تهران-ایسکانیوز : بازار مسکن این روزها راکد است. بر اساس آمارهای موجود در سال جاری میزان ساخت وساز حدود 30 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که نزدیک به نصف پروانه های ساخت و ساز صادر شده در سال گذشته هنوز به مرحله ساخت نرسیده است. از سوی دیگر بر اساس آمارهای تایید شده درسامانه ثبت معاملات املاک خرید و فروش مسکن در تابستان سال جاری نسبت به فصل بهار 40 درصد کاهش یافته ولی این میزان در شهریور ماه 93 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نزدیک به 90 درصد افزایش یافته است.

در چنین شرایطی یکی از فعالان حوزه مسکن از رشد 80 تا 100 درصدی قیمت مسکن در سال 94 خبر داده و پیش بینی کرده که در سال آینده شاهد یک جهش قیمت قابل توجه در مسکن باشیم. هر چند اظهار نظر این فعال حوزه مسکن تنها در حد یک پیش بینی است ولی بررسی رفتار بازار در گذشته نشان می دهد که پیش از این هم چنینی رشد قیمتی در بازار مسکن اتفاق افتاده است. پیش از این در سال های 85 و 91 هم قیمت ها در بخش مسکن جهش قابل توجهی را تجربه کردند و چند برابر شدند و به اصطلاح اسیر حباب شدند.

برای مثال قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در منطقه پونک از متری 2.5 میلیون تومان در سال 90 به متری 8.5 میلیون تومان رسید. در منطقه زعفرانیه و محمودیه هر متر مربع آپارتمان در سال 90 ،متر مربعی 3.5 تا 4 میلیون تومان بود ولی بعد از جهش قیمت ها تا 15 میلیون تومان هم رسیدند. این در حالی بود که قیمت هر متر مربع زمین در منطقه سعادت آباد و دروس به ترتیب 25 و 30 میلیون تومان هم رسید. ولی بعد از مدتی به دلیل رکود موجود دربازار قدری از قیمت ها کاسته شد و حدود 20 درصد افت کرد و به تعادل رسید.

با 250 میلیون تومان کجا آپارتمان بخریم؟
بررسی میدانی ایسکانیوز از بازار مسکن نشان می دهد که در حال حاضر اگر کسی با بودجه 250 تا 300 میلیون تومانی قصد خرید داشته باشد ، می تواند به ترتیب به سراغ مناطق نواب، آزادی، سبلان، کرمان و حکیمیه برود و آپارتمان 80 تا 100 متری خریداری کند. ایندر حالی است که در مناطقی مانند ستارخان، صادقیه، انقلاب، بلوار فردوس هم می توان بین 60 تا 70 متر آپارتمان مسکونی با قیمت میانگین 4 میلیون تومان پیدا کرد.

400 میلیون تومان برای 65 متر مربع
اما اگر قدری نقدینگی بیشتر شود می توان با 400 میلیون تومان در مناطقی مانند شهر زیبا ،جنت آباد، شهران و چهار دیواری 65 تا 70 متر آپارتمان خریداری کرد. اما در مناطقی مانند، پونک، مرزداران، شهرک ژاندارمری و سردار جنگل به سختی می توان آپارتمانی 500 میلیون تومان سرمایه 70 متر آپارتمان نوساز پیدا کرد. در بلوار فرحزادی ، بلوار دریا و بلوار دادمان در حال حاضر هر متر مربع آپارتمان نوساز بین متری9 تا 12 میلیون تومان است. این در حالی است که در محدوده سعادت آباد، علامه و میدان کاج قیمت ها به متر مربعی 15 میلیون تومان هم می رسد.

300 میلیون تومان ؛ هزینه 20 متر مربع سر پناه در دروس
در حال حاضر زعفرانیه، محمودیه، فرشته، نیاوران، پاسداران ، فرمانیه و جردن هم می توان هر متر مربع آپارتمان نوساز را بین 10 تا 15 میلیون تومان خریداری کرد. اما در خیابان پرستار پیروزی ، خواجه عبدالله ، سهروردی و میرداماد قیمت ها مشابه است و با 400 میلیون تومان می توانید یک آپارتمان 55 تا 65 متری پیدا کنید. این در حالی است که در منطقه ای مانند دروس با نقدینگی 450 میلیون تومانی بیشتر از 30 متر مربع گیرتان نمی آید و برای خرید یک آپارتمان نقلی کوچک 50 متری حداقل 800 میلیون تومان نیاز خواهید داشت.
کد خبر: 101797

وب گردی

وب گردی