کشف راز ماهی هایی که  تغییر جنسیت می دهند

محققان دانشگاهی در نیوزلند موفق به کشف راز چگونگی تغییر جنسیت دادن برخی از ماهی ها شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ما فکر می کنیم که جنسیت حیوانات پس از تولد تغییر نمی کند اما چیزی که شما نمی دانید این است که حدود 500 گونه ماهی وجود دارد که می توانند جنسیت خود را بسته به عوامل محیطی تغییر دهند. چگونگی این تغییر جنسیت ماهی ها تاکنون بصورت یک راز باقی مانده بود.

راز چگونگی تغییر جنسیت ماهی ها توسط پروفسور ژنتیک «جنی گریوز» از دانشگاه «La Trobe » و محققان نیوزلندی برای اولین بار کشف شد. نتایج این تحقیق در مجله « Science Advances » منتشر شده است. پروفسور جنی گریوز در سال 2017 جایزه علمی وزارت علوم نیوزلند را کسب کرده بود.

پروفسور جنی گریوز گفت:« ما ماهی سر آبی که با سرعت بالا تغییر جنسیت می دهد را برای مدت طولانی تحت نظر داشتیم. ده ها سال بود که چگونگی تغییر جنسیت دادن این ماهی بصورت یک راز باقی مانده بود، ژن ها تغییر نمی کردند ولی برخی از علائم خاموش و روشن میشد.»

ماهی های سر آبی بصورت گروهی در صخره های مرجانی در کارائیب زندگی می کنند. ماهی های نر غالب موظف به محافظت از حرمسرای خود که متشکل از تعداد زیادی ماهی سر آبی ماده که بدنی زرد رنگ دارند است، هستند. اگر این ماهی نر به هر دلیلی از گروه حذف شود، بزرگترین ماهی ماده در عرض 10 روز به نر تبدیل می شود. حتی در اولین دقایق تغییر رفتار او مشهود است و در عرض چند ساعت شروع به تغییر رنگ دادن می کند.

در سال های اخیر و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در علم ژنتیک و کشف توالی پیشرفته RNA و تجزیه و تحلیل ردیف های ژنتیک، محققان کشف کرده اند که چگونه و در چه زمانی ژن های خاصی در مغز و اندام های جنسی می توانند به طور خاص خاموش و روشن شوند، و در نتیجه، تغییر جنسیت رخ بدهد.

این تحقیق در درک این که چگونه ژن ها در طول تکامل همه حیوانات (از جمله انسان ها) روشن و خاموش می شوند و چگونه محیط بر این روند تاثیر می گذارد بسیار مهم است.

«اریکا تاد» از دانشگاه «اوتاگو» و از اعضا تیم تحقیقاتی نیز گفت:« ما کشف کردیم که در پروسه تبدیل وضعیت کلیه ژنهای اندام جنسی (گناد) به طور کامل تغییر پیدا میکند. ابتدا ژن ها تخمدان را می بندند سپس در یک مسیر ژنتیکی جدید از تشکیل بیضه حمایت می کنند»

محققان همچنین می گویند که این تحول باور نکردنی احتمالا باعث تغییر در حافظه سلولی می شود.

«اورتگا ریکالده» از دیگر اعضا گروه گفت:«نشانگرهای شیمیایی در DNA های کنترل کننده سلول، باعث می شود رفتار آنها نیز مانند گونه نر شود. تحقیقات ما مهم است، زیرا نشان می دهد که تغییر جنسیت از طریق این نشانه های شیمیایی انجام میشود.»

پروفسور جنی گریوز اشاره کرد که این پروژه با تحقیقات مربوط به تغییر جنسیت در اژدهای کومدوو مرتبط است.

در اژدهای کومودو، تغییر دما باعث تغییر جنسیت می شود و روی کروموزوم های جنس مذکر تاثیر می گذارد و باعث می شود جنین ها به ماده تبدیل شوند.برخی از ژن هایی که در این تغییر جنسیت در اژدهای کومودو دخیل هستند همانند ژن هایی هستند که در ماهی ها وجود دارند.

به نظر پروفسور جنی گریوز این محیط زندگی این جانوران است که از زمان های باستان تا کنون آنها را برای حفظ بقا گونه خود مجبور به تغییر جنسیت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020749

وب گردی

وب گردی