آشنایی با چالش‌های بازار با کمک اعداد/ رویداد IEC پلی میان دانشگاه و صنعت

دانشجویان با شرکت در مسابقات IEC با چالش‌های دنیای واقعی آشنا می‌شوند،‌ این مسابقات پلی میان دانشگاه و دنیای واقعی محسوب می‌شوند و دانشجو می‌تواند با قرار گرفتن در آن، نیازهای بازار را به خوبی بشناسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین دوره از سری مسابقات IEC توسط دانشگاه صنعتی شریف،‌ بسیج دانشجویی و دانشکده صنایع این دانشگاه، 20 و 21 تیرماه در باشگاه کسب و کار دانش بنیان برگزار شد. در واقع رویداد IEC مسابقه‌ای علمی بین‌رشته‌ای است که در آن تلاش شده حوزه‌های روز علمی دنیا با چالش‌های واقعی دنیای بیرون ترکیب شود.

این رویداد به مباحثی پرداخته است که از نیازها و چالش‌های اصلی کشور به شمار می‌رود؛ اما در فضای علمی توجه چندانی به آن نمی‌شود.

درپیش ثبت‌نام این دوره تاکنون حدود 850 نفر از دانشجویان ثبت‌نام کرده‌ که در نهایت 201 نفر برای شرکت در این مسابقات انتخاب شدند. در جدول زیر(شماره یک) تعداد ثبت‌نام نهایی این رویداد، به تفکیک دانشگاه آمده است:

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، بیش‌ترین تعداد شرکت‌کنندگان مسابقه IEC مربوط به دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران بوده است. همچنین 6 دانشجو از واحد‌های دانشگاه آزاد مخصوصاً واحد علوم و تحقیقات در این رویداد شرکت کرده بودند.

در جدول زیر(‌شماره 2) تعداد ثبت‌نام کنندگان مسابقه IEC به تفکیک مقطع آمده است:

همان‌طور که از جدول فوق(شماره 2) پیداست، تعداد دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در این رویداد شرکت کرده بودند نسبت به سایر مقاطع بیشتر بود. پس از آن 60 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 3 دانشجو از مقطع دکتری در این مسابقات شرکت کرده بودند.

دانشجویان در مسابقات IEC با چالش‌های بازار‌کار آشنا می‌شوند

یکی از معضلاتی که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی با آن مواجه هستند، این است که نمی‌دانند چگونه از آموخته‌های خود در بازار کار استفاده کنند. سید مرتضی یزدان‌پرست دبیر علمی رویداد IEC معتقد است که دانشجویان در کلاس درس با مباحث تئوریک مواجه هستند و کمتر با چالش‌های دنیای واقعی مواجه خواهند شد.

وی در این باره می‌گوید: در سیستم آموزشی کشور، دانشجویان در کلاس درس با کتاب، درس، دفتر و تخته مواجه هستند. دانشجویان در کلاس‌های درس مباحث نظری را فرا‌می‌گیرند و در پایان امتحان درس مربوطه را با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت؛ اما شاید آن‌طور که باید با مسائل دنیای واقعی و چالش‌های مرتبط با آن مواجه نیستند. در حال حاضر مسائل بسیاری از شرکت‌ها با دانش روز دنیا حل می‌شود، در همین راستا باید پل ارتباطی میان مسائل این شرکت‌ها و مواردی که دانشجویان آن را فرامی‌گیرند، ایجاد شود.

به گفته وی، رویدادهایی مانند IEC می‌تواند ارتباط را در مطالبی که دانشجویان در کلاس‌ها فرا می‌گیرند و حوزه اجرایی، ایجاد کند. مباحث دروسی مانند آمار، ریاضی و اقتصاد هنگام درس خواندن ممکن است انتزاعی به نظر برسد؛ اما زمانی که دانشجویان در چنین فضایی قرار می‌گیرند، درمی‌یابند این دانش است که منجر به تصمیم‌گیری می‌شود. اگر این شرکت‌ها توانسته‌اند پیشرفت کنند و بازار را به دست بگیرند، از دانش رشته‌های برنامه‌ریزی، ریاضی واقتصاد و غیره استفاده و تصمیم‌گیری‌های دقیق و علمی اتخاذ کرده‌اند.

رویداد IEC ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت می‌کند

محمدجواد اسلامی نایب‌دبیر رویداد علمی IEC روند برگزاری این رویداد را این‌گونه توصیف می‌کند: رویداد IEC برای دومین بار برگزار می‌شود. سال گذشته، این رویداد در چهاردهم تیر ماه با ۸۰ شرکت کننده برگزار شد که بیشترین شرکت کنندگان از دانشگاه تهران٬ صنعتی شریف و امیرکبیر بودند. این مسابقه در واقع به موضوع داده کافی پرداخته است، همانطور که می‌دانید داده کافی در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد. امسال نیز دومین دوره این رویداد به همت دانشگاه صنعتی شریف، بسیج دانشجویی و دانشکده مهندسی صنایع این دانشگاه برگزار شده است.

به گفته وی، مسابقه IES به صورت تک رشته‌ای برگزار نمی‌شود و مختص دانشجویان صنایع طراحی نشده است، بلکه دانشجویان دانشگاه صنایع برق، کامپیوتر، آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر نیز می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند؛ زیرا این دانشجویان دید توسعه کلان دارند و می‌توانند تحلیل داده داشته باشند.

این رویداد ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت می‌کند؛ همچنین دانشجو نسبت به مطالب آموزشی دروس دید بهتری پیدا می‌کند و می‌تواند آن‌ را در محیط‌های شبیه سازی شده، پیاده‌سازی کند.

اسلامی معتقد است رویداد IEC ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کند، وی در این باره می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید مطالبی که در دانشگاه تدریس می‌شود، باید به‌روز باشد، البته داده کافی علم به‌روزی است؛ اما دانشجو در فضای کلاسی امکان فعالیت در فضای شبیه‌سازی شده را ندارد. دانشجو در چنین شرایطی نمی‌تواند تشخیص دهد کدام یک از مطالبی که فرا گرفته است، در صنعت پر کاربردتر است و می‌تواند پاسخگوی نیازهای روز کشور باشد. این امر را می‌توان به عنوان هدف اصلی رویداد IEC در نظر گرفت.

این رویداد ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت می‌کند؛ همچنین دانشجو نسبت به مطالب آموزشی دروس دید بهتری پیدا می‌کند و می‌تواند آن‌ را در محیط‌های شبیه سازی شده، پیاده‌سازی کند.

وی فعالیت در فضاهای شبیه‌سازی شده را برای دانشجویان بسیار مفید می‌داند و می‌افزاید: فعالیت در فضای شبیه‌سازی شده نسبت به فضای کار دارای چندین مزیت است. در فضای کار معمولاً استرس بالاست و فرد فرصت آزمون و خطا ندارد؛ اما در چنین رویدادهایی امکان آزمون و خطا وجود دارد. دانشجویان در پایان این رویداد علمی گواهی دریافت خواهند کرد که می‌توانند به شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهند، این گواهینامه به عنوان رزومه کاری دانشجو محسوب می‌شود و برای وی در زمینه اشتغال بسیار مفید خواهد بود.

نخبگان سکان‌دار صنایع کشور شوند

محمدحسین شاهمرادی دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه IEC 2019 است. وی اعتقاد دارد مسابقه IEC 2019، از دنیای واقعی شبیه‌سازی شده است و محصولاتی در نقاط مختلف دنیا، در چنین فضاهایی تولید می‌شوند. این محصولات به شهرها و کشورهای دیگر صادر شده و به فروش می‌رسد.

به گفته وی، مسئله‌های بسیار زیادی در این مسابقه حائر اهمیت است که از جمله آن می‌توان به قیمت‌گذاری، کنترل موجودی و تحلیل داده‌ها اشاره کرد. لازم به ذکر است مبحث داده بیش‌ترین زمان را به خود اختصاص می‌دهد.

شاهمرادی شرکت دانشجویان در مسابقات IEC را امر مهمی می‌داند. وی معتقد است دانشجویان با شرکت در چنین فضاهایی با چالش‌های دنیای واقعی آشنا می‌شوند به نوعی دیگر می‌توان گفت مسابقات IEC پلی میان دانشگاه و دنیای واقعی محسوب می‌شود. این فضایی شبیه‌سازی شده از دنیای واقعی است و دانشجو می‌تواند با قرار گرفتن در فضای این چنینی، نیازهای بازار را به خوبی بشناسد.

شاهمرادی معتقد است باید از پتانسیل دانشجویان نخبه استفاده کرد تا بتوان شرایط تحریم را با موفقیت پشت سر گذاشت. وی در این‌باره می‌گوید: اولین گام برای خروج از تحریم این است که از تمامی جهات و حوزه‌ها، کشور را تقویت کنیم. طبیعتاً مسائل علمی منجر به تقویت کشور در حوزه‌های مختلف خواهد شد. در صورتی که دانشجویان بتوانند در فضاهای آزمایشی قرار گیرند و میان علمی که فرا گرفته‌اند و حوزه صنعت، ارتباط برقرار کنند، قطعاً می‌توانند در آینده اقدامات خوبی در کشور انجام انجام دهند. دانشجویان نخبه می‌توانند برخی صنایع کشور که در آن دچار ضعف هستیم را به‌دست بگیرند و در خروج از تحریم‌ها ایفای نقش داشته باشند.

شرکت‌های دانش بنیان و نیروی انسانی؛ کلید حل مشکلات اقتصادی کشور

امیر آهنگرزاده دانشجوی ارشد مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف از دیگر شرکت‌کنندگان مسابقه IEC 2019 است، وی روند برگزاری این مسابقات را این‌گونه توصیف می‌کند: از جمله حوزه‌هایی که در چند سال اخیر به سرعت پیشرفت کرده است، می‌توان به حوزه دیتا و آنالیز داده اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید روز به روز بر حجم دیتاهای تولید شده از سنسورها و دیتا بیس‌های مختلف در حال افزایش است پس این چالش تحلیل دیتاها بسیار مهم است.

به گفته وی، صرفاً جمع‌آوری داده از اهمیت چندانی برخورد نیست، باید حتماً آنالیز و تحلیل دقیقی روی داده‌ها صورت گیرد. هر چه حجم داده‌ها افزایش یابد،‌ نیاز به تحیل آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. رویداد IEC نیز در همین ارتباط است و تلاش می‌کند در ابتدا به دانشجویان آموزش‌ دهد که چگونه آنالیز داده داشته باشند، همچنین چگونگی بحث پیش‌بینی داده به آن‌ها آموزش داده خواهد شد. تحلیل عرضه و تقاضای بازار تلفن همراه در کشورهای مختلف در این مسابقه مورد بررسی قرار گرفته است.

آهنگر معتقد است: روند پیشرفت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما در چند سال اخیر، رشد خوبی داشته است. در حال حاضر مشغول بومی‌سازی برخی دانش‌ها در کشور خودمان هستیم، این موضوع بر بازار کار بسیار تأثیر‌گذار است. بسیاری از این شرکت‌ها با الگو برداری‌های صحیح و جذب سرمایه انسانی توانسته‌اند میان مردم شناخته شوند. بازار ایران با کمک این شرکت‌ها در حال رشد است این شرکت‌ها به مباحث جدید اهمیت می‌دهند و افرادی که در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند در رشد بازار جهانی نقش مهمی ایفا می‌کنند، این دو عنصر در کنار یکدیگر می‌توانند به خروج از وضعیت اقتصادی کمک کنند.

طبیعتاً دانشجویان با قرارگیری در فضاهای شبیه‌سازی شده با دنیای واقعی، فرصت دارند آموخته‌های مباحث درسی را عملیاتی کنند و بدانند کدام مطلب در بازار پر کاربردتر است. از جمله فعالیت در چنین فضاهایی می‌توان به امکان آزمون و خطای دانشجو اشاره کرد؛ معمولا دانشجو در بازار کار امکان خطا ندارد؛ اما با قرارگیری در فضای آزمایشگاهی یا کارگاه می‌تواند علاوه بر اینکه توانایی خود را مورد ارزیابی قرار دهد، بلکه نوآوری‌های خود را امتحان کند و در صورت موفقیت آن را به بازار کار ارائه دهد.

شرکت در مسابقاتی مانند IEC،‌ می‌تواند پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه محسوب شود و وسیله‌ای باشد تا دانشجویان بتوانند آموخته‌های خود را در صنعت عملیاتی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020823

وب گردی

وب گردی