اثبات توانمندی و موفقیت زنان در جوامع جهانی

یک متخصص روان‌شناسی سلامت گفت: زنان توانمند می‌توانند با شناسایی ویژگی‌های جنسیتی خود و شکوفا کردن آنها به زنی مستقل تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دکتر سید حامد واحدی متخصص روان شناسی سلامت گفت: با توجه به اینکه جامعه جهانی با گذشت زمان، به سمت فردگرایی حرکت می‌کند و جامعه ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیست، تعریف گستره استقلال فردی در هر دو جنس موضوعی ضروری است.

وی با اشاره به ضرورت تعریف استقلال فردی ادامه داد: برای تعریف مفهوم استقلال در فرهنگ های مختلف، نیاز به بومی سازی آن بر اساس ساختار و بافت فرهنگی آن جامعه است و بدون شک، فرهنگی که فاقد هر یک از مولفه‌های سنت و مدرنیته باشد، محکوم به فروپاشی می‌شود.

این متخصص روان‌شناسی سلامت تصریح کرد: در صورت وجود سنت به تنهایی، رکود و بازماندگی از پیشرفت و فرار مردم به سمت فرهنگی ناهمخوان، رخ خواهد داد و از سوی دیگر، جامعه ای که تنها برای غنی کردن فرهنگ خود از مدرنیته بهره می‌گیرد، همانند سقفی است که دیوار ندارد!

دکتر واحدی در ادامه با طرح این سوال که یک زن مستقل دارای چه ویژگی‌هایی‌ست، و چه نیازی وجود دارد که زن مستقل باشد گفت: امروز شاهد هستیم برخی زنان عزم خود را برای مستقل شدن و همگن شدن با جامعه جهانی جزم کرده اند؛ اما با اندکی تامل در رفتارهای این گروه از زنان به این امر می رسیم که آنها بین استقلال و نرینگی (و نه مردانگی) تفاوتی قائل نیستند.

وی اضافه کرد: این زنان، برای مستقل نشان دادن خود دست به رفتارهایی می زنند که از لحاظ زیستی و تبار شناختی از جنس مذکر قابل انتظار است. شاید در کوچه و خیابان زنانی را دیده باشید که با ژست های مردانه و صدای بلند و استفاده از کلمات و اصطلاحات مردانه، بر ایجاد ارتباط اینگونه استمرار دارند؛ زنانی که هیجانات و احساسات را که ذات و طبیعت زن است، مسخره و بیهوده می دانند.

این متخصص روان شناسی سلامت افزود: سوال اینجاست که آیا واقعا زنان برای مستقل نشان دادن خود نیازمند این نوع رفتارهای ناهمگن هستند و اصولا چرا ویژگی‌های یک زن مستقل باید شبیه جنس مذکر باشد. با توجه به فرهنگ و اصطلاحات رایج جامعه این جمله را زیاد شنیده‌ایم که برای تشبیه یک زن مستقل از جمله «مثل مرد می ماند» استفاده می شود؛ اما آیا زن مستقل باید شبیه به یک مرد باشد تا مستقل به نظر برسد؟

دکتر واحدی گفت: با توجه به این فرهنگ و اصطلاحات رایج، شاید بی علت نباشد که تصور کنیم یک زن باید مَنشی مردانه داشته باشد تا نمودی از یک زن مستقل پیدا کند؛ اما شرایطی را تصور کنید که در آن، جامعه از سنت خود فراری باشد و بدون درک مدرنیته و عدم بومی سازی آن، به شکلی نارس و ناپخته در مسیر اجرای آن قرار بگیرد. در این آشفته بازار، به وجود آمدن هویتی جدید به نام «زنان نر» دور از ذهن نیست، هویتی که دیگر نه زن و نه مرد است.

وی گفت: براساس ویژگی‌های خاص و توانمندی‌هایی که زنان دارند، این قشر هیچ نیازی به تقلید رفتار و منش مردانه برای به دست آوردن استقلال ندارند، در جامعه جهانی، زنان بسیاری هستند که با حفظ شخصیت زنانه و شناسایی توانمندی خود از مردان پیشی گرفتند و در عرصه‌ای که فعالیت داشتند جزو موفق‌ترین‌ها بوده‌اند.

این متخصص روان‌شناسی سلامت تاکید کرد: بهتر است یک زن توانمندی‌های خاص جنسیت خود را بشناسد و با شکوفا کردن آنها به زنی مستقل تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020587

وب گردی

وب گردی