کیت‌های سلولی با فناوری داخلی تولید شد

فناوری مطالعه و آزمایش سلول‌ها ابعادی تازه یافته است و یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، موفق شده است کیت‌های جداسازی اگزوزوم‌ها و محیط کشت میکروارگانیسم‌ها را که برای آزمایش و پژوهش کاربرد فراوانی دارد، با دانش‌ فنی بومی تولید کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک شرکت دانش‌بنیان با تولید کیت‌های جداسازی اگزوزوم‌ها، امکان جداسازی و تخلیص اگزوزوم‌ها از محیط کشت سلولی یا مایعات سرم را در کمتر از 2 ساعت و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده‌ای چون «اولتراسانتریفیوژ» ممکن کرده است. این کیت اکنون با نام اگزوسیب در بازار تجاری ارائه می‌شود.

محمدرضا صعودی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سیب‌زیست‌فن، از تولید ایران‌ساخت کیت‌های آزمایشگاهی جداسازی اگزوزوم گفت و ادامه داد: سرعت بالای این فرآیند مزایای متعددی به همراه خود دارد از جمله این‌که فرصتی برای پژوهشگر فراهم می کند تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه و زمان در یک شرایط پایدار بتواند آزمایش خود را با تکرار بیش‌تر به دقت بالایی برساند و اگزوزوم‌ها را جدا کند.

این فعال فناور، از دانش فنی بومی این کیت و دیگر تجهیزات جداسازی مورد استفاده در حوزه زیست‌فناوری و سلولی در این واحد فناور گفت و ادامه داد: تنها شرکتی هستیم که توانسته است برای نخستین بار کیت‌های گازفیت نوعA و C و نیز کیت استخراج اگزوزوم در ایران را بومی‌سازی کرده و به تولید انبوه برساند.

مدیرعامل "سیب‌زیست‌فن" درباره کیت‌های گازفیت توضیح داد: کیت های گازفیت در آزمایشگاههای میکروب‌شناسی استفاده می‌شوند. این کیت‌ها زمینه رشد باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم هایی که به محیطی مملو از دی اکسید کربن نیاز دارند یا به اکسیژن حساس هستند، فراهم می‌کنند. شرایط رشد و تکثیر این باکتری‌ها، خاص و نیازمند رعایت ویژگی‌های خاصی است که این کیت تولیدی این موضوع را ممکن می‌کند.

صعودی درباره گازفیت C گفت: این محصول در آزمایشگاه‌های میکروبشناسی برای کشت و تأمین رشد باکتری ها و دیگر میکروارگانیسم ها به کار می‌رود. گازفیت با ایجاد یک محیط دارای حجم بالایی از کربن دی اکسید یا کاهش نسبی اکسیژن فضای رشد باکتری‌هایی با مصرف اندک اکسیژن (میکروایروبیک) فراهم می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، از تولید فرآورده‌های زیست‌فناور غذایی ، دارویی و صنعتی گفت و ادامه داد: تولید مواد و وسایل عمومی و خاص آزمایشگاهی و تحقیقاتی در کنار تهیه سویه های میکروبی و کشت دودمان‌های سلولی جزو تولیدات فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان است.

صعودی با اشاره به این‌که بخش تحقیق و توسعه می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را به طور مداوم در مسیر پیشرفت قرار دهد، عنوان کرد: در بخش پژوهشی ، پژوهش بر روی فرایند های تخمیری، فرآورده های سلولی، دارویی ، آنزیمیو پلیمری میکروارگارنیسم‌ها کار تحقیق و توسعه را انجام می‌دهد.

این فعال فناور، فعالیت جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاهی در این شرکت دانش‌بنیان را زمینه‌ساز تجاری‌سازی این تولیدات دانست و گفت: حمایت از نمونه ساخت داخل این محصول دانش‌بنیان ضمن این‌که هزینه‌های ناشی از واردات و مشکلات آن را کاهش می‌دهد، می‌تواند راه را برای خلق ارزش افزوده و اشتغال هموار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020534

وب گردی

وب گردی