اقدامات دانشگاه آزاد برای تسهیل در روند مصاحبه دکتری/ افزایش شانس قبولی داوطلبان با متمرکز شدن مصاحبه ها

طبق تصمیم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی امسال برخلاف گذشته واحد علوم و تحقیقات میزبان داوطلبان دکتری برای انجام مصاحبه خواهد بود که این تمرکزگرایی تاثیر بسیاری در کاهش هزینه و زمان داوطلبان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتری را می‌توان گام نهایی برای تحصیلات آکادمیک دانست گامی که آمال بسیاری از دوستداران تحصیل محسوب می‌شود و باید برای رسیدن به آن از درجه علمی بالایی برخوردار بود. گرچه تعداد پذیرش دکتری در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است اما هنوز رقابت در این مقطع بالا و فشرده است و داوطلبان مقطع تحصیلی دکتری علاوه‌ بر ارزیابی از طریق آزمون کتبی، سطح علمی آنها از طریق مصاحبه شفاهی نیز محک می‌خورد.

اسفندماه 97 آزمون دکتری برگزار و نتایج آن در اردیبهشت‌ماه منتشر شد. طبق آمار اعلام شده، امسال 196 هزار نفر در آزمون دکتری ثبت‌نام کرده‌‌اند که از این تعداد 145 هزار نفر از افراد حاضر در جلسه، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

سال‌های گذشته تعداد انتخاب‌های داوطلبان محدود بود؛ اما امسال داوطلبان آزمون دکتری می‌توانند صد رشته محل را انتخاب کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی مقصد بسیاری از داوطلبان دکتری است و طبق آمار رسمی 55 هزار و 89 نفر به سامانه سنجش دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کرده و از بین 2 هزار و 309 رشته محل دانشگاهی در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، رشته محل مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند که 32 هزار و 198 نفر برای مصاحبه در مقطع دکتری واجد شرایط اعلام شدند.

مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از شنبه 22 تیرماه آغاز و تا 10 مرداد ماه ادامه خواهد داشت و مصاحبه داوطلبان به تناسب تعداد انتخاب گرایش‌ها، بین یک تا سه روز به طول خواهد انجامید.

تصمیمی برای کاهش هزینه‌های داوطلبان دکتری

سال‌ 96 مصاحبه دکتری به صورت استانی برگزار و برخی داوطلبان در 27 استان دعوت به مصاحبه می‌شدند و حتی برای هر گرایش انتخابی از یک رشته به ناچار به یک واحد دانشگاهی در سطح کشور مراجعه می‌کردند.

در سال 97 آزمون دکتری به صورت منطقه‌ای برگزار که همان اتفاقات سال 96 تکرار شد و برخی داوطلبان در 10 منطقه آموزشی دعوت به مصاحبه شدند که هزینه‌های زیادی را به داوطلب تحمیل می‌کرد و داوطلبانی که نتوانسته بودند در تمامی مناطق پذیرفته شده حاضر شوند، شانس قبولی خود را از دست می‌دادند.

طبق تصمیم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی امسال برخلاف گذشته صرفاً واحد علوم و تحقیقات میزبان داوطلبان دکتری برای انجام مصاحبه خواهد بود و به تعبیر درست پراکندگی در برگزاری مصاحبه دکتری در واحدهای دانشگاهی به روش تمرکزگرایی تغییر یافته است.

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری مصاحبه دکتری و دیگر آزمون‌ها در یک سال گذشته منسجم‌تر و منظم‌تر عمل کرده تا جایی که سال گذشته از میان بیش از 23 هزار نفری که در مصاحبه مقطع دکتری مردود شدند، تنها 11 نفر به نتیجه آزمون اعتراض کرده‌اند این تعداد هم عمدتاً افرادی بودند که نسبت به اولویت‌های خود سوال داشته یا بحث سهمیه‌ای که اِعمال آن اصلاً در اختیار دانشگاه نیست مطرح بود. همچنین امسال سازوکاری طراحی شده است که نمرات مصاحبه‌شوندگان در همان روز در سامانه منتشر و به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

امکان تحصیل دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در محل سکونت خود

داوطلبان آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی امسال با توجه به نمره آزمون و امتیاز کسب شده از مصاحبه و انتخاب رشته‌ای که در واحدهای مختلف انجام داده‌اند، پذیرفته می‌شوند. با توجه به اینکه دانشجویان دکتری غالباً در مقطع سنی قرار دارند که تشکیل خانواده داده یا شاغل هستند و ترجیح می‌دهند در محل سکونت خود مشغول به تحصیل شوند، این امکان نیز وجود دارد که اگر داوطلب در انتخاب اول پذیرفته شود و بخواهد در انتخاب‌های بعدی تحصیل کند به شرط ظرفیت خالی در انتخاب‌های بعدی، قبولی خود را جابه‌جا کند. این موضوع ناشی از این است که برخلاف سنوات قبل نرخ مهاجرت دانشجویان و تقاضای آنها برای تحصیل در واحدهای مطرح‌تر کاهش یافته و امکان تحصیل در واحدهای محل سکونت تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.

اسکان متقاضیان در هتل فرهیختگان

داوطلبان شهرستانی برای شرکت در این آزمون نگران هزینه‌های سکونت در تهران بودند که دانشگاه راه چاره‌ای برای آنها اندیشیده و اعلام کرد که هتل فرهیختگان (واقع در واحد علوم و تحقیقات) آماده میزبانی و سکونت تمامی داوطلبان مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی است. از سوی دیگر می‌توان به کاهش هزینه‌های داوطلبان اشاره کرد چراکه در سال‌های پیشین اگر هر داوطلب چند واحد دانشگاه آزاد را انتخاب می‌کرد باید به ناچار برای شرکت در مصاحبه به شهرهای مختلف سفر می‌کرد که این موضوع باعث متحمل شدن هزینه‌های بسیاری برای داوطلبان می‌شد و برگزاری مصاحبه برای تمامی انتخاب‌ها در یک واحد سبب شده است که این هزینه‌ها حذف شود.

و اما مصاحبه‌کنندگان

سامانه‌ای در مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی شده است که اعضای هیئت علمی برای مصاحبه داوطلبان دکتری در آن سامانه اعلام آمادگی کرده‌اند و سرگروه‌های آموزشی و معاونت‌های علمی تخصصی از بین این اعضا، افرادی را برای مصاحبه در هر گرایش، انتخاب کرده‌اند.

طبق اعلام مسئولان مرکز سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از 2 هزار عضو هیئت علمی برای انجام مصاحبه از داوطلبان دعوت شده‌ است که برای این افراد نیز محل اسکان در هتل فرهیختگان تدارک دیده شده است.

شعار دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی جدید «رسیدن به نقطه‌ای است که انتخاب اول دانشجویان و نخبگان در سال 1404 باشد» و تمامی تصمیماتی که اتخاذ می‌شود در جهت تحقق این شعار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020668

وب گردی

وب گردی