اولین سرای نوآوری دریا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال راه‌اندازی می‌شود/ باید فناوری و دانش را به سمت توسعه پایدار سوق داد

رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، با بیان این که به زودی 8 سرای نوآوری در استان تهران راه‌اندازی می‌شود، گفت: اولین سرای نوآوری دریا در دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال راه‌اندازی خواهد شد.

فرزاد طرهانی رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که در گذشته دانشجو موضوع پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری را خودش انتخاب می کرد و به کمک استاد راهنما مبحث را پیش می‌برد، اظهار کرد: برای اینکه از عرصه جهانی عقب نیفتیم و بتوانیم چالش‌ها و نیازهای کشور را در کشور شناسایی کنیم نظام موضوعات را در قالب مجموعه‌ای گردآوری کردیم تا رساله و پایان نامه کارشناسی ارشد روی طاقچه‌ نماند.

وی با بیان این‌که ما نظام موضوعات را از اردیبهشت ماه سال گذشته با کمک اعضای هیات علمی استخراج کردیم، تصریح کرد: برنامه‌های علمی در واحدهای دانشگاهی ابتدا به صورت پایلوت در سطح استان و بعد در کل کشور اجرا خواهد شد.

استخراج 22 عنوان بر اساس مزیت‌های رقابتی

طرهانی گفت: 22 عنوان براساس مزیت‌های رقابتی در واحدهای دانشگاهی سراسر تهران و به اضافه استان‌های ساحلی استخراج شده است.

وی با تاکید براین‌که دانشگاه آزاد اسلامی به همت رئیس دانشگاه چنین فعالیتی را شروع کرده است، گفت: به کمک ایده طرح پایش می‌توانیم چالش‌ها را در کل کشور شناسایی و از بُعد علمی و سپس از بُعد فناورانه برطرف کنیم.

رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران گفت: در هر کدام از حوزه‌ها، سعی شده است با نهادها، سازمان‌ها و صنایعی که مرتبط با آن کار بخصوص هستند روابط تعاملی مناسب ایجاد شود. مثلاً در دانشگاه تهران‌جنوب بحث انرژی و مواد؛ دانشگاه واحد یادگار امام در حوزه حمل و نقل و ورامین در زمینه کشاورزی، سلامت و امنیت غذا در همین راستا تعامل مناسبی با سازمان‌های مختلف ایجاد شده است.

احصای طرح‌های پژوهشی به کمک سازمان‌ها و نهادها

وی افزود: سازمان‌ها و نهادها براساس چالش‌؛ اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و رهیافت‌های مختلف را در زمینه های پژوهشی احصا کردند. الان این آمادگی وجود دارد که در سامانه پایش قرار دهند تا براساس آن دانشجو و استاد با مراجعه به این سامانه طرح پژوهشی مورد نظر را انتخاب کنند.

طرهانی از تشکیل شورای راهبری برنامه‌های علمی خبر داد و گفت: در این شورا برنامه‌های فناوری اقتدار‌آفرین و راهبردی بحث توسعه دریا و فناوری فضای سایبری در اولویت قرار گرفته است. در همین زمینه مصوبه شورای دانشگاه را اخذ کردیم. دانشگاه‌ها بحث نظام موضوعات توسعه دریا را با استان‌های ساحلی به اضافه دانشگاه‌های تهران شرق، واحد علوم و تحقیقات تهران و استان قزوین انجام خواهند داد.

طرهانی درخصوص اهم فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه برنامه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، گفت: تهیه و تدوین تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی با دستگاه‌ها و سازمان های مرتبط با برنامه های علمی، هماهنگی با نیروی دریایی ارتش با محوریت توسعه دریا، شناسایی و واگذاری چالش های حوزه دریا به واحدهای دانشگاهی توانمند براساس مزیت های رقابتی هر استان و تعامل با حوزه پیشرانه های دریایی از جمله این اقدامات است. به عنوان مثال دانشگاه قزوین در بخش رباتیک، واحد خارک متولی سواحل دریا و بنادر به صورت ویژه به این موضوعات خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: در بحث دریا سازمان وزارت دفاع، شیلات سازمان مناطق آزاد و صندوق های خطرپذیر کمک گرفته خواهد شد تا بتوانیم نظام موضوعات را در بخش‌های مختلف احصا کنیم.

رئیس دبیرخانه برنامه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تاکید کرد: انتخاب موضوعات دریایی به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت سازمان های مختلف درگیر با صنایع دریایی و تقسیم چالش های حوزه دریا به دانشگاه های آزاد اسلامی استان های ساحلی برای حل معضلات صنایع دریایی از راهبردهایی است که این دبیرخانه در نظر گرفته است.

شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی باید دانش فنی را به محصول تبدیل کنند

طرهانی با تاکید بر اینکه شرکت هایی که از تبحر کافی برخوردار باشند و بتوانند محصولات خاصی را با دانش فنی تولید کنند از آنها حمایت خواهیم کرد گفت: ما دانش فنی تولیدی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی به منظور تجاری سازی و تبدیل به محصول قرار خواهیم داد.

باید فناوری و دانش را در بیانیه گام دوم انقلاب به سمت توسعه پایدار سوق داد

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌هایی که تحریم همیشه برای ما ایجاد کرده؛ انجام کارهای تحقیقاتی و تجاری‌سازی است که ما براساس آن کارهای علمی را به منصه ظهور رسانیدیم. به عنوان نمونه در حوزه صنایع دفاعی حدود 40 سال تحریم بودیم؛ اما با اقتدار و دانش فنی توانستیم دستاوردهایی در این عرصه داشته باشیم. ما در گذشته در حوزه توسعه علمی و فناوری دستاوردی نداشتیم؛ کار ما فقط مونتاژ بوده است و بعد از انقلاب نیز با شرایط تحریم توانستیم فناوری را با محدودیت خاصی جلو ببریم. بنابراین در گام دوم انقلاب نیز در تلاش هستیم که این فناوری و دانش را به سمت توسعه پایدار سوق دهیم.

راه‌اندازی سامانه مجموعه نظام موضوعات در شهریور ماه سال‌جاری

وی از راه‌اندازی سامانه مجموعه نظام موضوعات در شهریور ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی آن دانشجو و استادان می‌توانند موضوع پایان نامه و رساله خود را مشخص کنند.

طرهانی ادامه داد: راه‌اندازی سراهای نوآوری یکی از برنامه‌های اصلی ماست که در آن کلیه مباحث ایده‌پردازی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری در نظر گرفته شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، استارت‌آپ، مراکز رشد و استارت‌آپ ویکندها در این عرصه ساماندهی شوند. ما در واحد پیشرو سراهای نوآوری را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان وظیفه دارند وقتی که کار توسط یک واحد دانشگاهی به فناوری رسید آن را به دانش فنی و محصول تبدیل کنند.

رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، تاکید کرد: هم‌اکنون در سراهای نوآوری صندوق‌های فناوری دیده شده تا با ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات آنها را تجاری سازی کنند.

به‌زودی 8 سرای نوآوری در استان تهران راه‌اندازی می‌شود

وی تصریح کرد: به زودی 8 سرای نوآوری در استان تهران راه اندازی خواهد شد و برای هر استانی نیز یک سرای نوآوری دیده شده است.

طرهانی خاطرنشان کرد: اولین سرای نوآوری دریا در دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020839

وب گردی

وب گردی