شرایط تحریم فرصتی برای دانشگاه‌ها جهت ورود به صنعت و تولید است

رئیس دانشگاه تهران گفت: اگر دفعتی نگاه نکنیم، شرایط را در فضای بزرگتری تحلیل خواهیم کرد و در نتیجه تحریم هم قابل مدیریت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمود نیلی احمدآبادی امشب دوشنبه 17 تیرماه 98 در برنامه زنده «تیتر امشب» شبکه خبر سیما درباره هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم؛ زمینه‌ها و چالش‌ها اظهار کرد: تولید امری نیست که به سرعت بتوانیم فعال کنیم و نیاز به زیرساخت و نرم افزار و سخت افزار داریم. باید دید با توجه به سرمایه‌های کشور چگونه می‌توانیم به تولیدات محصول برای کشور کمک کنیم.

وی ادامه داد: آن‌چه وجه ممیزه توانمندی‌های دانشگاه است، علم و توانایی در حوزه فناوری است. تولید نیاز به سه موفه کیفیت، قیمت و نوآوری دارد. آن‌‌چه محصول را برای فروش دارای قدرت می‌کند، در اختیار داشتن این سه مؤلفه است. دانشگاه‌ها باید توانمندی خود را برای تحقق این سه مؤلفه به کار بگیرند.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: تحریم یک شرایط موضعی است و اگر همه موارد را با هم ببینیم، مقابله با تحریم هم در ذیل آن محقق می‌شود. محصولات ما باید حداقل‌ها را داشته باشد. اگر محصولی فاقد کیفیت بوده و رقابتی نباشد، نیاز چندانی به دانش و فناوری‌های نوین ندارد. تحریم می‌گوید ما باید به این مقوله بیشتر می‌پرداختیم و در واقع زنگ خطر را برای ما به صدا درمی‌آورد.

نیلی خاطرنشان کرد: اگر تحریم کاهش پیدا کند یا از بین برود، ما این موضوعات مهم را باز هم فراموش می‌کنیم. ما نباید نگاه مقطعی داشته باشیم. ما از اول انقلاب در شرایط تحریم بوده‌ایم؛ پس در این مدت چه کار می‌کرده‌ایم؟ آیا فقط در شرایط تحریم باید به فکر بیفتیم؟ اگر دفعتی نگاه نکنیم، شرایط راد ر فضای بزرگتری تحلیل خواهیم کرد و در نتیجه تحریم هم قابل مدیریت خواهد بود.

نیلی با اشاره به انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت خاطرنشان کرد: دانشگاه، الگوهای مختلفی را بر حسب مورد طراحی کرده است. ما قراردادهای زیادی با صنعت در قالب طرح‌های پژوهشی امضا کرده‌ایم اما کافی نبود، بنابراین مؤسسات مشترکی را با وزارت نیرو، وزارت نفت و غیره شکل دادیم تا در سطوح مختلف همکاری کنیم.

وی افزود: یکی از معضلات ما این است که عضو هیئت علمی روی موضوعات مختلف کار می‌کند و روی یک موضوع عمیق نمی‌شود؛ در حالی که اگر این اتفاق رخ دهد، می‌تواند نظرات کارشناسی مفیدی ارائه دهد. به طور مثال بحث ازدیاد برداشت در نفت مطرح است. مشخصاً بررسی مخازن آزادگان را به دانشگاه تهران سپرده‌اند یا روی مینی اِل‌اِن‌جی‌ها و تجهیزاتش کار می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: ما روی طراحی و ساخت قطعات با شرکت مپنا هم همکاری داریم. ظرفیت بزرگ دیگر دانشگاه، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و استارتاپ‌ها هستند. وقتی یک رگ بسته می‌شود، رگ‌های جانبی را باید باز کرد و باعث توسعه علم و تکنولوژی شد. پارک‌ها، مراکز رشد و استارتاپ‌ها حکم رگ‌های جانبی را دارند.

نیلی در ادامه گفت: ما در دانشگاه، زیست‌بومی را ایجاد کرده‌ایم که فرد از دوران کارشناسی وارد فضا شده و تجربه کسب کند. در حال حاضر تعداد زیادی شرکت‌بنیان در دانشگاه تهران مشغول به فعالیت هستند و استارتاپ‌های زیادی شکل گرفته‌اند. سعی کرده‌ایم در کنار آزمایشگاه‌ها، فضای استارتاپی را گسترش دهیم تا این زیست‌بوم در کنار همکاری با صنعت، این امکان را به دانشجو و استاد بدهیم که یک محصول را به مرحله تجاری‌سازی برساند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم بخشی از اقتصاد ما در این بخش متمرکز خواهد شد.

نیلی درباره آموزش‌محوری دانشگاه‌ها گفت: ما در توسعه دانشگاه‌ها زیاده‌روی کرده‌ایم و به جای کیفیت و جهت‌دهی‌های صحیح، به کمیت پرداخته‌ایم. در سال‌های اخیر مأموریت‌محور کردن دانشگاه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. مسئولیت اجتماعی برنامه 5 ساله دانشگاه تهران است؛ بنابراین باید یک سری مهارت‌های نرم مثل کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و کار گروهی را به دانشجو آموزش بدهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع به صورت مدون در برنامه دانشگاه‌ها قرار نداشت. سعی می‌کنیم این مسئله را وارد برنامه آموزشی کنیم و در واقع تحول آموزشی مخصوصاً در دوره کارشناسی در دستور کار دانشگاه‌ها قرار دارد. به طور مثال در 20 واحد اختیاری به دانشجو اجازه می‌دهیم واحدها را از هر رشته دیگری که دوست دارد، انتخاب کند.

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: این کار باعث می‌شود دانشجو جامع‌نگر بوده و با مهارت‌های مورد نیاز آشنا شود. همچنین باید صورت مسئله‌ای که در پایان دوره کارشناسی تعریف می‌کنیم را به سال دوم منتقل کنیم؛ در این شرایط در پایان سال چهارم هم با یک مسئله به صورت عمیق آشنا شده و هم انگیزه و هدف پیدا می‌کند. همچنین پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی با بازار کار، ارتباط پیدا می‌کند. امروزه ما با صنعت نسل چهارم روبرو هستیم و طبیعتاً فارغ‌التحصیل متناسب با خود را می‌خواهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020453

وب گردی

وب گردی