بازی تلخ سایپا با اعداد و اعصاب مردم

نارنجی‌های جاده مخصوص بعد از آنکه به ضرب و زور آمار و ارقام توانستند رکورد کاغذی بزرگ‌ترین خودروساز کشور را از آن خود کنند، حالا با انتشار اخبار تنش‌زا قصد بهره‌برداری از این فضا را دارند. سایپا که مدعی‌ست هر هفته 12 هزار دستگاه انواع خودرو را تحویل بازار می‌دهد، از این پاسخ طفره می‌رود که چرا هنوز بازار در تب‌و‌تاب محصولات این شرکت می‌سوزد؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، از یک‌سال پیش دست خودروسازان رو شده است؛شرکت‌های پرمدعا و همیشه طلبکاری که حالا دیگر حنایشان برای مردم رنگی ندارد. در این مدت اذهان عمومی متوجه شد، آنچه طی 4 دهه اخیر در این مجموعه‌ها می‌گذشته چیزی غیر از بازی کودکانه با آهن و فولاد نبوده است. تمام شعارهای انقلابی خودروسازان مبنی بر داخلی‌سازی 80 و 90 درصدی خودروها به یک‌باره نقش‌بر‌آب شد.

کرشمه خودرویی‌ها برای استفاده هرچه بیشتر از برجام در یک 24 ساعت تبدیل به عزا شد. حالا خودروسازان مانده‌اند و پاسخ تلخ به این پرسش که در این مدت چه می‌کرده‌اند؟


سایپا به مثابه کودکی که تازه به یک «صد آفرین» رسیده است، خود را مغروق و مشعوف رکورد بزرگ‌ترین خودروساز کشور می‌بیند. شرکتی که به لطف عرضه کج‌دار‌و‌مریز ارزان‌ترین خودروی کشور آن هم در دوره اوج بحران تولید، توانست در بازاری که فقط یک رقیب در آن داشت، به مقام اول برسد؛ حالا دیگر سایپایی‌ها خدایشان را بنده نیستند. بهره‌برداری رسانه‌ای از این رکوردزنی توخالی حکم آب و نان آن‌ها شده است.


امان از این 12 هزار دستگاه
گویی صحبت از «12 هزار دستگاه خودرو» برای سایپایی‌ها قداستی تاریخی دارد. اواخر آبان سال گذشته بود که شرکت گفت «برنامه دارد» به صورت هفتگی 12 هزار دستگاه انواع خودرو رنو را راهی بازار کند. البته این برنامه هیچ‌گاه پخش نشد و رنو به محاق رفت. ماجرای تحویل 12 هزار دستگاه رنو تبدیل به جشنواره ارسال دعوت‌نامه‌های موسوم به طرح «تغییر مدل» شد. ساندرو تبدیل به برلیانس شد و برلیانس تبدیل به پراید و پراید هم که هیچ.

حالا بازی‌ دیگری با این عدد مطرح شده است. سایپا چند روز پیش مدعی شد «برنامه دارد» از مرداد ماه 12 هزار دستگاه انواع خودرو را به صورت هفتگی راهی بازار کند. سوال اینجاست مگر کجای این ادعا ایراد دارد؟ حقیقت آن است که آنچه سایپا می‌گوید تکنیکی برای فرار به جلوست. در واقع با اقتدا به این موضوع که تا مرداد ماه کی مرده و کی زنده، مشتری امروز را به خرید و تحویل زودهنگام تحریک می‌کند و احتمالا به وقتش نامه فدایت شوم برایش ارسال می‌کند و دوباره یک خبر 12 هزار دستگاهی و تکرار و تکرار.


این خبرگزاری برای اولین‌بار پیشنهاد می‌دهد به منظور کشف حسن‌نیت و راستی‌آزمایی تحویل خودرو، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز به این ماجرا ورود و با هرگونه بهره‌برداری رسانه‌ای از این ادعاها برخورد کند. پلیس راهور به صورت هفتگی می‌تواند با یک طرح آمایش ساده تحویل 12 هزار دستگاه خودرو از سوی سایپا را زیر ذره‌بین ببرد.


بازی با ریاضی به سبک سایپا
شرکت‌های دولتی که خودروسازان نیز یکی از آن‌ها محسوب می‌شوند، تخصص عجیبی در آمارسازی و بازی با اعداد و ارقام دارند. آمار رسمی تولید سایپا حکایت از ابهامات معناداری دارد. به‌‌عنوان مثال تنها طی دو ماهه ابتدایی امسال سایپا 29 هزار و 891 دستگاه خودروی پراید تولید کرد که فقط 14 هزار و 861 دستگاه از آن را به فروش رساند.

همین یک مورد می‌تواند محل بحث کارشناسی فراوانی باشد. ناظران بر این باورند که سایپا در آمار تولید خود مجموع تیراژ مکانیکی (خودروهای در حال تکمیل و یا ناقص) را با تیراژ نهایی یکی می‌کند تا آمار خود را به صورت صوری بالا ببرد. در مورد همین گزینه اختلاف حدود 15 هزار دستگاهی پراید نشان می‌دهد که یک جای کار ایراد دارد، کسی آن را نمی‌بیند و البته کسی هم آن را نمی‌گوید.


گفته می‌شود یکی از اهداف پشت پرده این آمارسازی حمایت چندجانبه از سلیمانی مدیرعامل وقت سایپا‌ست تا بتوانند به هر طریق که شده جایگاهی را که هیچ‌گاه وفادار نبوده تثبیت کنند.


سایپا یا تایید کند یا تکذیب
اگرچه سایپا هیچ‌گاه زیر بار انتقادات نرفته و حالا هم که تاج پادشاهی بزرگ‌ترین خودروساز را در بحرانی‌ترین بازار خودرو دارد؛ بد نیست به این شرکت یادآوری کنیم که سخنگوی انجمن قطعه‌سازان همین چند روز پیش فاش کرد این شرکت میزبان 110 هزار دستگاه خودروی ناقص است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران، رکورد بیشترین خودروهای ناقص را نیز دارد. وقتی شرکت قابلیت تولید این حجم از خودروی صفر کیلومتر ناقص را داشته باشد پس چرا نمی‌تواند تعداد محدودی از این خودروها را تکمیل کند؟

سایپا که همواره از روابطه غیرشفاف با قطعه‌سازان خود استفاده کرده حالا با انباشت بدهی به آن‌ها مجبور است مهر سکوت بر لب بزند و مقابل این آمار انبوه خودروی ناقص چیزی نگوید. اگر چنین ادعایی درست باشد معنای تولید روز‌به‌روز خودروی ناقص چیست؟ اگر چنین تعدادی حقیقت نداشته باشد پس چرا سایپا تعداد دقیق را خودش اعلام نمی‌کند؟

سکوت گوش‌خراش وزارت صمت
رضا رحمانی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری نشان داد اشرافی بر صنعت و بازار خودرو ندارد. بانی اصلی نظارت و کنترل خودروسازان حالا خود نیز به گوشه‌ای رانده شده و امواج خروشان را می‌نگرد. در روزهایی که این وزارتخانه به دنبال بهانه‌ای برای افزایش قیمت و دفاع از خودروسازان بود ماهانه آمار دقیق تولید مدل به مدل خودروها را اعلام می‌کرد. اکنون که اوضاع نابسامان است خود می‌داند دست گذاشتن روی این مذاب داغ خودش را نیز می‌سوزاند. پس هوشمندانه سعی می‌‌کند با بیانیه‌های به‌ظاهر تند و تیز مثلا به خودروسازان برق شمشیر نشان دهد. گارد وزارت صنعت طی این یک‌سال آنقدر منفعلانه بود که هنوز هم فروش فوری روزانه داریم و خبری از تحویل مناسب نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020503

وب گردی

وب گردی