آینده کشور در دانشگاه رقم می‌خورد/  شتاب حضور زنان در بخش‌های مختلف

معاون اول رئیس جمهور گفت: تجربه تاریخی ما نشان می‌دهد در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید به دانشگاه اعتماد کرد؛ چون قابلیت ارائه راهکار را دارد. آینده کشورمان در دانشگاه رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری امروز دوشنبه 17 تیرماه 98 در دانشگاه الزهرا (س) در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با موضوع هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم اظهار کرد: خوشحالم بار دیگر در جمع نخبگان و فرهیختگان حضور دارم. افتخار می‌کنم در دانشگاه معتبر الزهرا (س) دور هم جمع شده‌ایم و امیدوارم وزارت علوم کمک کند تا اگر دختران ما در این دانشگاه با مشکلاتی روبرو هستند، موانع پیش رو برطرف شود.

وی ادامه داد: شتاب حضور زنان در بخش‌های مختلف چشمگیر است و حتی از مردان سبقت گرفته‌اند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: نشست کنونی در مقطع حساسی برگزار می‌شود. این جمله که "در مقطع حساسی هستیم" برای مردم عادی شده اما دوره فعلی واقعا حساس است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آمریکا چه قبل و چه بعد از خروج برجام اجازه نداد مردم ایران از این توافق بهره‌مند شوند. آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگینی را وضع کرد. تحریم‌های کنونی با تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ بسیار متفاوت و سخت‌تر است.

وی افزود: آمریکا به معنای واقعی کلمه و با تمام توان وارد جنگ اقتصادی با ایران شد. آنها صراحتا می‌خواستند ایران را به فروپاشی اقتصادی برسانند و اجازه ندهند جمهوری اسلامی ایران، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن بگیرد؛ اما شرایط ما هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ روانی روز به روز بهتر شد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: صبر ما هم بالاخره سرآمد. در مذاکرات اخیر با رئیس جمهوری می‌گویند یک هفته دیگر فرصت بدهید؛ ولی ما ۱۴ ماه فرصت دادیم. ما به دنبال تعامل و گفت‌وگو هستیم اما از حق و حقوق ملت خود هم دفاع می‌کنیم.

جهانگیری ادامه داد: زمان جنگ، ما بودجه‌ای تصویب کردیم که ۵۱ درصد از آن کسری بود. اکنون کسری نداریم اما در شرایط خاصی هستیم. همدستی عربستان و اسرائیل هم باعث شده اتفاقات خاصی در منطقه خاورمیانه رخ دهد. در چنین شرایط خطیری هم با محدودیت‌ها و هم فرصت‌هایی روبرو هستیم.

وی یادآور شد: این فرصت‌ها بر عملکردها و نقش‌های علمی و اجتماعی دانشگاه‌ها اثرگذار است. هیچ مجموعه‌ای صاحب‌نظرتر و ذی‌صلاح‌تر از جمع موجود وجود ندارد تا در مورد شرایط تحریم و راه‌های مقابله با آن نظر بدهد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: تجربه تاریخی ما نشان می‌دهد در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید به دانشگاه اعتماد کرد؛ چون قابلیت ارائه راهکار را دارد. آینده کشورمان در دانشگاه رقم می‌خورد.

وی اظهار کرد: ایران در میان کشور‌های منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده و رتبه خوبی در میان کشور‌های غرب آسیا بدست آورده است.

جهانگیری تصریح کرد: به اعتقاد من، دانشگاه نهادی است که فکر کرده، نقد می‌کند و راهکار ارائه می‌دهد. در واقع دانشگاه، عقلِ نقاد جامعه است. دانشگاه نهاد پویایی است که پیوند عمیقی با جامعه دارد. روسای دانشگاه‌ها باید از استقلال علمی دانشگاه‌ها حفاظت کنند.

وی ادامه داد: اخیرا در هیئت دولت، درباره تقلب‌های علمی و پایان‌نامه‌ها تصمیم‌گیری کردیم. دانشگاه‌ها نیز باید در سوی دیگر مسئولیت‌پذیر باشند و نقش خود را شجاعانه ایفا کنند.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: باید جایگاه و حرمت دانشگاه به رسمیت شناخته شود و امنیتی دیدن و برخورد سیاسی با محیط دانشگاه، به انفعال این نهاد می‌انجامد. دانشگاهیان باید برای حل مسائل کشور پا پیش بگذارند.

جهانگیری در ادامه اظهار کرد: ملت ایران در مواجهه با سیلاب به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل ملی کشور، یک بار دیگر متحد بودن خود را نشان دادند. همچنین رئیس جمهوری وظیفه ارائه گزارش از چرایی وقوع سیل را به دانشگاه‌ها سپرد؛ چون اعتقاد داشت این نهاد توانایی لازم را دارد. ما از این دست کارها با دانشگاه، زیاد داریم.

وی افزود: باید کاری کنیم مشارکت عمومی در تمام مسائل شکل بگیرد، این موضوع پیش از همه نیازمند مشارکت دانشگاه‌هاست. دانشگاه باید نسبت به آینده، افق‌گشایی کند و اجازه ندهد یاس و ناامیدی نسبت به آینده نه در محیط دانشگاه و نه در جامعه شکل بگیرد.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: یکی از اهداف آمریکا این بود که به قشر ضعیف جامعه، فشار اقتصادی بیاورد تا تحمل آنها تمام شود. اینجا بحث تاب‌آوری اقتصادی مطرح می‌شود و دانشگاه‌ها باید بررسی کنند و ببینند چگونه می‌توان تاب‌آوری اقتصادی مردم را بالا برد.

جهانگیری در ادامه تاکید کرد: کشور ما ثروتمند است و منابع زیادی دارد. ما سالی ۵۰ میلیارد دلار درآمد فروش نفت داشته‌ایم که آمریکا سعی دارد میزان آن را به صفر برساند. ما باید منابع را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: در همین راستا اصلاح ساختار بودجه بسیار مهم است. از دانشگاهیان خواهش می‌کنم در این باره به دولت کمک کنند. ما باید به سطح قابل قبولی از امید به آینده و همبستگی ملی دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: باید کانون‌های فکر برای تصمیم‌سازی شکل بگیرد. باید با کمک همدیگر، ایران را از خطر دور کنیم و دانشگاه در این میان نقش بسیار مهمی دارد. نباید اجازه دهیم در روند توسعه علمی کشور، خللی ایجاد شود. باید از سرمایه‌های علمی کشور حفاظت کرد. می‌دانم شرایط معیشت استادان دانشگاه، سخت است ولی باید آنها را حفظ کرده و نگذاریم به احساس یاس و ناامیدی دچار شده و ایران را ترک کنند.

جهانگیری در پایان گفت: اکنون دست صنعت به سوی دانشگاه دراز است. نمونه‌اش همکاری موفق وزارت نفت با دانشگاه‌هاست. در حال حاضر مقطعی است که صنعت کشور برای برون‌رفت از وضعیت فعلی به راهکارهای دانشگاه‌ها نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020377

وب گردی

وب گردی