برگزاری ۷۰ جلسه آموزشی آنلاین برای زائران خانه خدا

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه رهبری با اشاره به برگزاری ۷۰ جلسه آموزشی برای زائران به صورت آنلاین، توصیه‌هایی به حجاج کرد و گفت: زائران در نمازهای جماعت مسجدالحرام و‌مسجدالنبی (ص) شرکت کرده و به برادران اهل سنت اقتدا کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام‌ حمید احمدی مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به لزوم توجه به معنویت در سفرحج تمتع گفت: ما علاوه بر بحث‌های سلامت و بهداشت، به موضوع معنویت سفر حج نیز پرداخته‌ایم، چرا که معتقدیم در این سفر نورانی، معنویت جایگاه ویژه‌ای دارد و ممکن است برای هر کسی فقط یک بار تشرف به حج تمتع اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه زائران خانه خدا باید قبل از اعزام به سفر حج تمتع با اهمیت این سفر آشنا شوند، افزود: در مکه و مدینه بهترین عمل، انس با قرآن است و ما به زائران توصیه می‌کنیم از اکنون انس با قرآن را شروع کنند.

احمدی با اشاره به اینکه بهترین هدیه قرائت قرآن به نیت پیامبر اعظم (ص) است، گفت: در مدینه منوره با توجه به تخریب فضای مرکزی برای ساخت و ساز ساختمان‌های جدید، فضای مناسبی از نظر ساختمان و امکانات نیست، بنابراین زائران باید با آرامش سختی‌های ممکن را سپری کنند.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه محور حرکت و فعالیت‌های زائران باید خداوند متعال باشد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب حج را تمرینی برای زندگی توحیدی عنوان فرمودند. بنابراین زائران باید علاوه بر گذشت و صبوری، این سفر را به نوعی تمرین ریاضت بدانند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به میانگین سنی زائران حج تمتع سال جاری گفت: بر اساس آمار میانگین سنی حجاج امسال ۵۶ سال است، به همین دلیل در این سفر افراد مسن و میانسال زیادی حضور دارد که تمامی افراد به ویژه جوانان باید به این زائران کمک کنند.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی آمده است که زائران حج تمتع میهمان خداوند هستند، افزود: زائران نباید نگرانی و‌دغدغه‌ای داشته باشند چرا که در آموزه‌های دینی داریم که در این سفر استرس و اضطراب نداشته باشید و نشاط معنوی را کسب کنید.

حجت‌الاسلام احمدی صدقه دادن و روزه گرفتن در ایام‌ حج را امری مستحب و دارای فضیلت عنوان کرد و گفت: مناجات‌خوانی، دعا برای سایر افراد و‌مسلمانان و قرائت قرآن نیز در مکه مکرمه و مدینه منوره و در جوار مسجدالنبی (ص) و مسجدالحرام همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه ایام تشریق و‌حضور در منا و مشعر فرصتی است که زائران باید از آن بیشترین استفاده را ببرند، گفت: تمامی حجاج باید این فرصت را غنیمت بشمرند و نهایت بهره را از حضور در این اماکن مقدس ببرند تا زمانی که به کشور بازگشتند برای فرصت از دست رفته غبطه نخورند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به لزوم اتحاد شیعه و سنی در ایام حج و جلوگیری از تفرقه‌افکنی، گفت: حج فرصتی برای ایجاد هماهنگی و وحدت مسلمانان است. همانطور که مقام معظم رهبری نیز هر ساله تأکید دارند بهتر است زائران در نمازهای جماعت مسجدالحرام و‌مسجدالنبی (ص) شرکت کرده و به برادران اهل سنت اقتدا کنند، چرا که این امر علاوه بر اینکه جلوه‌ای از اتحاد‌ مسلمانان است، توطئه‌های دشمنان اسلام را نیز خنثی می‌کند.

وی در ادامه به حضور روحانیون، معین و معینه‌ها برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات زائران خانه خدا اشاره کرد و افزود: ما همچنین جلسات متعددی برای زائران برگزار کردیم تا زائران با اعمال و‌مناسک حج تمتع آشنا شوند و برخی از احکام نیز در این جلسات مطرح شد، اما با این‌وجود روحانیون، معین و معینه‌ها در کاروان‌ها حضور دارند تا به سوالات زائران پاسخ دهند.

مدیر آموزش معاونت بعثه مقام‌معظم رهبری گفت: امسال برای زائران مدینه اول ۱۲ جلسه و برای زائران مدینه دوم ۱۰ جلسه آموزشی برپا شد. همچنین در نرم‌افزار «کاروان مجازی» ۷۰ جلسه آموزشی به صورت آنلاین و در سامانه نیز ۲۰۰ جلسه آموزشی با موضوع اسرار و‌معارف حج تمتع داشتیم تا زائران با استفاده از آن‌ها سفری خوب و بابصیرت داشته باشند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1020521

وب گردی

وب گردی