رصد رانت‌خواری و فساد مسئولان از وظایف اصلی تشکل‌های دانشجویی است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: جریان دانشجویی نباید اجازه دهد رانت مانند غده سرطانی بین مسئولان و دولت‌مردان ریشه بدواند.

جواد عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه اصلی‌ترین کار تشکل‌های دانشجویی مطالبه‌گری برای حل مشکلات مردم است، گفت: بسیج دانشجویی در متن فعالیت‌های مطالبه‌گری قرار دارد؛ چراکه هیچ تشکل دانشجویی مثل بسیج پایگاه مردمی در جامعه ندارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه مطالبه‌گری نخستین گام برای تمدن‌سازی است، تصریح کرد: مطالبه‌ و احقاق حق مردم نیاز به امکانات مالی و نیروی انسانی خاصی ندارد و تنها با هوشیاری، بررسی و تحقیق در مورد مسائل می‌تواند بیشترین بازده را داشته باشد.

عباسی با تأکید بر اینکه در حال حاضر توجه به امر مطالبه‌گری در تشکل‌های دانشجویی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، ابراز کرد: در برخی از برهه‌های تاریخ، جنبش دانشجویی کلید واژه مطالبه‌گری از سوی دانشجویان مغفول مانده‌ است.

این فعال دانشجویی با اشاره به لزوم بازخوانی فعالیت چهار دهه جریان دانشجویی در انقلاب اسلامی گفت: در چهار دهه گذشته هر زمان دانشجویان به سمت مطالبه‌گری رفتند، توانسته‌اند مشکلات جامعه را برطرف کنند و مورد اقبال مردم نیز قرار گرفتند و هرگاه خنثی عمل کردند دچار روزمرگی شدند.

وی مطالبه‌گری را مورد تأکید مقام معظم رهبری دانست و اذعان کرد: ایشان زمانی که درباره مطالبه‌گری دانشجویان در جریان کارگران هفت‌تپه سخن گفتند، در واقع خط‌مشی فعالیت‌ جریان دانشجویی را تعریف کردند و با سخن خود تأیید کردند که دانشجویان باید در جهت حل مشکلات جامعه حرکت کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه وجود رانت و فساد شایسته جامعه و دولت اسلامی نیست، عنوان کرد: وظیفه دانشجویان به عنوان چشمان بیدار جامعه این است که با رسانه‌ای کردن رانت‌خواری و فساد در تمامی ابعاد آن، برای افکار عمومی و جامعه افشاگری کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان افزود: در گام دوم و پس از رسانه‌ای کردن رانت‌، باید پیگیری‌های لازم از مسئولان صورت گیرد و اجازه داده نشود رانت مانند غده‌ای سرطانی بین مسئولان و دولت‌مردان ریشه بدواند.

وی درباره مطالبات یک سال اخیر بسیج دانشجویی واحد همدان از مسئولان استان گفت: منطقه‌ای در اسلام‌شهر همدان وجود داشت که مردم آن به دلیل فقر شدید مالی اقدام به ساخت‌و‌سازهای غیرقانونی در آن منطقه کرده‌بودند و به دلیل غیرقانونی بودن، شهرداری هیچ‌گونه خدمات شهری اولیه نظیر آب، برق، گاز، فاضلاب به مردم ارائه نمی‌داد. با توجه به اینکه 350 خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند، بسیج دانشجویی با بازدید میدانی و بررسی‌های انجام شده، در یک پروسه 6 ماهه از مسئولان مطالبه‌ کردند و مشکلات کاهش یافت.

عباسی درباره پیگیری‌های بسیج دانشجویی واحد همدان از مسئولان استان، ابراز کرد: سیستم نوبت‌دهی بانک‌ها و بیمارستان‌ها به شکلی بود که افراد باسواد و آشنا به اینترنت فقط می‌توانستند از این سیستم استفاده کنند؛ در حالی که بیشتر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های تأمین اجتماعی افراد کم‌سواد و سالخورده هستند که با نامه‌نگاری و پیگیری‌ از مسئولان، این مطالبه نیز به نتیجه رسید.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: طبق لایحه دولت قرار بود با ادغام چهار روستای قاسم‌آباد، حسن‌آباد، علی‌آباد و شومین به شهر همدان از لحاظ محدوده و جمعیت، این شهر به حد یک کلان‌شهر برسد که بسیج با مطالعه و بیان تجربیات داخلی و خارجی مضرات این کار را به گوش مسئولان رساند؛ اما مطالبه‌ در این زمینه به نتیجه دلخواه نرسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010329

وب گردی

وب گردی