پیگیر وضعیت زکزاکی هستیم/به انگلیس بابت نفتکش ایرانی هشدار دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه از دولت انگلیس می‌خواهیم هر چه زودتر به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی پایان دهد، گفت: ما این راهزنی دریایی را که موجب افزایش تنش‌ها می‌شود، نمی‌پذیریم.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، پیرامون روابط با چین و روسیه در قالب برجام، اظهار داشت: ایران به هیچ کشوری امید نبسته است چه دوستان ما مثل روسیه و چین و چه کشورهای اروپایی و آنچه برای ما مهم است عمل به وعده‌های برجامی اعضای باقیمانده است.

وی گفت: بنابراین نه ما دل به کشوری بستیم و نه اجازه می‌دهیم که کارت بازی کسی شویم و بر اساس منافع ملی تصمیمات مستقل خود را اتخاذ خواهیم کرد.

نفتکش متوقف شده ایرانی در عربستان مشکل فنی داشته است

موسوی در خصوص پیگیری‌ها برای نفت کش توقیف شده ایرانی، تصریح کرد: در خصوص نفتکش ایرانی که در عربستان است این نفتکش مشکل فنی داشته است و ما پیگیر کارهای فنی و حقوقی آن هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این نفتکش به مسیر خودش ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در خصوص نفت کشی که در جبل الطارق توقیف شده است، اقدامات جدی در حوزه دیپلماتیک و حقوقی انجام دادیم و دو مرتبه سفیر انگلیس و یک مرتبه سفیر اسپانیا را احضار کردیم.

مقصد نفتکش توقیف شده در جبل‌الطارق سوریه نبوده است

وی افزود: مقصد سفر نفتکش را در حال حاضر ندارم اما مطابق با آنچه گفته شده سوریه بود که اشتباه است چرا که آن یک سوپر نفتکش بوده و هیچیک از بنادر سوریه ظرفیت جا دادن چنین نفت کشی را ندارد.

موسوی گفت: از دولت انگلیس می‌خواهیم هر چه زودتر به این توقیف غیرقانونی پایان دهد و ما این راهزنی دریایی را که موجب افزایش تنش‌ها می‌شود نمی‌پذیریم و هشدارهای لازم را هم به آنها داده‌ایم.

وی در خصوص برخی مذاکرات برجامی ایران گفت: مذاکرات ما برای نحوه اجرای برجام و انجام تعهدات طرفین بوده است و همانطور که آقای عراقچی هم گفت برجام پرونده‌ای است که کلمه‌ای از آن کم و به آن اضافه نمی‌شود.

موسوی بیان کرد: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد اعضای باقیمانده می‌توانستند به عنوان نقض برجام آن را شناسایی کرده و جلوی آن را بگیرند و طرف مقابل ۱۱ تعهد را پذیرفته که عمل کند و اگر امروز مذاکراتی وجود دارد، برای نحوه اجرای تعهدات برجامی طرف‌های اروپایی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد لازم است فوری دست از سیاست‌های تحریمی و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران بردارد.

ایران حق دارد به بی‌عملی اروپا واکنش نشان دهد

موسوی در خصوص انتقاد فرانسه از گام دوم ایران بیان کرد: ایران حق دارد نسبت به بی‌عملی اروپا واکنش نشان دهد و این واکش هم منطقی، حقوقی و براساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام بوده است. ما آنها را با توجه به بی عملی‌شان در جایگاهی نمی‌دانیم که واکنش نشان دهند.

وی گفت: اگر نگران هستند باید زودتر و پیش‌تر نگران بوده و جلوی تخلف آمریکا را گرفته تا از توافق خارج نشوند یا به تعهداتی که قول داده بودند، عمل می‌کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعاهای رئیس پدافند غیرعامل درباره حضور ۶۰ هیأت دیپلماتیک به تهران در هفته‌های گذشته گفت: ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته‌ایم و اینکه سفرهای متعددی که به کشور شده را تائید می‌کنیم ولی من این اظهارات را ندیدم. تعداد هیات‌هایی هم که آمده‌اند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

موسوی گفت: ما این سفرها را با حسن نیت برای کاهش تنش می‌دانیم و علت این تنش‌ها را به آنها توضیح می‌دهیم. درب دیپلماسی باز است اما وزارت امور خارجه از حقوق ملت و کشور کوتاه نمی‌آید.

قرار نیست مذاکره جدیدی درخصوص برجام انجام شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد بر اینکه قرار نیست مذاکره جدیدی درخصوص برجام انجام شود، گفت: اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد درخصوص اجرای برجام و تعهدات طرف مقابل نیست. قرار نیست ما تعهد جدیدی را قبول کنیم. درباره حضور آمریکا در برجام هم بستگی به آنها دارد. فرش قرمز برای آمریکایی‌ها پهن نمی‌کنیم ولی بازگشت آمریکا به تعهداتش یک گام مثبت تلقی می‌شود.

موسوی در خصوص بی‌عملی اروپا در برجام و واکنش آنها نسبت به کاهش تعهدات ایران اظهار داشت: اقدام تقابلی خود در کاهش تعهدات‌مان را در برجام شروع کرده‌ایم و گفته‌ایم که میان حقوق و تکالیف ما در برجام با خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپایی‌ها تناسبی ندارد.

وی بیان کرد: تصمیم گام به گام در برجام تصمیم نظام است و متناسب با امنیت ملی و منافع کشور انجام می‌شود و وزارت امور خارجه هم تابع تصمیمات نظام است.

هرگروه فعالی در افغانستان نیت صلح و ثبات ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور یک هیئت از طالبان در ایران و نقش ایران در مذاکرات صلح افغانستان تصریح کرد: ایران یک بازیگر فعال در منطقه است که دنبال صلح و ثبات است. یکی از مهمترین کانون‌های بی‌ثباتی افغانستان است که تهدیدات زیادی در آنجا وجود دارد. داعش را به آن کشور کوچ داده‌اند که یک تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: ایران هم با دولت افغانستان و هم کشورهایی که می‌توانند در استقرار صلح و ثبات کمک کنند، ارتباط دارد.

موسوی بیان کرد: کشورهایی که با گروه‌های فعال در افغانستان مذاکره می‌کنند لازم است به سابقه آنها نگاه کنند که تا چه اندازه در ایجاد صلح و امنیت عمل کرده‌اند. الزاماً هرکس فعال است نیت صلح و ثبات ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران کشوری است که همواره در جهت صلح و ثبات کمک کرده است.

اگر اروپا گفتار درمانی را ادامه دهد، گام سوم را محکم‌تر برمی‌داریم

موسوی در خصوص گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود خاطرنشان کرد: گام سوم را پس از ۶۰ روز برمی‌داریم. هنوز هم در حال بررسی هستیم اما اگر کشورهای باقی مانده به ویژه اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند و به گفتار درمانی و حرف ادامه دهند، گام سوم را محکم‌تر عمل می‌کنیم.

وی در خصوص ادعای آمریکا مبنی بر نفش منفی ایران در کشتیرانی در خلیج فارس ابراز داشت: مسئول کشتیرانی و امنیت در تنگه هرمز ایران است. اینجا منطقه ماست و براساس وظایف ذاتی و حقوقی خود امنیت منطقه را تأمین می‌کنیم.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گام سوم ایران خارج از بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام است؟ بیان کرد: گام بعدی ایران هم در چارچوب حقوقی است و در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام آمده است، مگر آنکه برخی از کشورها در این حین، اقدامات عجیب و غریبی انجام دهند که در آن صورت، گام سوم برداشته نخواهد شد و گام اساسی را برمی‌داریم. ما گفته‌ایم هر وقت اقداماتی که انجام می‌شود، اگر احساس کنیم که نیازها و مطالبات ما را تأمین می‌کند، اقدامات ما قابل بازگشت است.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اوایل ماه جولای است

وی در خصوص سفرهای دیپلماتیک به تهران عنوان کرد: سفرهایی در دستورکار است ولی هنوز نهایی نشده است. نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام هم در اواخر ماه جولای خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره خروج ایران از برجام و ان‌پی‌تی پس از گام سوم خاطرنشان کرد: همه گزینه‌ها از جمله همین مسئله می‌تواند در گام‌های بعدی مطرح باشد ولی هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کنیم. باید دید شرایط به کدام طرف می‌رود. ایران هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی‌گیرد.

موسوی در خصوص انجام بازی‌های ارامنه جهان در قره‌باغ و حضور تیمی از ایران ابراز داشت: من در این باره اطلاعی ندارم ولی از هر اقدامی که موجب نزدیکی ملت‌ها شود، حمایت می‌کنیم. ایران با تمامی کشورهای منطقه روابط دوستانه و حسنه دارد. مواضع رسمی ایران راجع به قره‌باغ بارها گفته و تکرار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدید ایران از سوی ترامپ و نتانیاهو در روز گذشته و ادعاهای آنها درباره نقض برجام از سوی ایران بیان کرد: از کی ترامپ و نتانیاهو نگران نقض برجام شده‌اند؟

لغو روادید با چین به ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی کمک می‌کند

وی در خصوص لغو روادید برای شهروندان چین از سوی ایران هم گفت: روابط ایران و چین روابط چند وجهی، مهم و راهبردی است از جمله روابط فرهنگی و روابط میان ملت‌ها که موجب فهم بیشتر دو ملت از یکدیگر می‌شود. چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و چینی‌ها زیاد به مسافرت می‌روند و ایران می‌تواند یکی از مقاصد آنها باشد.

موسوی ادامه داد: از طرفی، ما روابط اقتصادی خوبی با چین داریم که لغو روادید، می‌تواند به ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور کمک کند.

پیگیر وضعیت شیخ زکزاکی هستیم

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه درباره وضعیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه گفت: ایران از ابتدای محدودیت‌ها و مضایقی که برای وی ایجاد شد، از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی پیگیر بوده و هر چه در توان داشته را انجام داده است.

وی ادامه داد: اخیراً کاردار سفارت نیجریه به وزارت خارجه آمد و مراتب نگرانی ایران به وی ابلاغ شد و کاردار نیجریه توضیحاتی داد و قرار شد نگرانی‌های ما را منتقل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: لزوم حفظ جایگاه و شأن وی برای ما و مسلمانان و دولت نیجریه لازم و واجب است و امیدواریم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و گشایش‌هایی که در بحث پزشکی شیخ زکزاکی ایجاد شده به نتیجه برسد و وی سلامتی کامل خود را بازیابد و زمینه خلاصی‌اش از بند فراهم شود.

نقش نیروهای مردمی عراق در مبارزه با تروریسم نباید نادیده گرفته شود

موسوی در خصوص دستور اخیر نخست‌وزیر عراق برای ادغام نیروهای حشدالشعبی در ارتش آن کشور، عنوان کرد: ادغام به آن معنا نیست، در واقع سازماندهی مجدد است. این اقدام یک تصمیم داخلی دولت عراق است و جمهوری اسلامی ایران هم به دولت عراق، هم به نیروهای مردمی و هم به نیروهای مسلح این کشور که در این مدت خالصانه و شجاعانه در مقابل تروریسم ایستادگی کردند و تا حدود زیادی آنها را شکست دادند و از خاک خودشان بیرون کردند، احترام زیادی قائل است.

وی ادامه داد: ما به تصمیم‌هایی که توسط دولت عراق در داخل عراق گرفته می‌شود احترام می‌گذاریم و این مساله را یک مساله داخلی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه احترام ویژه‌ای برای نیروهای مردمی در کنار نیروهای مسلحی که در عراق هستند قائل هستیم، گفت: معتقدیم که هیچگاه نباید نقش آنها در مبارزه با تروریسم کمرنگ شمرده شود یا نادیده گرفته‌شود.

موسوی درخصوص تشکیل جلسه شورای حکام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، گفت: این اقدام عجیبی است و خواست آمریکا به عنوان ناقض توافق و قطعنامه شورای امنیت و تشکیل درخواست جلسه، جالب نیست. اگر چنین درخواستی صورت گیرد، ایران مدعی خواهد شد و تمام بدعهدی‌ها و نقض عهدهای صورت گرفته در این مدت را مطرح خواهد کرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت برجام، اظهار داشت: برجام دارای ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی است که در طول مذاکرات نفس‌گیر دو ساله به دست آمد و آثار مثبت آن در کشور، منطقه و جهان غیرقابل انکار است. اما، اینکه برخی بگویند آمریکا از برجام خارج شد چون این توافق ضعف داشت، نتیجه‌گیری درستی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران، برجام را یک دستاورد مهم و بزرگ هم برای ملت ایران و هم صلح و ثبات در منطقه و جهان می‌داند و معتقد است همین برجام با همین وضعیت می‌تواند پاسخگوی خیلی از نیازها باشد. اگر برجام به شکست برسد، مایه تأسف همگان است.

مشاور رئیس جمهور فرانسه به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گمانه‌زنی سفر مکرون و مشاور وی به تهران هم گفت: ما امید و اعتمادی به کشوری نداریم اما باب دیپلماسی باز است. ما فعلاً شنونده هستیم. براساس نامه رئیس‌جمهور به سران کشورهای باقی مانده در برجام و بیانیه شورای عالی امینت ملی گام‌هایمان را برمی‌داریم. اگر کشورهای اروپایی نگران حفظ برجام هستند، باید گام عملی بردارند وگرنه با سفر برای سفر و سفر برای عکس یادگاری گرفتن تنها به آنها خوش آمد می‌گوئیم.

آنچه درباره وزیر خارجه در سریال گاندو پخش شده، واقعی نیست

موسوی در پایان در خصوص پخش سریالی از صدا و سیما، تصریح کرد: آنچه درباره وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه پخش می‌شود، چندان با واقعیت همخوانی ندارد و اسناد مذاکرات و گفتگوهای داخلی و خارجی وزارت امور خارجه موجود است. اگر آنها از ما می‌خواستند اسناد را ارائه می‌دادیم تا سریال‌شان واقعی‌تر شود. من هم این سریال را دیده‌ام و از نظر جلوه‌های ویژه فیلم خوبی است. ‌

کد خبر: 1020446

وب گردی

وب گردی