5 هزار هکتار زمین‌ کشاورزی و 120 میلیارد تومان سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری دانشگاه آزاد در خدمت تحول کشاورزی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: 5 هزار هکتار زمین‌ کشاورزی و 120 میلیارد تومان سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به خودکفایی تولید بذر و تحول در کشاورزی کمک کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان سفر به استان خراسان شمالی، با حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر طهرانچی در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی و برنامه‌های این دانشگاه در دوره جدید مدیریتی، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه گسترده و اجتماعی است که تقریباً در تمام شهرهای کشور حضور و فعالیت دارد و ویژگی‌های آن با دانشگاه‌های دولتی و تخصصی متفاوت است. از این رو این دانشگاه باید با توجه به گستردگی که در کشور دارد، برنامه تحولی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه در دوره مدیریتی جدید خود با حضور دکتر ولایتی در رأس دانشگاه آزاد اسلامی، تلاش دارد براساس منویات مقام معظم رهبری حرکت کند و خود را مجری سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری می‌بیند که با توجه به این موضوع در رویکردهای این دانشگاه تغییر و تحول ایجاد کرده‌ایم.

دکتر طهرانچی افزود: در همان ابتدای ورود به دانشگاه آزاد اسلامی سه رویکرد «انطباق با چارچوب برنامه‌های نظام در حوزه آموزش عالی و منویات رهبر معظم انقلاب»، «توجه جدی به مردم برای توسعه شهری» و «ساماندهی وضعیت فرهنگی دانشگاه و اجرای آیین نامه آراستگی» را در دستور کار خود قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: تعالی علوم انسانی یکی از منویات مقام معظم رهبری است. در این راستا علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی از علوم پایه، مهندسی و کشاورزی، علوم پزشکی و آموزش‌های مهارتی و عمومی جدا شد و برای هر یک از این حوزه‌ها، معاونت موضوعی در سازمان مرکزی دانشگاه به وجود آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بحث بعدی تحول‌آفرینی در این دانشگاه، توجه به کارآمدی رشته‌های کشاورزی و مهندسی است، گفت: تحول در آموزش، پژوهش و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت، چرا که این واقعیت برای ما اسفبار است که اقتصاد مردم شهر، کشاورزی باشد، اما کشاورزان ترجیح دهند فرزندانشان برای آموزش کشاورزی به دانشگاه نروند و به صورت سنتی و ضمنی به این صنعت بپردازند و آموزش علمی دانشگاه را قبول نداشته باشند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مواردی از جمله اینکه ورودی رشته کشاورزی واحد شیروان به عنوان شهری که اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی است، به صفر رسیده یا رشته کشاورزی از دفترچه کنکور دانشگاه تهران حذف شده و این دانشگاه هم بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجوی کشاورزی می کند، نیاز به توجه این موضوع دارد که نظام آموزش عالی ما در حوزه کشاورزان موثر و موفق نبوده است.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: معتقدیم که دانشجوی کشاورزی را باید در مزرعه و زمین کشاورزی تربیت کرد. مانند دانشجویان پزشکی که در بیمارستان آموزشی، پژهشی و درمانی آموزش می بینند. دانشجویان کشاورزی هم بعد از دو سال آموزش علوم پایه، باید در مزارع آموزشی تولید، دوره پیش مزرعه و مزرعه بگذرانند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: برای تحول در آموزش کشاورزی، سرمایه‌های دانشگاه را در این راستا قرار دادیم و تلاش داریم که استارت‌آپ‌ها که عموماً در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌‌کنند را به سمت کشاورزی، غذا، صنایع غذایی و امنیت غذایی سوق دهیم، چرا که کشاورزی در حال تکنولوژیک شدن است و آموزش و تربیت دانشجویان، همانند فناوری و صنعت کشاورزی باید به‌روز شده و مطابق تکنولوژی پیش برود.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نسبت یک استاد به سه دانشجو در گروه کشاورزی، یک هشدار برای این دانشگاه است، تصریح کرد: برای تحول در کشاورزی، شروعی جدی داشته‌ایم و در مجموعه بازدیدها با اساتید کشاورزی صحبت می کنیم تا بتوانیم در حوزه تغییر نگرش ایجاد کنیم. اینکه بذر گوجه و خیار از خارج وارد می شود در حالی که کشور ما دارای زمین کشاورزی و آب است، قابل قبول نیست. بنابراین 5 هزار هکتار زمین‌ کشاورزی و 120 میلیارد تومان سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به خودکفایی تولید بذر و تحول در کشاورزی کمک کند.

دکتر طهرانچی با اشاره به فعالیت‌های موفق دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی، اظهار داشت: یکی از واحدهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی، واحد اصفهان (خوراسگان) است که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی بذرهای خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی این واحد با مقبولیت 85 درصد در بازار به فروش می رسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان در شهرها باشد و برای اشتعال جوانان کمر همت ببندد. برای این کار مراکز رشد و فضای دانشگاه را در اختیار جوانان قرار می‌دهیم تا از زاویه خودمان بتوانیم بستر اشتغال جوانان را ایجاد کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره برنامه‌های این دانشگاه در حوزه فرهنگی و دانشجویی نیز گفت: دانشجویان امانت‌ مردم نزد ما هستند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: آیین‌نامه آراستگی که مهرماه سال گذشته به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد، با نگاه معرفتی به موضوع عفاف، حجاب و آراستگی پرداخته و ما وظیفه خود می‌دانیم که آداب و فرهنگ اسلامی را در فضای دانشگاه حاکم کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از فعالیت‌های این دانشگاه در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در قالب قرارگاه جهادی، اعزام دانشجویان و اساتید به اردوهای معرفتی، راهیان نور و جهادی ارائه کرد و اظهار داشت: تجربه فعالیت قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده، تجربه بسیار ارزنده‌ای برای این دانشگاه بود که در کنار مردم قرار گرفتیم و افتخاری برای دانشگاه کسب شد. با افتخار می‌گوییم که دانشگاه آزاد اسلامی فقط با مجموعه‌های نظام هماهنگی کامل دارد و امیدواریم بتوانیم سرباز مقام معظم رهبری باشیم، توسعه استان‌ها را رقم بزنیم و محرومیت‌ها را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020753

وب گردی

وب گردی