کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها، اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس را رقم خواهند زد!

کارشناسان براین باورند که رفع چالش‌های کسب‌وکارهای نوپا( استارت‌آپ‌ها) در بخش‌های کلیدی می‌تواند چرخ اشتغال در این بخش‌ها را به گردش دربیاورد و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر برنامه ریزی منسجم و ایجاد فضایی برای ساماندهی فعالیت این کسب‌وکارها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، کسب‌وکارهای نوپا امروزه با عنوان استارت‌آپ‌ها شناخته می‌شوند. این کسب‌وکارها نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی کشورها دارند و در صورتی که بتوانند از چالش‌های حقوقی و قانونی عبور کنند، سهم قابل توجهی در اکوسیستم کارآفرینی و ایجاد اشتغال خواهند داشت.

بنابراین به نظر می‌رسد که سرمایه‌ انسانی خلاق و نوآور از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌‌بنیان و کارآفرین است که به عنوان بزرگترین و با ارزش‌ترین دارایی‌ کشور، باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان توجه به استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا و بهره گیری از تجارت دیگر کشورها در چارچوب منافع ملی می‌تواند موجبات رشد و تعالی اقتصاد در بهره گیری از این قابلیت‌ها را هموار سازد.

استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران از سال ۹۵ توانستند با محبوبیتی که بین مردم کسب کردند جای خود را در جامعه باز کنند. البته به دلیل عدم شناخت سازمان‌ها، نهادها و اصناف مختلف با این مدل کسب‌وکار، مشکلاتی نیز بر سر راه این استارت‌آپ‌ها به وجود آمد؛ اما با برنامه‌ریزی دولت، شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای مرتبط برای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری این کسب‌وکارها، فعالیت استارت‌آپ‌ها شکل موجه‌تری به خود گرفت.

حال در سالی که سال رونق تولید ملی نامگذاری شده است، می‌توان در ادامه اقدامات صورت گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و بهبود مستمر فضای کسب‌وکارهای نوپا و آنلاین، شاهد تحقق این شعار و رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال‌زا در کشور بود؛ البته این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه تمرکز ملی روی حمایت از استارت‌آپ‌های بومی و جوانان کارآفرین کشور، بیشتر شود.

پژوهش‌های میدانی انجام شده توسط مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات بر اهمیت نقش استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در توسعه اشتغال‌زایی صحه گذاشته است. به نحوی که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در یک کسب‌وکار در حال توسعه به طور میانگین ۷ نفر متخصص مشغول به کار می‌شوند.

می‌توان گفت بزرگ‌ترین چالشی که استارت آپ های ایرانی با آن مواجه هستند، تامین مالی و سرمایه گذاری است. همچنین عدم شناخت و آگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای کسب و کارهای اینترنتی باعث عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذاران در این زمینه می شود. مشکل بعدی نبود نهادهای پشتیبان و کمبود شرکت هایی است که خدمات کسب و کاری و تجاری به استارت آپ ها ارائه می کنند. نداشتن تمایل استارت آپ های موفق و شرکت های بزرگتر برای همکاری و مشارکت با استارت آپ های جدید و کوچک تر که با برقراری ارتباطات بیشتر می توانند به رونق گرفتن فضای کسب و کار کمک کنند و نداشتن دسترسی به زیرساخت های فنی مناسب، هزینه دسترسی به زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، و شبکه ملی بی توجهی به فرهنگ کارآفرینی، نداشتن ریسک پذیری و سیاست گذاری های دولت از دیگر چالش های موجود بر سر راه استارت آپ ها به شمار می روند.

بزرگترین چالشی که استارت آپ های ایرانی با آن مواجه هستند، تامین مالی و سرمایه گذاری است. همچنین عدم شناخت و آگاهی سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به فضای کسب و کارهای اینترنتی باعث عدم اطمینان و اعتماد سرمایه‌گذاران در این زمینه می شود

در همین رابطه سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: برای رونق کسب و کارهای نوپا یا به قولی استارت‌آپ‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور 36 برنامه مفصل را در بخش‌های مختلف در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا ارتقای کیفیت آموزشی، توسعه دسترسی و ارتباط آموزش با بازار کار در سرلوحه کاری سازمان فنی حرفه‌ای کشور است و با اجرای این برنامه‌ها تلاش می‌کند بیش از قبل ارتباط شرکت‌ها را با بنگاه‌ها بیشتر کند.

پاک‌سرشت تاکید کرد: آموزش‌هایی که در حیطه کاری کسب وکارهای نوپا برگزار می‌شود، بیشتر متناسب با نیازهای جامعه بود تا از این طریق زمینه اشتغالزایی جوانان را فراهم کند. همچنین در تلاش هستیم که کیفیت آموزش‌ها را از طریق ارتباطی که با کارفرما و بنگاه‌ها داریم و نیز از طریق انتقال بخشی از آموزش‌ها به فضای واقعی کار بتوانیم از ظرفیت‌ها موجود کشور استفاده بهینه را داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افزود: مراکز آموزشی ما در واقع خاصیت شتاب‌دهنده برای کارآفرینانی دارد که دوره‌های آموزش و مهارتی را طی کرده باشند تا براساس آن و طی یک چارچوب و قواعدی امکانات و زیرساخت‌ها در اختیار افراد قرار دهیم تا ایده کارآفرینان به مرحله تولید و تجاری‌سازی برسد.

وی ادامه داد: همچنین بحثی که در طرح کارآفرین مهارت بنیان دنبال می‌شود بیشتر موضوع اشتغال‌زایی و ایجاد کسب وکار به واسطه کارآفرینی و مهارت بنیان است. از آنجا که ورود به فعالیت‌های مهارتی پرهزینه است و نیاز به تجهیزات گرانقیمت دارد بنابراین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور سعی می‌کند که امکانات و زیرساخت‌های خود را در اختیار افراد کارآفرین قرار دهد.

موضوعی که در طرح کارآفرین مهارت‌بنیان دنبال می‌شود بیشتر موضوع اشتغال‌زایی و ایجاد کسب‌وکار به واسطه کارآفرینی و مهارت‌بنیان است

وی یادآور شد: افرادی که دوره‌های آموزشی را در حوزه کسب وکارهای نوپا طی کرده‌ باشند، گواهینامه معتبر بین‌المللی ارائه می‌شود؛ چون فرایند آموزش و آزمون از استانداردهای بین‌المللی که در دنیا مطرح بوده برخوردار است.

پاک‌سرشت گفت: در نظر داریم آزمون‌ها را به صورت پروژه‌محور برگزار کنیم و سنجش مهارت های عملی نیز در این زمینه اعمال شود.

فاطمه رستم خانی، کارشناس عالی معاونت توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: وزارت کار و تعاون ساخت و طراحی نهادهایی که از استارت‌آپ‌ها و رویدادها و ایده‌هایی که تبدیل به محصول یا شرکت شده و نیز منجر به اشتغالزایی پایدار می‌شوند را حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر طرح قابلیت توجیه اقتصادی داشته باشد از طریق سایت کارا تسهیلات به شرکت‌های استارت‌آپ و دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

در همین راستا برخی از کارشناسان اعتقاد براین دارند که کسب‌وکارهای نوپا مهاجرت معکوس را رقم می‌زنند. طبق اعلام بنیاد ملی نخبگان، استارت‌آپ‌ها تاثیر بسزایی در روند برگشت و مهاجرت معکوس نخبگان کشور داشته‌اند.

برخی از کارشناسان اعتقاد براین دارند که کسب‌وکارهای نوپا مهاجرت معکوس را رقم می‌زنند. طبق اعلام بنیاد ملی نخبگان، استارت‌آپ‌ها تاثیر بسزایی در روند برگشت و مهاجرت معکوس نخبگان کشور داشته‌اند

همچنین هم اکنون فضا برای تولید محتوای بومی به عنوان یکی از اهداف اصلی تحقق رونق تولید در کشور فراهم شده است و پیش‌بینی می شود شاهد رشد چشمگیر حجم گسترده بازار کسب‌وکارهای نوپا در برنامه ششم توسعه باشیم که این بازار باید توسط جوانان ایرانی ایجاد شود.

با وجود تأکیدات صورت گرفته برای تحقق رونق تولید ملی، رفع چالش‌های کسب‌وکارهای نوپا در بخش‌های کلید می‌تواند چرخ اشتغال در این بخش‌ها را به گردش دربیاورد. این مهم محقق نخواهد شد مگر با برنامه ریزی منسجم و ایجاد فضایی برای ساماندهی فعالیت این کسب‌وکارها؛ دراین صورت شکی نیست که در کنار رونق فعالیت های فضای مجازی، شاهد ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیز توسعه فضای کسب‌وکار در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020498

وب گردی

وب گردی