دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نیروگاهی در آستانه تجاری‌سازی است

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه ساخت قسمت حساس نیروگاهی دستاوردهای خوبی داشتند به طوری که قسمت حساس نیروگاه به اسم گاورنر(تنظیم جریان آب ورودی به توربین) با مشارکت دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه شرکت‌‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف اقتصاد و اجتماعی ورود پیدا کرده است به طوری که این شرکت‌ها دستاوردهای جدیدی را در عرصه نیروگاهی به ثمر رساندند.

در همین رابطه بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه ساخت قسمت حساس نیروگاهی دستاوردهای خوبی داشتند به طوری که قسمت حساس نیروگاه به اسم گاورنر با مشارکت دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون این تجهیزات در نیروگاه 10 مگاواتی آزاد تست و نصب شده است. همچنین برای نیروگاه سردشت نیز طراحی و ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تاکید کرد : در بحث نیروگاه‌های میکرو با شرکت‌های دانش‌بنیان سه نمونه طرح( پروتوتایپ) اجرا کردیم و هم اکنون نصب شده است هم‌اکنون در مرحله تجاری سازی محصولات دانش بنیان در این عرصه هستیم. از نیروگاه میکرو در مسیر رودخانه های جریانی مثل یک پمپ استفاده می‌کنند.

گفتنی است؛ وظیفه گاورنر تنظیم سوخت موتور و در نتیجه تنظیم دور موتور است. گاورنر ممکن است به صورت دستی یا الکترونیک این عمل را انجام دهد. هر واحد نیروگاهی برای کنترل سرعت و قدرت توربین به یک دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز می‌گردد.

عملکرد گاورنر یا رگولاتور سرعت به این صورت است که با فرمان به اکچویتور یا دریچه سوخت ، دور دیزل ژنراتو را کنترل می‌کند. در حال حاضر فقط از گاورنر الکترونیکی در نیروگاه‌های جدید استفاده می‌شود و گاورنرهای مکانیکی و الکترومکانیکی را فقط در نیروگاه‌های قدیمی می‌توان پیدا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020473

وب گردی

وب گردی