نخستین سرمایه‌گذاری در عرصه دیجیتال با تولید محتوای زبان فارسی/ ورود ایران به برنامه کدنویسی

طرح ملی آموزش کدنویسی به کودکان و نوجوانان (دارکوب) اتفاق خوب و مثبت در کشور است که اجرای این طرح شرایط برنامه نویسی به زبان مادری را برای کودکان و نوجوانان ایرانی فراهم می‌کند؛ به شرطی که در میانه راه کودکان و نوجوانان خلاق را تنها نگذاشته و از آنها حمایت اساسی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فناوری دیجیتالی توانسته است با بالا بردن میزان تولید ناخالص ملی، افزایش دسترسی، دگرگون سازی شیوه‌های فروش و بازاریابی، متحول کردن ارتباطات، تسهیل پژوهش و تحقیقات، ارتقای بهره وری و تعریف جدیدی از اشتغال، صنعت جدیدی را پایه گذاری کند.

در حال حاضر، دنیا نه تنها با کمبود آب، صلح، انسانیت و آرامش مواجه است بلکه با کمبود چیز دیگری تحت عنوان برنامه نویس نیز مواجه است و به نظر هم می رسد که با فراگیرترشدن فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیاء یا هوش مصنوعی، این کمبود بیش از این احساس گردد.

این نیاز احساس می‌گردد تا در آینده ای نه چندان دور نیاز شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به افرادی با مهارت‌های برنامه نویسی، چندین برابر گردد و این در حالی است که دانشگاه های کشور ایران صرفا قادرند بخش کوچکی از این نیاز به رشد جامعه را پوشش دهند؛ بنابراین وظیفه کلیه نهادهای آموزشی انتفاعی و غیرانتفاعی است تا به بهترین شکل ممکن، این خلأ را هر چه سریع تر جایگزین کنند.

سازمان جهانی یونسکو در سال گذشته در آخرین تعریف خود از سواد، توانایی ایجاد تغییر به عنوان سواد مطرح کرد و شخصی با سواد محسوب می شود که بتواند در زندگی خود و دیگران تغییر ایجاد می کند. وقتی این تعریف را به دنیای فناوری متصل می کنیم به این نتیجه می رسیم که دیگر توانایی استفاده از فناوری به عنوان یک کاربر مزیت محسوب نمی‌شود و در حقیقت شخصی که برنامه نویسی بلد است و می تواند با استفاده از این دانش در زندگی خود و دیگران تغییر ایجاد کند فردی تاثیر گذار و حتی با سواد محسوب می شود.

جالب است بدانید که دانشمندان علوم رایانه نیز چنین نظری دارند. پروفسورمیشل رزنیک اعتقاد دارد که: "اگر کسی در قرن ۲۱ نتواند با یک زبان برنامه نویسی، برنامه‌ای کامپیوتری بسازد بی سواد است".

باید توجه کرد که بچه‌ها با یادگیری این علم می توانند برای اشتغال در یکی از پرکارترین و پر درآمدترین رشته‌های حال حاضر و آینده جهان توانمند شوند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که کشورهای جهان به آموزش برنامه نویسی توجه دارند این است که افراد با یادگیری برنامه نویسی می‌توانند برای خود، خانواده و حتی کشور خود تولید ارزش و ثروت کنند و این ثروت الزاما محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. برای اینکه تصوری بهتر از میزان این تولید ثروت داشته باشیم کافی است که بدانیم که در سال های گذشته درآمد ناخالص سالیانه کمپانی فیس بوک از درآمد فروش نفت ایران بیشتر بوده است.به همین خاطر در دنیا بیش از ۱۲ سال است که به آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای شده است.

باز هم همچون سایر حوزه ها، ایالات متحده در این زمینه پیشتاز بوده به طوری که در دهه ۱۹۸۰، برخی مدارس ایالات متحده با استفاده از زبان‌های Basic و Logo ، اقدام به آموزش اصول برنامه نویسی به کودکان کردند. دانشمندان علوم رایانه‌ای سعی کردند سکوهایی برای آموزش برنامه نویسی به کودکان ایجاد کنند که از یکسو محیط خشکی نداشته و از سوی دیگر اصول برنامه نویسی را در قالب گیم (بازی) به کودکان بیاموزند و نتیجه این شد که نرم افزارها، وب گاه‌ها و اپلیکیشن هایی مختلف ابداع شدند.

در همین رابطه سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای کشور اجرای طرح‌های پایه ای را برای حضور نسل آینده در فضای دیجیتال و کسب وکار دیجیتال در دستور کار خود قرار داده است. اجرای این طرح‌ها و مهارت‌ها برای زندگی آینده حیاتی و مهم است.

وی تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور 428 کارگاه را به صورت تخصصی در حوزه آی تی برگزار می‌کند و یکی از کارگاه‌ها دوره های آموزشی در حوزه برنامه نویسی اسکرچ است.

پاک سرشت ادامه داد: در کنار این طرح ما برنامه های دیگری را در سرلوحه کاری خود قرار داده‌ایم. به عنوان مثال حدود 6هزار نفر همزمان در یک فضای به هم پیوسته به شکل مجازی وارد شبکه می‌شوند و این طراحی هشمندانه ای بستر خوبی در کشوراست. بنابراین ما آمادگی داریم که تمام امکانات و زیرساخت‌های خود را در اختیار طرح ملی آموزش کدنویسی یا به عباری طرح ملی دارکوب قرار دهیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای تاکید کرد: مهارت آموزی در زمینه مهارت های نرم نیز نکته حساسی است که در کنار مهارت های سخت، فنی و تخصصی باید به آن توجه شود، یعنی افراد باید در زمینه هایی همچون کسب شایستگی‌های برقراری ارتباط و فنون مذاکره، حل مساله، رفع تعارض، تصمیم گیری، تفکر انتقادی و خلاق، کارتیمی و مدیریت زمان نیز توانمند باشند، تا نه تنها قابلیت های اشتغال پذیری و استخدام شدن آنها افزایش یابد بلکه قابلیت های کارآفرینی و اشتغالزایی آنها نیز ارتقا یابد.

وی افزود: با ظهور فناوری های نوین و راهبردی در دنیا زمینه پیدایش و توسعه آن در کشور ما نیز به شدت احساس می‌شود. توسعه این فن‌آوری‌ها در کشور مستلزم دسترسی به نیروهای زبده و مجرب در زمینه نصب و راه اندازی، تعمیر، نگهداری، تولید، عملیات، ارتقا و توسعه ماشین، طراحی نرم افزار و خدمات پس از فروش، خدمات و سرویس‌های دوره‌ای در آن فناوری‌ها است.

با ظهور فناوری های نوین و راهبردی در دنیا زمینه پیدایش و توسعه آن در کشور ما نیز به شدت احساس می‌شود. توسعه این فن‌آوری‌ها در کشور مستلزم دسترسی به نیروهای زبده و مجرب در زمینه نصب و راه اندازی، تعمیر، نگهداری، تولید، عملیات، ارتقا و توسعه ماشین، طراحی نرم افزار و خدمات پس از فروش، خدمات و سرویس‌های دوره‌ای در آن فناوری‌ها است

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز عنوان کرد: معاونت علمی با این اقدام همگرایی و ابتکار عمل را به دست گرفت تا با اجرا شدن این طرح ملی شاهد رونق فعالیت های این حوزه در آینده و کشف استعدادها باشیم. بنابراین آمادگی لازم برای ایجاد زیرساخت‌های ضروری برای اجرای این طرح را داریم.

مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اهمیت اجرای این طرح ضمن اشاره به رویدادهای خاص که طی ماه های گذشته انجام شده و در نهایت به همراهی و انجام این طرح ملی رسیده است، استفاده از ظرفیت های مشترک با این طرح ملی را اتفاقی موثر در حوزه کودک و نوجوان دانست.

محمدی با تاکید بر تمرکز در حوزه آموزش و مهارت افزایی کودکان و نوجوانان گفت: آموزش‌ها و یادگیری در حوزه اقتصاد دیجیتال نیاز به هدفمندسازی دارد. ظرفیت‌های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که بهره گیری از آنها کارآفرینی و اشتغال را توسعه می دهد.

آموزش‌ها و یادگیری در حوزه اقتصاد دیجیتال نیاز به هدفمندسازی دارد. ظرفیت‌های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که بهره گیری از آنها کارآفرینی و اشتغال را توسعه می دهد

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های دانش آموزی در این طرح اتفاق ملی در سطح کودک و نوجوان است که توانمندسازی حوزه کدنویسی را به دنبال دارد.

در همین رابطه فاطمه رستم خانی، کارشناس عالی معاونت توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: حمایت از طرح ملی آموزش کدنویسی به کودکان و نوجوانان ( طرح دارکوب ) یکی از برنامه‌های راهبردی معاونت توسعه کارآفرینی در وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: ما 9 گروه برنامه اشتغال فراگیر را از سال 1396 در برنامه کار خود قرار دادیم که برنامه‌ها عمدتا در حوزه فناوری اطلاعات، بحث کشاورزی، پوشاک، کفش گردشگری صنایع دستی است که در بین این رسته ها اقدامات خوبی در حوزه فناوری اطلاعات شکل گرفته است.

رستم‌خانی ادامه داد: یکی از این اقداماتی در برنامه راهبردی سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته بحث برنامه تولید محتوا است. برنامه ای که زبان فارسی و بومی کشوردر آن بیشتر تاکید شده است. ما در استان کردستان از برنامه‌ها و طرح‌هایی که توسعه و نشر زبان کردی را داشته باشد؛ حمایت کردیم تا جایی که به زودی جشنواره در این حوزه که با کمک دیگر دستگاه های اجرایی برگزار خواهد شد.

کارشناس عالی معاونت توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، گفت: در این جشنواره دستاوردهای 60 کشور جهان با بیش از 404 اثر به نمایش گذاشته خواهد شد. جشنواره تولید محتوا در تیرماه برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید ایده‌ها را به سمت تولید محتوا حرکت داد چرا که ارزش آفرینی و ثروت آفرینی که در تولید محتوا وجود دارد به مراتب بیشتر از حوزه های دیگر است .

باید ایده‌ها را به سمت تولید محتوا حرکت داد چرا که ارزش آفرینی و ثروت آفرینی که در تولید محتوا وجود دارد به مراتب بیشتر از حوزه های دیگر است

رستم‌خانی افزود: آنچه که ناخوشایند است، دربخش تولید محتوا درزبان، خط وگویش فارسی با کمبودهای عدیده‌ای دراین فضا مواجه ایم زیرا تعداد محتوای وب فارسی حدود یک هزارم وب جهانی است با توجه با ظرفیت های نیروی انسانی پیش گفته، علیرغم ظرفیت ها، اقدامات مطلوبی بدست نیامده است؟!! در حال حاضر کمتر از 2 درصد از محتوای وب توسط کاربران فارسی تولید می‌شود. باید تلاش کنیم محتوای زبان فارسی را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط وامکانات ایجاد شده دربرنامه های استارتاپی، دانشگاه ها،مراکزعلمی وپژوهشی وشتاب دهنده ها،توجهات بیشتری به تولید محتوی بومی مفید،علمی برای کشور و توسعه کسب وکارها باشیم.

همچنین پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران با توجه به جمعیت جوان در حال حاضر با کمبود برنامه نویس در حوزه IOT یا اینترنت اشیا دارد. در صورتی که حدود 1 میلیون و 500 هزار کدنویس نیاز جامعه امروز است. باید در این زمینه مربی کودکان و نوجوانان را آموزش دهیم که در این طرح ملی این نکته مهم مورد توجه قرار گرفته است و نخستین بوت کمپ در هفته جاری آغاز به کار می کند. علاوه بر این دور از ذهن نیست که در آینده ای نه چندان دور برنامه نویسی به عنوان درسی اجباری در مدارس ایران تبدیل شود. همان طور که برخی از کشورهای تراز اول دنیا بر آن شده اند تا آموزش برنامه نویسی را همچون درس های ریاضی و علوم در مدارس به صورت اجباری درآورند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین به مزایای یادگیری برنامه نویسی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: توانایی تفکر انتقادی، آموزش فعالیت گروهی، تقویت اعتماد به نفس، کمک به درک مفاهیم انتزاعی، سخت کوشی و تقویت قدرت استدلال برخی از مزایای آموزش برنامه نویسی است.

توانایی تفکر انتقادی، آموزش فعالیت گروهی، تقویت اعتماد به نفس، کمک به درک مفاهیم انتزاعی، سخت کوشی و تقویت قدرت استدلال برخی از مزایای آموزش برنامه نویسی است

می توان چنین برداشت کرد که طرح ملی کدنویسی دارکوب اتفاق خوب و مثبت در کشور است که اجرای این طرح شرایط برنامه نویسی با زبان مادری را برای کودکان و نوجوانان ایرانی فراهم می‌کند. بنابراین باید این نکته را مورد توجه قرار داد چرا که اجرای طرح می‌تواند سبب ایجاد انگیزه و اشتغالزایی در بین جوانان باشد به شرطی که در میان راه کودکان و نوجوانان خلاق را تنها نگذاشته و از آنها حمایت اساسی صورت گیرد در غیراینصورت مثل سایر بخش‌ها شاهد فرار مغزها در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010332

وب گردی

وب گردی