پذیرش دانشجوی پزشکی در استان‌های محروم بر حسب نیاز منطقه نیست

رئیس دانشگاه رازی گفت: تمرکزگرایی تمامی تخصص‌ها در پایتخت باعث شده پذیرش دانشجویان در استان‌های محروم بر حسب نیاز منطقه نباشد.

محمد‌ابراهیم اعلمی آل‌آقا در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به عدم پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها براساس نیاز جامعه گفت: طرح آمایش آموزش عالی در راستای تغییر ماموریت‌ دانشگاه‌ها متناسب با منطقه‌ تغییر پیدا می‌کند. برای هر منطقه‌ ماموریت خاصی در نظر گرفته شده و دانشگاه‌ها حق دارند براساس آن نیرو تربیت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی با مشکلاتی مواجه شده و نتیجه آن پذیرش دانشجو به صورتی است که پس از پایان تحصیل،‌ برای آن‌ها در بازار کار شغلی وجود ندارد. متاسفانه تأمل در زمینه این مسائل و تصمیم‌سازی در شرایط کنونی کشور به خوبی انجام نمی‌شود.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر اینکه رشته علوم تجربی در میان داوطلبان کنکور از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: رویکردی که در پذیرش دانشجو در رشته‌های تجربی وجود دارد، عوارض جدی برای آینده کشور به‌دنبال خواهد داشت. در حال حاضر بیش از 60 درصد متقاضیان وارد رشته تجربی می‌شوند به امید آنکه در آینده بتوانند به عنوان پزشک در جامعه مشغول به‌کار شوند. این طرز فکر در جامعه وجود دارد که پزشکی شغلی پول‌ساز بوده و بازار کار برای این حرفه همیشه وجود دارد.

وی افزود: از طرفی رشته‌های زیربنایی مانند علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی کم‌طرفدار هستند و دانشجویان با استعداد تمایل کمتری برای تحصیل در این رشته‌ها دارند. این موضوع در آینده منجر به ضعیف بودن زیرساخت‌های رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه خواهد شد.

اعلمی آل آقا اظهار کرد: از طرفی با حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان پزشکی مواجه خواهیم شد که طبیعتاً ناشی از تصمیماتی نیست که توسط وزارت علوم اتخاد شده است،‌ بلکه در زمینه تأمین معیشت این گروه فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد خواهد شد؛ به صورتی که بین دریافتی یک پزشک، یک معلم و حتی مهندس فاصله زیادی وجود دارد. طبیعتاً این موضوع عوارضی را به دنبال خواهد داشت که در تصمیم‌گیری جوانان در انتخاب رشته تحصیلی خود، تاثیر مستقیمی دارد؛ به طوری که داوطلب حتی اگر چند سال پشت کنکور بماند ترجیح می‌دهد در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد.

وی با اشاره به عدم توزیع عادلانه پزشک در استان‌های کشور بیان کرد: وظیفه توزیع پزشک در کشور بر عهده آموزش عالی نیست و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محول می‌شود. وزارت بهداشت نیز در این راستا طرح‌های تشویقی مانند گذراندن تعهد خدمت در مناطق محروم را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی در نظر می‌گیرد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در پایان تأکید کرد: در طراحی توزیع پزشکان به‌روزرسانی نیازها و شرایط امروز کشور به خوبی دیده نمی‌شود، معمولا تمایل بالقوه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های تهران بیشتر است. تمرکزگرایی در پایتخت تنها به بحث پزشکی خلاصه نمی‌شود، بلکه تمامی تخصص‌ها با توجه به شرایط و امکانات، در تهران تجمیع شده است،‌ این امر ناشی از عدم پذیرش دانشجویان استان‌های محروم بر حسب نیاز منطقه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020490

وب گردی

وب گردی