگلیسی حق توقیف نفت‌کش ایرانی را تحت‌هیچ‌عنوانی نداشته و اقدام آنان به‌مثابه یک دزدی دریایی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور درباره توقیف نفت‌کش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلستان در تنگه جبل‌الطارق نوشت.

در ابتدای این نامه ‌آمده‌است: بعد از خروج آمریکا از برجام فرمودید که یک مزاحم از توافق خارج شد و انتظار می‌رفت اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند باشند. اما محکوم کردن خروج آمریکا از برجام ،همکاری با ترامپ در اعمال تحریم‌های ظالمانه و تأخیر ۱۴ ماهه در ایجاد سازوکار مالی برای نقل‌وانتقال پول، خبر از غیرقابل‌اعتماد بودن اروپایی‌ها می‌داد. اخیراً انگلستان به‌مثابه یک کشور تحت سلطه آمریکا در اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی دریانوردی اقدام به توقیف کشتی ایران در آب‌های بین‌المللی کرده است پس انتظار می‌رود با شکایت به مجامع بین‌المللی واکنش حقوقی لازم داده شود. بهانه انگلستان برای این اقدام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه است. همان‌طور که می‌دانید تحریم‌های وضع‌شده توسط اتحادیه اروپا علیه سوریه برای همه کشورها از ‌جمله ایران الزام‌آور نیست و تنها تحریم‌هایی که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد طبق فصل هفتم منشور ملل متحد وضع می‌شوند الزام‌آور هستند.

دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در این نامه ابراز کردند: بنابراین تفنگداران انگلیسی حق توقیف این نفت‌کش را تحت‌هیچ‌عنوانی نداشته و اقدام آنان به‌مثابه یک دزدی دریایی است. ضروری می‌نماید دستگاه دیپلماسی کشور رویکردی فعالانه و به‌دور از هرگونه انفعال را در احقاق حقوق ملت ایران اتخاذ کنند.

در بخشی از این نامه آمده‌است: تسلط کامل جمهوری اسلامی ایران بر تنگه هرمز که مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی نیروی دریایی سپاه و ارتش است و حدود 30 درصد انرژی جهان را تأمین می‌کند فرصت را برای هرگونه مقابله‌به‌مثل فراهم می‌کند. مدت‌هاست که درستی و ثمربخش بودن راهبرد تهدید زدایی و نادرستی و مضر بودن راهبرد تنش‌زدایی به اثبات رسیده است.

در این نامه خاطرنشان شده‌ است: دستگیری ملوان‌های آمریکایی و سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک به جرم تجاوز به حریم ایران، اگرچه در ظاهر تنش‌زا بود اما ماهیتی تهدیدزدا داشت و نشان داد که ایران بر سر مرزهای خود با هیچ‌کس شوخی ندارد و تهدید نظامی را برای مدت‌ها از روی میز به سطل زباله انتقال داد.

دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کردند: اگر با توقیف نفت‌کش Grace 1 برخورد مقتدرانه صورت نگیرد احتمال می‌رود که برخوردهای این‌چنینی با نفت‌کش‌های ایرانی به یک‌رویه تبدیل شود و امنیت نفت‌کش‌های کشور به خطر ‌افتد. در روزگاری که به‌سختی می‌توانیم نفت صادر کنیم لااقل باید توان حفظ امنیت خطوط حمل‌ونقل را داشته باشیم تا اقتصاد نفتی‌مان بیش از این ضربه‌پذیر نباشد. از خدای متعال، روحیه انقلابی برای مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی را در خدمت‌رسانی به مردم و صیانت از اقتدار ملی مسئلت می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010322

وب گردی

وب گردی