جانی‌پور: گیاهان دارویی در مزرعه واحد یاسوج کشت می‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج گفت: درصددیم تا در واحد یاسوج، کاشت و برداشت گیاهان دارویی را داشته باشیم.  عمده اراضی ما در شهر یاسوج به کشت این گیاهان اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه کشاورزی را، اینجا می‌‌‌خوانیم.

کرم الله جانی‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اهمیت توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در توسعه این صنعت گفت: بدون تردید، صنعت کشاورزی برای تامین نیازهای اولیه و اساسی مردم هر سرزمینی نقشی مهم و تعیین‌‌کننده دارد و از سال‌ها پیش رشته‌‌ای با این عنوان در دانشگاه‌‌های کشور تدریس شده است؛ اما امروز به دلیل وجود تحریم‌‌ها علیه ایران باید دانشگاه‌‌ها و مراکزآموزش عالی برای تولید در این عرصه وارد عمل شوند تا با تولیدات دانش‌‌بنیان در عرصه کشاورزی کشور بتوانیم به خودکفایی مطلق برسیم.

وی افزود: با توجه به جایگاه ویژه این صنعت مهم و حیاتی در این برهه از شرایط کشور، دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه حل مسئله برای توسعه صنعت کشاورزی با ظرفیت گسترده‌‌ای که در سراسر کشور و در مناطق آب و هوایی مختلف دارد پا به عرصه کار و تولید در این زمینه گذاشته است.

جانی‌پور در ادامه درباره ظرفیت‌‌های کشاورزی دانشگاه آزاد در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مزارعی مختص به دانشگاه هستند که متاسفانه به دلیل مشکلات کم‌‌‌‌آبی فعالیت چندانی نداشتند. در واحد دهدشت کشاورزی انجام شده و در گچساران هم این ظرفیت وجود دارد. واحد یاسوج هم اراضی مناسبی برای کشاورزی دارد اما آنچه که مورد توجه دکتر طهرانچی در توسعه صنعت کشاورزی بوده فاصله گرفتن از روش‌‌های سنتی کشاورزی و به روز شدن این صنعت با توجه به فناوری‌‌‌های نوین در دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در واقع، فراگیری تکنیک‌‌های نوین در توسعه صنعت کشاورزی و آموزش این امور به صورت عملی در مزارع دانشگاه آزاد به دانشجویان رشته کشاورزی، منجر به استفاده صحیح از این ظرفیت در کل کشور خواهد شد که دستاوردی بزرگ، برای این دانشگاه بزرگ کشور به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: در گذشته، زمین‌‌های کشاورزی متعلق به واحدهای مختلف دانشگاهی در سطح استان برای کشت محصولات مختلفی چون گندم اجاره داده می‌‌شد که با توجه به تغییر رویکرد در دانشگاه آزاد و توجه به صنعت کشاورزی، کلیه مزارع موجود در واحدهای دانشگاهی ما امسال به زیر کشت محصولات متنوعی خواهد رفت.

جانی‌‌پور متذکر شد: با توجه به اقلیم متفاوتی که در کل استان وجود دارد درصددیم تا در گچساران کاشت لیمو، دهدشت گندم و جو؛ در یاسوج هم کاشت و برداشت گیاهان دارویی را داشته باشیم. عمده اراضی ما در استان خصوصا در شهر یاسوج به کشت گیاهان دارویی اختصاص خواهد یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در پایان اظهار کرد: مزرعه واحد یاسوج در چند تکه منقطع در نزدیک و اطراف این واحد دانشگاهی قرار دارد که بیش از 10 هکتار وسعت دارد. بیشترین تنوع گیاهان دارویی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، تقریبا بیش از 30 درصد گیاهان دارویی ایران در یاسوج تولید می‌‌‌شود.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج از سال 63 به عنوان اولین مرکز آموزش عالی در استان با یک رشته در مقطع کاردانی (کاردانی حسابداری) با 18 نفر دانشجو و 3 نفر عضو هیئت علمی در ساختمان اهدائی استانداری شروع به کار نمود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020682

وب گردی

وب گردی